I dag 84 år sedan 9 april 1940

BD-
Inlägg: 79
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

I dag 84 år sedan 9 april 1940

Inlägg av BD- »

Vid 29:55 kan bl a NSB Ellok med malmvagnar ses. Förmodligen filmat under fred.

Vid 32:33 syns tyskar uppe på Malmbanan. För att de allierade inte skulle få riktpunkter för kanonerna på jagarna som patrullerade nere i fjorden fällde tyskarna senare många kontaktledningsstolpar. Dessutom bröt de upp skenorna och skickade iväg dem nerför branterna.

Vid 36:54 visas ett tanklok med rundslider, toppstrålkastare och utvändiga ångtilloppsrör(?) och någon form av armerade vagnar fram och bak. Vid konsultation av Damplokmotiver i Norge finner jag inget liknande lok varför filmen troligen hämtat det avsnittet utanför Norge. Dock sägs att det ska vara från framryckning på Bergenbanan fram till dess att en sprängd bro satte stopp.

Vid 50:04 ett tåg bl a med vad som kunde ha varit en svensk Os-vagn.

1:04:10 Björnfjell, godsvagnar och ett norskt tanklok kört av tyskt sjöfolk.

PS hur gör man för att kopiera bilder från videon?

https://archive.org/details/1940-Kampf-um-Norwegen

Bild
Olof W
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Kopiera bilder från video

Inlägg av Olof W »

BD- skrev: 09 apr 2024, 19:13 PS hur gör man för att kopiera bilder från videon?
Det enklaste är om man kan acceptera kvalitén att spela upp filmen på en skärm med bra upplösning, pausa filmen och ta en skärmdump.

Bättre, men det förutsätter att man kan ladda ner filmen är att använda något videoredigeringsprogram. Att ta stillbilder från filmen är något som jag tror alla videoredigeringsprogram klarar.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: I dag 84 år sedan 9 april 1940

Inlägg av Bertil Bengtsson »

BD- skrev: 09 apr 2024, 19:13 Vid 29:55 kan bl a NSB Ellok med malmvagnar ses. Förmodligen filmat under fred.

Vid 32:33 syns tyskar uppe på Malmbanan. För att de allierade inte skulle få riktpunkter för kanonerna på jagarna som patrullerade nere i fjorden fällde tyskarna senare många kontaktledningsstolpar. Dessutom bröt de upp skenorna och skickade iväg dem nerför branterna.

Vid 36:54 visas ett tanklok med rundslider, toppstrålkastare och utvändiga ångtilloppsrör(?) och någon form av armerade vagnar fram och bak. Vid konsultation av Damplokmotiver i Norge finner jag inget liknande lok varför filmen troligen hämtat det avsnittet utanför Norge. Dock sägs att det ska vara från framryckning på Bergenbanan fram till dess att en sprängd bro satte stopp.

Vid 50:04 ett tåg bl a med vad som kunde ha varit en svensk Os-vagn.

1:04:10 Björnfjell, godsvagnar och ett norskt tanklok kört av tyskt sjöfolk.

PS hur gör man för att kopiera bilder från videon?

https://archive.org/details/1940-Kampf-um-Norwegen

Bild
En hemsk film - men ändå informativ. Det fanns saker jag inte kände till.
Vid 29:55 ser man, tror jag, ett NSB El4. 36:54 - jodå, det är ett norskt tanklok, tillverkat av Baldwin, sådana som Norsk Hovedjernbane (? - jag håller på att flytta och har inget material tillgängligt) köpte olika loktyper från. 50:04 - en Or, tycker jag mig se!

Ja - och slutscenen, med en flagga som reses, är från berget ovanför Narvik!

Berra
Bertil Bengtsson
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: I dag 84 år sedan 9 april 1940

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Jag har gjort skärmdumpar på scenerna i filmen.

Malmtåget som passerar i Narvik ser ut att ha ett El4 som dragkraft. De Oe-liknande El3-loken hade strömavtagarna mitt på resp tak och väldigt kantiga fronter.
El4 hade tredelade korgar och drivanordning enligt Winterthur, med snedstänger. Jag tycker mig i filmen (sämre i skärmdumpen) se både den tredelade korgen och snedstänger. Fronterna var tämligen avrundade och strömavtagarna satt närmare lokens ändar.

Ångloket tror jag är ett NSB type 48, tillverkat av Baldwin. Fotot är från Wikimedia Commons.

Godsvagnen tror jag är en svensk Or. Det sitter rörstolpar i varannan stolphållare, däremellan sitter det korta "trästolpar". I filmen tycker jag se mig det äldre utförandet av rörstag under vagnen, så som de fanns på äldre Or. På skärmdumpen är det svårt se.

Flagghissningen sker på berget ovanför Narvik. I bakgrunden ser man delar av Narvik stad samt malmhamnen.

Berra
Bilagor
Narvik 1940.jpg
Narvik 1940.jpg (60.67 KiB) Visad 415 gånger
NSB Baldwin-lok 1940.jpg
NSB Baldwin-lok 1940.jpg (104.38 KiB) Visad 415 gånger
NSB El4 i Narvik.jpg
NSB El4 i Narvik.jpg (26.94 KiB) Visad 415 gånger
NSB typ 48.jpg
NSB typ 48.jpg (73.7 KiB) Visad 415 gånger
SJ Or i Norge 1940.jpg
SJ Or i Norge 1940.jpg (68.21 KiB) Visad 415 gånger
Skriv svar