Dubbellänkar igen

olle sundström
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jan 2024, 15:51

Dubbellänkar igen

Inlägg av olle sundström »

Nu tjatar jag om dubbellänkar igen.

Med tanke på att små Gs vederfors äran att moderniseras med dubbellänkar kan man fundera på om även halvmoderna vagnar i O-familjen snofsades till på samma sätt.

Känner någon till exempel på detta - jag gör det inte trots idogt letande.

Olle S
Ulf L Eriksson
Inlägg: 30
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Dubbellänkar igen

Inlägg av Ulf L Eriksson »

olle sundström skrev: 09 apr 2024, 17:20 ...
Med tanke på att små Gs-vagnar vederfors äran att moderniseras med dubbellänkar ...
...
Men var det verkligen att betrakta som en modernisering snarare än ett försök med anpassning till ett särskilt behov?
Varken när ombyggnaden skedde eller i närtid efteråt verkar SJ ha betraktat det som en generellt försvarbar modernisering.
Rådde ens jämförbara förutsättningar beträffande behovssituation och tillgång till lämpliga försöksobjekt för öppna vagnar?
Om behovet bara avsåg slutna vagnar verkar det mer än lovligt osannolikt att man lade pengar också på öppna vagnar.

Omöjligt är det förstås inte, men jag betraktar det inte som tillrådligt att hålla andan i väntan på positivt besked.
olle sundström
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 jan 2024, 15:51

Re: Dubbellänkar igen

Inlägg av olle sundström »

Vid närmare eftertanke inser jag att Du har helt rätt. Det sedan många år pågående letandet efter dubbellänkade fjäderhänken förpassas härmed till de sälla bangårdarna!

Olle S
Skriv svar