Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 3

Peter Bolin
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 3

Inlägg av Peter Bolin »

Här kommer en ny omgång av Björn Alnebos bilder från andra järnvägar än Roslagsbanan. När det gäller järnvägar utanför Stockholms län har jag inte så bra koll, så jag behöver en del hjälp av forumexpertisen. Tyvärr var flera av bilderna utfrätta, så kvaliteten är inte helt optimal.

Bild
Kolmården stn ca 1970. Tack till Olle Lindgren som hjälpte till med platsbestämningen när jag visade del 2.

Bild
T44 314 med godståg ca 1970. Var är denna och de följande två bilderna tagna?

Bild
T44 314 med godståg ca 1970.

Bild
T44 314 ca 1970.

Bild
Nykvarn stn ca 1970. Nykvarn ligger i Stockholms län, så i det här fallet kan jag bestämma platsen. 😉

Bild
Taxinge-Näsby stn ca 1970. I dag trafikeras stationen som bekant av ÖSlJ.

Bild
Okänd station ca 1970. Var är denna bild tagen?

Bild
Läggesta stn + Stallarholmens Trafikbolag D125 ca 1970. Enligt Svensk Busshistoria är det en Volvo B617x3 med SKV-kaross från 1956.

Bild
Läggesta stn ca 1970.

Bild
Okänd station ca 1970. Vad säger forumexpertisen?

Nästa månad blir det en omgång bilder från Saltsjöbanan tagna av Peter Sjunnefeldt.

Hälsningar
Peter Bolin
Torbjörn Mårtensson
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 dec 2023, 19:18

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 3

Inlägg av Torbjörn Mårtensson »

Är sista bilden möjligen Åkers Styckebruk?
John T
Inlägg: 17
Blev medlem: 15 dec 2023, 21:43

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 3

Inlägg av John T »

Peter Bolin skrev: 08 apr 2024, 22:22
Bild
T44 314 med godståg ca 1970. Var är denna och de följande två bilderna tagna?
Det där bör vara industrispåret i Nykvarn. Linorna till linställverket i förgrunden på alla tre bilderna. Stationshuset var till vänster om fotografen.
---
Bild
Okänd station ca 1970. Var är denna bild tagen?
Också Taxinge-Näsby, vill jag påstå.

------
Bild
Okänd station ca 1970. Vad säger forumexpertisen?

Som redan nämnts i en tidigare kommentar: Åkers Styckebruk.
Peter Bolin
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 3

Inlägg av Peter Bolin »

Tack för kommentarerna. Det kan passa bra att komplettera med några färgbilder från mitt arkiv som är tagna vid ungefär samma tid som Björns svartvita bilder. Bilderna togs i samband med att hela familjen gjorde en utflykt med ÖSlJ sommaren 1970.

Bild
Okänt lok gör rundgång vid Läggesta Ö 1970. Jag har tittat på originalinskanningen, men loket kan jag ändå inte identifiera. Vad säger forumexpertisen?

Bild
Läggesta Ö stn 1970. Det var ganska primitivt vid den här tiden. Plattform saknades, och det fanns inte heller någon ordentlig gångväg från SJ:s station. Man fick gå på en smal stig längs staketet en bit.

Bild
Läggesta Ö, stoppbocken, 1970. Det är jag själv som sexåring som sitter på stoppbocken. Här syns en rest av det gamla normalspåret som fanns kvar vid den här tiden.

Bild
Läggesta stn 1970.

Bild
Läggesta stn, linställverket, 1970.

Bild
Läggesta, utfarten mot Eskilstuna, 1970.

/Peter Bolin
Olle Lindgren
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 dec 2023, 14:21

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 3

Inlägg av Olle Lindgren »

Tack för fin bild från Kolmården!
Det jag slås av nu så här många år senare är hur skräpiga omgivningarna var på den tiden.
Man får en känsla av förfall.
I dag är området uppsnyggat, det återuppbyggda stationshuset är som sagt restaurang.
Och godsmagasinet är glasskiosk. Till glädje för turisterna.
Skriv svar