Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder

Björn Arvidsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder

Inlägg av Björn Arvidsson »

Peter Bolin skrev: 07 maj 2024, 21:07 Tack till Anders C. för påpekandet. Jag tycker att det ser ut som att sista siffran i vagnsnumret på bilden från Slussen är en tvåa, så därför drog jag slutsatsen att det är samma manövervagn som på bilden från Saltsjö-Duvnäs.

Manövervagnarna littera Co hade numren 3–4 och 10–14. Därutöver fanns CFo med bagageavdelning med numren 21–23. Det är en Co på bilden från Slussen, men vilken individ är det? Vinkeln är lite för snäv för att numret ska framgå ordentligt.

/Peter Bolin
Du glömmer manövervagnarna Co 1 och 2
Kent Hedqvist
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57

Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder

Inlägg av Kent Hedqvist »

Du ser nog rätt Peter. Vagnen vid Slussen är manövervagn 2. Vagnarna 1 och 2 hade märkbart större benutrymme för resenärerna, varför jag alltid valde någon av dessa när jag bodde i Saltsjöbaden i början av 70-talet och dagligen pendlade till Stockholm.
Kent
Peter Bolin
Inlägg: 11
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Re: Peter Sjunnefeldts Saltsjöbanebilder

Inlägg av Peter Bolin »

Tack till alla för era inlägg. Då är det Co 2 på bilden från Slussen.

Jag använde Vagnhallen på Spårvägssällskapets webbplats för att reda ut vilka vagnar som fanns på Saltsjöbanan. Där anges Co 1–2 som förortspersonvagnar. Nu ser jag att Co 2 levererades som personvagn 1892 och byggdes om till manövervagn 1913. Även Co 1 och Co 10–14 byggdes om 1913 medan Co 3–9 slopades 1913.

Därmed är saken utredd.

/Peter Bolin
Skriv svar