NVHJ Linköpingbyggda boggiepersonvagnar

Ola Ahlström

NVHJ Linköpingbyggda boggiepersonvagnar

Inlägg av Ola Ahlström »

De sex personvagnar som Linköping byggde för NWHJ/NWHJ mellan 1916 och 1929 var uppenbarligen av två typer. Två vagnar var BCo och fyra Co, men med anledning av att omnumrering skedde flera gånger är det lite svårt att följa vagnarna fram till förstatligandet. Med lite korsläsning i litteraturen tror jag nu att jag har ordning på det men några följdfrågor uppstår. Jag använder SJ numren för att undvika missförstånd.

Tydligen var 813 och 814 byggda från samma ritning och förblev BCo vagnar även under sin SJ-tid.
Tredjeklassvagnarna 807, 808, 809 och 815 var tydligen de byggda efter samma ritning trots att 809 levererades 13 år efter de tre andra.
Alltså förekom två ritningar/versioner av ASJ vagntypen.

Så till min fråga; Vagn 815 levererades 1916 som 3:e klassvagn men blev senare ombyggd av NVHJ till kombinerad andra- och tredjeklassvagn med ett littera som den behöll även efter förstatligandet. De bilder jag funnit av vagnen i SJ utförande visar vagnen exteriört som vid leverans (fönstermässigt alltså), detta bör betyda att vid ombyggnaden behölls ursprunglig fönsterindelning trots delvis ändrad inredning/klass, stämmer detta?

Vidare, skedde någon ombyggnad av de tre återstående tredjeklassvagnarna efter eller strax före förstatligandet exteriört avseende fönsterindelning, jag har bara hittat bilder av "toalettsidan" men fått uppgifter om att en ombyggnad av fönsterindelningen skulle skett?

Ola Ahlström
Malmö
Ola Almquist

Re: NVHJ Linköpingbyggda boggiepersonvagnar

Inlägg av Ola Almquist »

Tredjeklassvagnarna 807, 808, 809 och 815 var tydligen de byggda efter samma ritning trots att 809 levererades 13 år efter de tre andra.
Nej. 809 hade vid leveransen en annan fönsterindelning. Om korgen var symmetrisk även på denna vagn känner jag inte till.
Leveransfoto
Så till min fråga; Vagn 815 levererades 1916 som 3:e klassvagn men blev senare ombyggd av NVHJ till kombinerad andra- och tredjeklassvagn med ett littera som den behöll även efter förstatligandet. De bilder jag funnit av vagnen i SJ utförande visar vagnen exteriört som vid leverans (fönstermässigt alltså), detta bör betyda att vid ombyggnaden behölls ursprunglig fönsterindelning trots delvis ändrad inredning/klass, stämmer detta?
Ja. Den hade dessutom bara sju platser i 2 klass.
Vidare, skedde någon ombyggnad av de tre återstående tredjeklassvagnarna efter eller strax före förstatligandet exteriört avseende fönsterindelning, jag har bara hittat bilder av "toalettsidan" men fått uppgifter om att en ombyggnad av fönsterindelningen skulle skett?
Bara av Co 23/24/SJ Cop 809. Den blev i princip lika som 807, 808 och 815. När det utfördes känner jag inte till men om jag hittar någon bild återkommer jag.
Bild från 1957
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Tack för svaren. Även om jag hade tillgång till leveransbilden av dåvarande NVHJ Co 23 noterade jag inte skillnaden, detta innebär att de sex vagnarna levererades i tre utseendemässigt olika versioner.

Att den till BCo ombyggda Co vagnen "bara" hade sju platser i andraklass kan förklara att vagnen bibehöll sitt utseende efter ombyggnaden. Vore intressant att få se en ritning som visar hur planlösnigen såg ut.

Förutom bilden som länkas till Cop 809 från 1957 har jag tillgång till en bild av samma vagn sex år senare. Den visar samma vagnssida och i samma vinkel men plattformsdörren är öppen och jag skymtar ett gallerförsett mindre fönster genom dörren, alltså tycks vagnen vara symetrisk.

Ola Ahlström
Malmö
Anders Jansson

Inlägg av Anders Jansson »

Ingen ritning men väl en planskiss som säger en del om utformningen.
IMG_0978.jpg
IMG_0978.jpg (299.13 KiB) Visad 1318 gånger
Olsson

Inlägg av Olsson »

Ola Almquist skrev: 03 jan 2024, 21:53
Nej. 809 hade vid leveransen en annan fönsterindelning. Om korgen var symmetrisk även på denna vagn känner jag inte till.
Leveransfoto
Vagnen hade vid leveransen symmetrisk fönsterindelning på bägge sidorna.
Ja. Den hade dessutom bara sju platser i 2 klass.
Vagnen övertog tygklädda soffor från någon av de andra BCo-vagnarna vid ombyggnaden till BCo. Samtidigt minskades andraklassen i åtminstone BCo 7 (814) till 12 st mot ursp 24 st.
Bara av Co 23/24/SJ Cop 809. Den blev i princip lika som 807, 808 och 815. När det utfördes känner jag inte till men om jag hittar någon bild återkommer jag.
Bild från 1957
Skedde vid S-rev vid KVAB 1954

/Johan
Ola Ahlström

Inlägg av Ola Ahlström »

Lysande, tack för planskissen. Den ger uppgifter om ombyggnaderna i tid och visar hur sju andraklassplatserna var placerade.

Ola Ahlström
Malmö
Ola Almquist

Inlägg av Ola Almquist »

Förutom bilden som länkas till Cop 809 från 1957 har jag tillgång till en bild av samma vagn sex år senare. Den visar samma vagnssida och i samma vinkel men plattformsdörren är öppen och jag skymtar ett gallerförsett mindre fönster genom dörren, alltså tycks vagnen vara symetrisk.
Det var förhållandet vid leveransen jag tänkte på. Jag finner ingen anledning till att den inte var symmetrisk men i brist på bild och ritning (men jag ska leta på ett ställe till) så...
Ingen ritning men väl en planskiss som säger en del om utformningen.
Tack för detta, Anders! Då förstår jag hur den sjunde platsen var placerad.
Ola Almquist

Inlägg av Ola Almquist »

Vagnen hade vid leveransen symmetrisk fönsterindelning på bägge sidorna.
Tack.
Vagnen övertog tygklädda soffor från någon av de andra BCo-vagnarna vid ombyggnaden till BCo. Samtidigt minskades andraklassen i åtminstone BCo 7 (814) till 12 st mot ursp 24 st.
Vid förstatligandet uppgav SJ att såväl BCo 6 som 7 hade 12 + 38 platser. Det står också att de byggdes om 1943 respektive 1942, men eftersom flera ombyggnader saknas är jag inte säker på att det avser förändringen av platsantalet.
Skedde vid S-rev vid KVAB 1954
Tack.
Skriv svar