År 1925

mormorsgruvan
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

År 1925

Inlägg av mormorsgruvan »

År 1925 fanns det inte mycket populärvetenskaplig järnvägslitteratur i Sverige !
En bok som kom ut det året var Ungdomens Ingenjörsbok med 40 sidor om järnvägar !
mormorsgruvan
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: År 1925

Inlägg av mormorsgruvan »

Är det bristen på populärvetenskaplig järnvägslitteratur som är orsaken till att SJK bildades så sent som år 1958 ?
När bildades den första järnvägsklubben i England ?
Anders Sandgren
Inlägg: 123
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: År 1925

Inlägg av Anders Sandgren »

Jag tror inte det var litteratur om järnvägar som utgjorde grunden för föreningarna utan tvärtom. Under 1950-talet lades många banor ner och ångloken försvann i allt större utsträckning vilket engagerade en hel del. Det gällde även spårvägsintresset av samma orsak. Det ökade intresset ledde till att böcker skrevs även om det tog ett tag innan det tog fart. Visst fanns det böcker tidigare men det var nog mer faktaböcker. Jag tror att det största järnvägsintresset som fanns tidigare var modelljärnvägscentrerat. Jag tittade i hobbyboken 1954 och det närmaste man kommer järnväg där är just modelljärnvägar.
Ffestiniog Railway tog över av ideella krafter 1949 efter att trafiken avvecklats 1946, de var pionjärer och fick efterföljare. De låg alltså några år före oss men med motsvarande bakgrund. Det svenska beslutet om att varje bandel skulle lönsamhetsanalyseras separat sammanfaller väl med motsvarande beslut i Storbritannien (the Beeching act från 1963). Dessa beslut ledde till många nedläggningar och i flera fall bildades ideella krafter för att ta över bandelar, både här och där.
BD-
Inlägg: 75
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: En bok om LOK

Inlägg av BD- »

Robert Kutschbach Lennart Sundström, En bok om LOK var förutom SJ Minnesskrift 1956 mina första böcker om järnvägar. Dessförinnan var det läsning av min faders Teknik för Alla.
Anders Sandgren
Inlägg: 123
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: År 1925

Inlägg av Anders Sandgren »

"En bok om lok" fanns på biblioteket i Nässjö när jag var ung och det var nog det som triggade mitt intresse. Långt senare lyckades jag få fatt på ett exemplar. Starkaste minnena var bilderna på BJ 1 (K25 1896) och ÖBlJ 6 (S11t 4042). Sedan kunde man stå på Brogatsbron och avnjuta ångloken tuffa iväg. Jag minns ett kortare lok vilket nog var N5 1784.
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: År 1925. SJK:s bildande

Inlägg av Leif B »

mormorsgruvan skrev: 10 apr 2024, 11:24 Är det bristen på populärvetenskaplig järnvägslitteratur som är orsaken till att SJK bildades så sent som år 1958 ?
När bildades den första järnvägsklubben i England ?
Jag tror att det mer var att det var först vid ungefär den tiden som många fick tid och råd att ha en hobby. Både att köpa hobbylitteratur och att lägga tid och arbete på en förening (eller en sommarstuga eller en båt eller ....)

De som var med på den tiden har också framhållit att Erik Sundströms framträdande i Kvitt eller dubbelt 1957 betydde mycket för att det blev socialt accepterat att vara hobbymässigt intresserad av järnvägar och att fler vågade "komma ut ur graderoben". Där kanske är förklaringen till att SJK bildades just året 1958. Svaret bör finnas i SJK:s jubileumsskrifter.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php/in ... ?id=198462

I England fanns långt tidigare en mycket större överklass som hade råd och tid att ägna sig åt diverse hobbies, och dessutom en acceptens, t o m beundran, för att vara excentriker.
Leif B
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: År 1925. De första museijärnvägarna

Inlägg av Leif B »

Anders Sandgren skrev: 10 apr 2024, 14:08 Jag tror inte det var litteratur om järnvägar som utgjorde grunden för föreningarna utan tvärtom. Under 1950-talet lades många banor ner och ångloken försvann i allt större utsträckning vilket engagerade en hel del. Det gällde även spårvägsintresset av samma orsak. Det ökade intresset ledde till att böcker skrevs även om det tog ett tag innan det tog fart. Visst fanns det böcker tidigare men det var nog mer faktaböcker. Jag tror att det största järnvägsintresset som fanns tidigare var modelljärnvägscentrerat. Jag tittade i hobbyboken 1954 och det närmaste man kommer järnväg där är just modelljärnvägar.
Ffestiniog Railway tog över av ideella krafter 1949 efter att trafiken avvecklats 1946, de var pionjärer och fick efterföljare. De låg alltså några år före oss men med motsvarande bakgrund. Det svenska beslutet om att varje bandel skulle lönsamhetsanalyseras separat sammanfaller väl med motsvarande beslut i Storbritannien (the Beeching act från 1963). Dessa beslut ledde till många nedläggningar och i flera fall bildades ideella krafter för att ta över bandelar, både här och där.
För att vara petig: det stämmer att entusisterna började arbeta för att få igång Ffestioniog Railway redan 1949 men det var första 1954 de kunde köpa järnvägen och 1955 gick det första tåget.

Under tiden hade ett annat entusistgäng tagit över Tallyllyn Railway och trafiken 1951. (Trafiken var alltså aldrig nedlagd, även om "utan avbrott" är lite överdrivet. Sedan många år drevs trafiken bara sommartid och under krigsåren var den helt inställd.)

Så de första museibanorna brukar listas som
1. Tallyllyn Rly 1951
2. Ffestioniog Rly 1955
3. Östra Södermanlands Järnväg 1961 (då i Lina, Södertälje)
Anders Sandgren
Inlägg: 123
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: År 1925

Inlägg av Anders Sandgren »

Jag tyckte att det intressanta var när de började försöken att ta över Ffestiniog-banan. Sedan tog det några år innan de kunde börja trafikera den.
Jag vet dock inte hur länge entusiasterna hållit på innan de fick igång Tallyllyn Rwy.
Det är väl inte helt ovanligt att man bildar föreningen innan man kan köra tåg på någon bana. Så har det ju varit med många svenska banor. Ett embryo till förening som söker en lämplig bana och sedan hittar en.
Skriv svar