Jag tänkte inspireras lite av Södertälje södra med lokstall och kol/vattning på min modelljärnväg.
När man ser många andra såna anläggningar i Europa för ånglok brukar det finnas ett litet vattentorn i närheten.
Men ser inget här i bilden, vet ju såklart att det fanns/finns ett större vattentorn i närheten, men vet inte om det var för hushållen eller för ångloken?
i Vilket fall som helst så står det "Pumpstation och lokstall vid Södertälje Södra" tilld en här bilden.
Kan det vara så att det är en pumpstation i den kvadratiska byggnaden som pumpar upp vattnet till vattenhästen?
fats då verkar det ju iofs enklare at ta det från vattentornet som redan har tryck?
Någon som vet hur det gick till?
https://digitaltmuseum.se/021018142850/ ... ia?slide=0
Södertälje södra pumpstation
Re: Södertälje södra pumpstation. Nedre/Central
Bilden är dock från Södertälje Nedre/Central. I vänster bildkant skymtar linjen från Stockholm till Saltskog. Stallet diskuterades i november och här finns några länkar till spårplaner m.m:Peter skrev: ↑17 apr 2024, 10:44 Jag tänkte inspireras lite av Södertälje södra med lokstall och kol/vattning på min modelljärnväg.
När man ser många andra såna anläggningar i Europa för ånglok brukar det finnas ett litet vattentorn i närheten.
Men ser inget här i bilden, vet ju såklart att det fanns/finns ett större vattentorn i närheten, men vet inte om det var för hushållen eller för ångloken?
i Vilket fall som helst så står det "Pumpstation och lokstall vid Södertälje Södra" tilld en här bilden.
Kan det vara så att det är en pumpstation i den kvadratiska byggnaden som pumpar upp vattnet till vattenhästen?
fats då verkar det ju iofs enklare at ta det från vattentornet som redan har tryck?
Någon som vet hur det gick till?
https://digitaltmuseum.se/021018142850/ ... ia?slide=0
https://www.jvmv2.se/daniel/forum/index.php?id=280756
När det gäller frågan om hur vattenförsörjningen fungerade kan jag tyvärr inte bidra.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 dec 2023, 08:51
Re: Södertälje södra pumpstation
Som Leif B skriver låg stallet nere vid Södertälje (Central), inte uppe vid Södra. Vattnet togs från tornet uppe vid Södra station (tornet står fortfarande kvar). Lokstallet uppfördes runt 1918 då bangården byggdes om och det nya stationshuset kom till.
Jag följde ombyggnaden till dubbelspår ner till Centralen (Centrum) för ett femtontal år sedan och kunde då ta bilder av den grova vattenledning som gick i banvallen ner till det sedan länge rivna lokstallet. Jag ska se om jag kan hitta någon av dessa bilder.
Pumpstationens funktion i sammanhanget kan jag inte redogöra för.
Jag följde ombyggnaden till dubbelspår ner till Centralen (Centrum) för ett femtontal år sedan och kunde då ta bilder av den grova vattenledning som gick i banvallen ner till det sedan länge rivna lokstallet. Jag ska se om jag kan hitta någon av dessa bilder.
Pumpstationens funktion i sammanhanget kan jag inte redogöra för.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 18 dec 2023, 08:51
Re: Södertälje södra pumpstation
Här är ett par bilder från dubbelspårsombyggnaden i Södertälje.
Backen upp mot S-e Hamn (f.d. Södra); bostadsområdet Värdsholmen t.v., Scanias klocktorn (f.d. vattentorn till gjuteriet) t.h., 2012-03-17. De ihopsamlade rören från vattenledningen som gick från S-e Södra ner till Centralen (numera Centrum), 2012-03-17. /Arne
Backen upp mot S-e Hamn (f.d. Södra); bostadsområdet Värdsholmen t.v., Scanias klocktorn (f.d. vattentorn till gjuteriet) t.h., 2012-03-17. De ihopsamlade rören från vattenledningen som gick från S-e Södra ner till Centralen (numera Centrum), 2012-03-17. /Arne
Re: Södertälje södra pumpstation. Nedre/Central
Tack Leif, jag visste inte att Södertälje C hade så mycket spår förr, trodde det alltid bara varit ett stickspår för passagerare dit.
Perfekt med informationen i länken.
Perfekt med informationen i länken.
Leif B skrev: ↑18 apr 2024, 00:32Bilden är dock från Södertälje Nedre/Central. I vänster bildkant skymtar linjen från Stockholm till Saltskog. Stallet diskuterades i november och här finns några länkar till spårplaner m.m:Peter skrev: ↑17 apr 2024, 10:44 Jag tänkte inspireras lite av Södertälje södra med lokstall och kol/vattning på min modelljärnväg.
När man ser många andra såna anläggningar i Europa för ånglok brukar det finnas ett litet vattentorn i närheten.
Men ser inget här i bilden, vet ju såklart att det fanns/finns ett större vattentorn i närheten, men vet inte om det var för hushållen eller för ångloken?
i Vilket fall som helst så står det "Pumpstation och lokstall vid Södertälje Södra" tilld en här bilden.
Kan det vara så att det är en pumpstation i den kvadratiska byggnaden som pumpar upp vattnet till vattenhästen?
fats då verkar det ju iofs enklare at ta det från vattentornet som redan har tryck?
Någon som vet hur det gick till?
https://digitaltmuseum.se/021018142850/ ... ia?slide=0
https://www.jvmv2.se/daniel/forum/index.php?id=280756
När det gäller frågan om hur vattenförsörjningen fungerade kan jag tyvärr inte bidra.
Senast redigerad av Peter den 18 apr 2024, 12:35, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Södertälje södra pumpstation
Tack för info Arne, intressant att se bilderna.
Arne Larsson skrev: ↑18 apr 2024, 08:50 Som Leif B skriver låg stallet nere vid Södertälje (Central), inte uppe vid Södra. Vattnet togs från tornet uppe vid Södra station (tornet står fortfarande kvar). Lokstallet uppfördes runt 1918 då bangården byggdes om och det nya stationshuset kom till.
Jag följde ombyggnaden till dubbelspår ner till Centralen (Centrum) för ett femtontal år sedan och kunde då ta bilder av den grova vattenledning som gick i banvallen ner till det sedan länge rivna lokstallet. Jag ska se om jag kan hitta någon av dessa bilder.
Pumpstationens funktion i sammanhanget kan jag inte redogöra för.
Re: Södertälje södra pumpstation. Nedre/Central
Då vill jag rekommendera Gunnar Ekevings södertäljesida med kartor och spårplaner från flera epoker:
https://www.ekeving.se/p/se/VSSS1938/index.html