DRGs Pw4ü gick i omlopp tillsammans med SJ Fo2 i kontinenttrafiken. SJ och Preußiska järnvägen eller senare DRG delade ju på trafikuppgifterna i kontinenttrafiken.
"JVM skriver för bilden" är jag som kompletterat med den uppgiften för sånt vet inte de som skannat bilderna/negativen.
Senast redigerad av Thomas Tell den 10 maj 2024, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Men finns det nån förklaring till att märkningen på vagnen är övermålade vid tidpunkten... Inte så att SJ märkte om den... bör väl ändå vara grön på bilden.
Nu har jag inte letat allt för mycket efter den generel tyska utseende men vagnens sidofärg går också upp något på taket (kupan) och ut över vulster.
När du säger omlopp med Fo2 var det typ något måste.
jonas_sth skrev: ↑10 maj 2024, 10:53
Men finns det nån förklaring till att märkningen på vagnen är övermålade vid tidpunkten... Inte så att SJ märkte om den... bör väl ändå vara grön på bilden.
Nu har jag inte letat allt för mycket efter den generel tyska utseende men vagnens sidofärg går också upp något på taket (kupan) och ut över vulster.
När du säger omlopp med Fo2 var det typ något måste.
Jag tycker mig se märkningen i takkanten till vänster om takkupan.
Taket inklusive kupan är gråmålat. Se på kanten ovan ingångsdörren ser du att den har två gråa toner. den övre grå och den smalare undre grön.
I SJs normalplaner står "Pw4ü/Fo2" så antingen var det den ena typen eller den andra.
Hans Larsson skrev: ↑10 maj 2024, 17:47
Det finns ytterligare en bild på digitalt museum, ref KDAF03522. Där saknar PW4ü ägarmärkning.
(Vagnen synbarligen märkt Küchenwagen)
I permitenttågen gick tyska köksvagnar bestående av Pw4ü-07. Alltså likadana vagnar som gick i kontinenttågen till Stockholm på 1920-talet. De hade ofta så dåliga lager att boggierna fick bytas mot svenska när vagnarna rullade i Sverige.
Hittade en bild på wikipedia över Pw4ü 05 med liknande vita rutor på dörrarna. Ser ut att bara vara ett stort A på vit ruta. Möjligen är andra rutan försedd med ett B?
Photo_PfalzB_272.jpg (186.62 KiB) Visad 3249 gånger
jonas_sth skrev: ↑10 maj 2024, 10:53
Tack för svaret och fakta, jag är överallt
Men finns det nån förklaring till att märkningen på vagnen är övermålade vid tidpunkten... Inte så att SJ märkte om den... bör väl ändå vara grön på bilden.
Nu har jag inte letat allt för mycket efter den generel tyska utseende men vagnens sidofärg går också upp något på taket (kupan) och ut över vulster.
När du säger omlopp med Fo2 var det typ något måste.
Den gröna målningen går inte upp på taket. Det är skuggningen som ger den effekten; taken på tyska vagnarna av "generation 1928" avslutades med en tämligen lodrät kant, det finns alltså ett veck ca 7-8 cm upp på taket!
För övrigt, SJ:s vagnar Fo2 var "kopior" av motsvarande preussiska vagnar, men med annorlunda konstruktion.
Köper färgen på taket men texten känns ändå övermålade för bilden är inte så dålig... Man ser en fyrkant och en rund förändring och där skulle väl den gamla gula texten sitta...
När det gäller Pw4ü 05 så fick den littra Fo12 som modelltillvekaren Lillput märkt ?