VSBJ i Väderstad

johanmmolin
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av johanmmolin »

Tyvärr. De enda byggnadsritningar jag har gäller MHJ. Men det är möjligt att man kan "extrapolera" från Skänninges lokstall som var av samma slag men med två portar. Finns inte det f ö kvar? Då borde det gå att gräva fram ritningar på det.

Jag har inte hittat några ritningar när jag letat bland FVÖJ ( VSBJ / MÖJ i Riksarkivet.
Ola Almquist
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av Ola Almquist »

Det finns ett par ritningar på lokstallet i Skänninge. Jag vet inte hur mycket hjälp de ger men någon kan gärna få beställa fram dem och kolla.

1916

1938
K Lemming
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av K Lemming »

Ola Almquist skrev: 25 apr 2024, 12:34 Det finns ett par ritningar på lokstallet i Skänninge. Jag vet inte hur mycket hjälp de ger men någon kan gärna få beställa fram dem och kolla.

1916

1938
Tack för tipset Ola. Någon som vet hur man beställer från Riksarkivet? Jag har själv aldrig beställt något därifrån.
Torbjörn Jansson
Inlägg: 9
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:48

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av Torbjörn Jansson »

Det gör du enklast på Riksarkivets hemsida, https://riksarkivet.se/start :-)! Lycka till!
/Torbjörn
johanmmolin
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av johanmmolin »

Om du ska beställa så ska du ange hela referenskoden för dokumentet. T ex för 1916 års ritning:

"SE/RA/81002.02/2/1050:00010"
K Lemming
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av K Lemming »

Tack Torbjörn och Johan.
Ted S
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2023, 11:08

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av Ted S »

Sven-Olof Johansson skrev: 21 apr 2024, 16:57 Tack för den bilden. Då vet jag ungefär hur det ser ut idag.
För övrigt om man kommer till Väderstad på arkeologispaning så har orten utvecklats till ett litet matcentrum för västra Östergötland med bl.a konditori och krog av hög klass. Väl värt att stanna till vid för en paus.
https://www.centralkonditori.se
https://www.centralkrog.se
Däremot finns det mer att se efter gamla Mjölby- Hästholmens Järnväg, MHJ. Både banvall och fd stationer och banvaktsstugor finns det mycket kvar av.
Tilläggas kan att det idag saftas diverse drycker i det f.d. mejeriet (tegelbyggnaden med sina trapp'gavlar').
I Väderstads kluster finns även bl.a. skaldjursbutik, delikatessaffär och byggnadsvårdbutik.
Ortens globala men familjeägda företag Väderstad AB bygger hela tiden nya lokaler, och bidrar säkert till ortens uppsving.
johanmmolin
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: VSBJ i Väderstad

Inlägg av johanmmolin »

Tyvärr lyckades ju inte Rune Stark med sitt lobbande för att låta upprusta bendelen Mjölvy - Väderstad. Den hade nog to m varit lönsam att trafikera i dag med Väderstads omfattande produktion av jordbruksmaskiner.

Jag har för mig att musteriet i Väderstad numera ägs av en av mina gamla klasskamrater, som driver musteriet i Brunneby (och bor där) utanför Borensberg.

Som kuriosum kan tilläggas att mejeriet i Väderstad även hade smörproduktion - dock INTE av exportsmör. Det fanns särskilda föreskrifter för MHJ att nya smördrittlar liksom även utfraktning av smör i drittlarna INTE fick ske med ordinarie styckegodsvagn eller som resgodstransport utan måste ske med separat vagn. Det tog helt enkelt för lång tid att lossa och lasta dessa vagnar.
Skriv svar