Ub 587 Hagalund -77

Stefan J
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 dec 2023, 08:07

Ub 587 Hagalund -77

Inlägg av Stefan J »

Ub 587.jpg
Ub 587.jpg (162.39 KiB) Visad 882 gånger
Bertil Bengtsson
Inlägg: 39
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Ub 587 Hagalund -77

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Tack för den bilden! Den visar en gammal barndomsvän från Boden under 1950- och tidigt -60-tal!
Boden hade då två Ub, den andra var 708. Det ena användes för södra bangårdsdelen och det andra för norra delen, med godsbangården och godsmagasinet. Loket för den södra delen användes också för att "slå sönder" söderifrån ankommande fjärrgodståg. Bdn hade ingen rangerrygg utan man måste koppla isär tåget i lagom bitar, dra isär sista biten och sedan skjutsa vagnarna, allteftersom isärkopplade var och en efter destination, till det spår på den sk "Hallen" de skulle till. Efter varje "skjuts" fick man dra tillbaka vagnarna igen inför nästa skjuts.
Berra
Anders.k.
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: Ub 587 Hagalund -77

Inlägg av Anders.k. »

Boden är en lite ovanlig bangård då den har två "godsbangårdar" på var sin sida av personplattformarna och jag har länge undrat hur dom användes och nu tror jag har kommit lite närmare gåtans lösning iomed dit inlägg.
Tack för det.

Lite urspårning men en kul parantes (tycker jag)
Har en genomgång av samtliga växellok och växlingstimmar i Sverige från 1981 , förutom Bodens ena Ub så är det bara två Z66 i Helsingborg som är bemannade 168 timmar i veckan, alltså veckans alla timmar, det är en del som kommer nära men inte ända fram.
Det säger en del om Boden tycker jag.

M.V.H Anders.k.
K Lemming
Inlägg: 67
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Ub bemannad 24/7 i Boden ?

Inlägg av K Lemming »

Anders.k. skrev: 27 apr 2024, 10:47 ...förutom Bodens ena Ub så är det bara två Z66 i Helsingborg som är bemannade 168 timmar i veckan, alltså veckans alla timmar, det är en del som kommer nära men inte ända fram.
Det säger en del om Boden tycker jag.

M.V.H Anders.k.
Vad föranledde så mycket växling i Boden så att man hade en Ub bemannad 24/7?
Anders.k.
Inlägg: 18
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: Ub bemannad 24/7 i Boden ?

Inlägg av Anders.k. »

K Lemming skrev: 27 apr 2024, 11:26
Anders.k. skrev: 27 apr 2024, 10:47 ...förutom Bodens ena Ub så är det bara två Z66 i Helsingborg som är bemannade 168 timmar i veckan, alltså veckans alla timmar, det är en del som kommer nära men inte ända fram.
Det säger en del om Boden tycker jag.

M.V.H Anders.k.
Vad föranledde så mycket växling i Boden så att man hade en Ub bemannad 24/7?
Nattågen körde ju alla dagar och där var det ju växling, sedan matade ju Ånge Gbg godståg veckans alla dagar Boden med godståg .
Det var väl ingen ide att stänga ner växelloket den tiden som var i mellan nattågen, dom kom ju rätt spritt på den tiden.
Skulle jag tro var anledningen.

M.V.H Anders.k.
K Lemming
Inlägg: 67
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Ub bemannad 24/7 i Boden ?

Inlägg av K Lemming »

Anders.k. skrev: 27 apr 2024, 13:14
K Lemming skrev: 27 apr 2024, 11:26
Anders.k. skrev: 27 apr 2024, 10:47 ...förutom Bodens ena Ub så är det bara två Z66 i Helsingborg som är bemannade 168 timmar i veckan, alltså veckans alla timmar, det är en del som kommer nära men inte ända fram.
Det säger en del om Boden tycker jag.

M.V.H Anders.k.

Vad föranledde så mycket växling i Boden så att man hade en Ub bemannad 24/7?
Nattågen körde ju alla dagar och där var det ju växling, sedan matade ju Ånge Gbg godståg veckans alla dagar Boden med godståg .
Det var väl ingen ide att stänga ner växelloket den tiden som var i mellan nattågen, dom kom ju rätt spritt på den tiden.
Skulle jag tro var anledningen.

M.V.H Anders.k.
👍
Skriv svar