Det var i Ekestad, men det var bara några stolpar norrut från ”stationen”. Syftet med övningssträckan Ekestad-Gårrö, som hade helsvetsat spår med betongslipers (fist-befästning) var inte att bygga eller underhålla kontaktledning. Det var för att träna på spårjustering. Man lade avsiktligt in olika fel på sträckan som elever sedan fick lära sig att upptäcka och korrigera. Kontaktledningen med stolpar (max 100 m) var bara rekvisita för dessa övningar.Besc skrev: ↑10 maj 2024, 10:54 Man byggde upp någonting liknande med kontaktledningar osv norr om Kristianstad på linjen mot Glimåkra-Älmhult, kanske det var i Österslöv? Var det frågan om en flytt från Harlösa eller en utökning? Vill minnas att detta skedde på 80-talet. Jo, minnet börjar svikta på en del områden…
Harlösa kontaktledning
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04
Re: Harlösa kontaktledning
Re: Harlösa kontaktledning
Okej, tack för den informationen!Gunnar Lilienberg skrev: ↑10 maj 2024, 13:48Det var i Ekestad, men det var bara några stolpar norrut från ”stationen”. Syftet med övningssträckan Ekestad-Gårrö, som hade helsvetsat spår med betongslipers (fist-befästning) var inte att bygga eller underhålla kontaktledning. Det var för att träna på spårjustering. Man lade avsiktligt in olika fel på sträckan som elever sedan fick lära sig att upptäcka och korrigera. Kontaktledningen med stolpar (max 100 m) var bara rekvisita för dessa övningar.Besc skrev: ↑10 maj 2024, 10:54 Man byggde upp någonting liknande med kontaktledningar osv norr om Kristianstad på linjen mot Glimåkra-Älmhult, kanske det var i Österslöv? Var det frågan om en flytt från Harlösa eller en utökning? Vill minnas att detta skedde på 80-talet. Jo, minnet börjar svikta på en del områden…
Länge sedan jag var där, kanske är allt rivet idag?
Har för mig att det fanns en B6:a uppställd i Ekestad(?). Kan det vara den som idag finns i Vanåsa?
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04
Re: Harlösa kontaktledning
Det stämmer att det stod en gråmålad B6 i Ekestad, vars färg av tidens tand hade blivit nästan olivgrön. Vart den vagnen tog vägen sen, vet jag inte.
SJK och mfÖSJ körde ett utflyktståg på banan med rälsbuss på hösten 1986. Det var kort innan banan revs upp. Framme i Gårrö körde rälsbussen fram till det stoppbockslösa spårslutet så att hela banan befors sånär som på ett par centimeter.
Det låg spår kvar till stationen i Rödaled, i utkanten av Kristianstad, till någon gång på slutet av 90-talet. Idag är banvallen en fin, asfalterad cykelväg.
SJK och mfÖSJ körde ett utflyktståg på banan med rälsbuss på hösten 1986. Det var kort innan banan revs upp. Framme i Gårrö körde rälsbussen fram till det stoppbockslösa spårslutet så att hela banan befors sånär som på ett par centimeter.
Det låg spår kvar till stationen i Rödaled, i utkanten av Kristianstad, till någon gång på slutet av 90-talet. Idag är banvallen en fin, asfalterad cykelväg.