- x908 L16 1873 Vislanda 3-4-71 24.JPG (130.62 KiB) Visad 777 gånger
L16 1873 Vislanda - 1971 -
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: L16 1873 Vislanda - 1971 -
Lite märkligt att 1873 skrotades så snabbt medan andra lok som bl.a A 1012 och L11 1564 fick stå kvar på Vislanda station i flera månader. Var några gånger i Vislanda i början av 70-talet och 15 november 1970 fanns A 1012 och L11 1564 redan där medan L16 1873 anlände senare i februari eller mars 1971. Såg L16 1866 och 1873 i Nässjö den 16 februari 1971 och den 20 mars 1971 stod de på skrotplatsen i Vislanda.
Lite konstig prioritering av någon anledning.
Lite konstig prioritering av någon anledning.
-
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: L16 1873 Vislanda - 1971 -
Fanns ingen tidsprioritering på skrotningen i Vislanda. Lok som hamnade på de längsta spåren kunde i vissa fall stå kvar i över 5 års tid beroende på litet spårutrymme på skrotningsplatsen och därmed komplicerad växling för att dra fram till skrotspåret.Sven-Olof Johansson skrev: ↑06 maj 2024, 12:33 Lite märkligt att 1873 skrotades så snabbt medan andra lok som bl.a A 1012 och L11 1564 fick stå kvar på Vislanda station i flera månader. Var några gånger i Vislanda i början av 70-talet och 15 november 1970 fanns A 1012 och L11 1564 redan där medan L16 1873 anlände senare i februari eller mars 1971. Såg L16 1866 och 1873 i Nässjö den 16 februari 1971 och den 20 mars 1971 stod de på skrotplatsen i Vislanda.
Lite konstig prioritering av någon anledning.
Vad jag minns brukade det stå två lok på skrotspåret. Ett under skrotning och ett som väntade på skrotning.
I början av 70 talet genomfördes även omfattande slopningar av både ånglok, ellok, godsvagnar och därutöver t.ex. all kvarvarande 1067 mm materiel, alla reservpannor m.m.
Detta ledde till att köer av slopad materiel i hela landet och särskilt i Vislanda med rullande materiel på både skrotningsplatsen och stations bangården. Östersund hade begränsad skrotning Skrotning började även genomföras i ett par grusgropar som säsongsarbete och så småningom skrotningarna i Hybo.
Även bangården vid stationen (runtomkring f.d omlastningsmagasinet) var begränsad även om spårmeter tillkom genom breddning från 1067 till 1435.
Min bild är att loken om möjligt drogs direkt till skrotningsplatsen om plats fanns. I annat fall uppställning vid stationen i avvaktan på plats på skrotningsplatsen. Lok som hade oturen att hamna nära skrotningsspåret fick förtur oavsett hur länge dom funnits vid skrotningsplatsen.
Just L16 1866 och 1873 kom närmast från lokhuset i Örsby grusgrop och mellanlandade efter utdragning (i början av 1971) i Nässjö, där du såg dem 1971-02-16. 1971-02-26 fanns båda loken vid skrotningsplatsen. Sannolikt drogs loken dit direkt. 1971-04 skrotades båda loken. Förmodligen hamnade loken nära skrotningsspåret och blev lätta och snabba offer för skärbrännarna.