Om tyskarna tömde lagerboxarna på olja samt hjulhaveri på S-lok

BD-
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Om tyskarna tömde lagerboxarna på olja samt hjulhaveri på S-lok

Inlägg av BD- »

Jag lärde känna Ejnar Nilsson född 1912, lokreparatör i Malmö, 1963 och engagerade honom sommaren 1972 till iordningställande och undervisning om S2 1306 i Hästveda. Han hade mycket att berätta om sitt arbetsliv.

Han hade varit anställd på, som han sa LH-banan vilket lär ha betytt L&HJ. Han hade även varit eldare på SJ och upplevt hur en koppelaxel (möjligen en drivaxel) gått av inne i navsätet och hjulet med stänger åkte upp emellan sidotank och panna. Saken finns belagd i skrivelse i Mbr papper.
Han berättade vidare om ett annat problem han mötte som lokreparatör. Det klagades på att ett S-lok tidvis betedde sig konstigt och det företogs en del provturer. Till slut sade Ejnar till Miö att han förmodade ett axelbrott inne i navsätet. Loket sändes till huvudverkstad och Ejnars misstanke bekräftades. Även det finns belagt i Mbr skrivelser som jag läst men inte kopierat.

En annan sak han berättade var att tyskarna tömde lagerboxarna på alla godsvagnar som skulle över till Trelleborg. Svenskarna klagade inte utan fyllde på olja och tömde aldrig lagerboxarna på de vagnar som gick söderut. Någon skrivelse som belyser det förhållandet har jag inte sett men någon som kan bekräfta det Ejnar berättade? Någon revisor kanske anmärkte på oljeförbrukningen i Trelleborg?
mormorsgruvan
Inlägg: 197
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Om tyskarna tömde lagerboxarna på olja samt hjulhaveri på S-lok

Inlägg av mormorsgruvan »

Fanns det revisor vid SJ ? Är det inte Distriktskamreraren som slår larm om någon utgift är ovanligt hög. Även maskiningenjören vid det 3:e distriktet borde ha observerat detta.
Leif B
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Om tyskarna tömde lagerboxarna på olja samt hjulhaveri på S-lok

Inlägg av Leif B »

BD- skrev: 18 apr 2024, 19:29 Jag lärde känna Ejnar Nilsson född 1912, lokreparatör i Malmö, 1963 och engagerade honom sommaren 1972 till iordningställande och undervisning om S2 1306 i Hästveda. Han hade mycket att berätta om sitt arbetsliv.

---

En annan sak han berättade var att tyskarna tömde lagerboxarna på alla godsvagnar som skulle över till Trelleborg. Svenskarna klagade inte utan fyllde på olja och tömde aldrig lagerboxarna på de vagnar som gick söderut. Någon skrivelse som belyser det förhållandet har jag inte sett men någon som kan bekräfta det Ejnar berättade? Någon revisor kanske anmärkte på oljeförbrukningen i Trelleborg?
Jag har hört samma sak från bangården i Trelleborg. Jag minns källan inte säkert, men jag hade en släkting som jobbade på bangården och jag tror att det var han som berättade.

Nåväl, i början ska det varit som du skriver men Sverige hade ju också ont om olja och värre blev det ju alltefter krigsåren gick. Såsmångingom ska man börjat suga upp det mesta av oljan ur boxarna på vagnar till färjan. Även smörjdynorna på ankommande vagnar blev allt sämre allteftersom kriget fortsatte. Man började därför spara de bristfälliga smörjdynor som man ersatte i axelboxarna på ankommande vagnar. Dessa fick sedan ersätta svenska smörjdynor på avgående vagnar.
Skriv svar