Färger på trästationshus

mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Färger på trästationshus

Inlägg av mormorsgruvan »

Jag förmodar att rött och gult har varit vanliga färger. Finns det fler exempel ?
Baloo
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 dec 2023, 08:51

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Baloo »

Alla norrländska stationshus i mörkbrunt tänker jag spontant på.
Olof W
Inlägg: 49
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Olof W »

I Västergötland fanns (eller finns) ett blått stationshus
Kjell Edvardsson
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 feb 2024, 17:05

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Kjell Edvardsson »

Gråmålade stationshus var vanliga i Ångermanland och Medelpad på 1950-talet, om jag inte minns fel. Många av dem är nog nerlagda och rivna, och hur de som finns kvar ser ut idag vet jag inte.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Ulf L Eriksson »

mormorsgruvan skrev: 11 maj 2024, 09:06 Jag förmodar att rött och gult har varit vanliga färger. Finns det fler exempel ?
Ja, rött och gult har definitivt varit vanliga. Av dessa har nog de röda också varit mest homogena i färgen då falurött eller motsvarande kulörer varit allra vanligast. Men det finns också exempel på avvikare som t.ex. den "laxrosa" nyansen hos Forsmo..
Gula kulörer däremot har funnits i många varianter, långt ifrån alla utan brytning mot andra färger. Alltifrån mörkt senapsgult med dragning mot grönt som t.ex. Björna och Kitajaur till mycket blekt gula med svårt urskiljbar övergång till grått/grågult. Mest homogena husbeståndet samma gula nyans har jag upplevt vara alla f.d. OKB stationer. Där minns jag inte jag har sett någon annan eller avvikande nyans på något av de otaliga trähusen.
Som tidigare påpekats har det också funnits gott om hus, framför allt längs Norra Stambanan och vissa av de äldre tvärbanorna till den, som jag i modern tid uppfattat som ljust "smutsgrå", eventuellt tidigare ljusgula men väl urblekta. Men det har funnits/finns även hus i ljust blå nyanser t.ex. Lycksele och Arvidsjaur. Däremot kan jag inte erinra mig ha sett några gröna hus.

Sedan finns också ett husbestånd som designats med tanken att påminna om timringar, med panel bestruken eller målad i mörkbrunt. Sådana hittade/hittar man långt norrut i t.ex. Koskullskulle (båda platserna), Gällivare, Hundsjö, Avafors, Boden, Koler, Jörn, Mellansel, Moliden, Själevad, Vännäs och Storuman.
I norr var det också vanligt med sammanbyggda stationshus och godsmagasin. Vanligen var de i samma färg men det finns också exempel på att de haft var sin färg, t.ex. Ådalsliden (01 gult, 02 ljusgrått).
PeO
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 apr 2024, 13:55

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av PeO »

Olof W skrev: 11 maj 2024, 09:39 I Västergötland fanns (eller finns) ett blått stationshus
Absolut ingen normal målning. Det är ett konstverk, sägs det.
20140927 (5)a.jpg
20140927 (5)a.jpg (107.24 KiB) Visad 1371 gånger
Ett foto taget 40 km längre söderut 1954 visar på absolut ingenting. Kvarnabo stationshus är omsorgsfullt renskrapat, inte en gnutta färg kvar. Förmodligen enda gången SJ målade om huset.
Övriga VGJ däremellan minns jag som ljust grå från 60-talet.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Ulf L Eriksson »

PeO skrev: 11 maj 2024, 17:55 ...
Absolut ingen normal målning. Det är ett konstverk, sägs det.
...
Man får nog dessutom vara utomordentligt välutrustad med konstnärlig begåvning för att uppfatta verket som en träbyggnad.
Urban Johansson
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:38

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Urban Johansson »

mormorsgruvan skrev: 11 maj 2024, 09:06 Jag förmodar att rött och gult har varit vanliga färger. Finns det fler exempel ?
Hej!

4-siffrigt
Rött = billigt
...
stort hopp
...
3-siffrigt
Svart = tjärstrukna kåkar - finns enstaka överlevare
Brunt = se svart även om vissa VAR målade i brun färg
och de färgtoner som kan ligga emellan.
Grått = klassiskt diskret
Gult = tjusigt
Någon enstaka bana/sträcka hade oljade/fernissade stationshus
...
därefter ett avgrundsvrål ner till färgerna,
...
Vitt = Nytt och fräscht

Grönt = Normalt enligt sponsorens vilja - finns det någon av forumets mer kunniga medlemmar som kan ge annat exempel än Eneboga? Eller skall jag, ve och fasa - söka mig ut i landet? Lär finnas ett par kåkar till, men där är min dokumentation bristfällig.

Blått = finns exempel i tråden

Listade enligt min lista över färger på svenska stationshus - sedan är frågan - vilket år, vilken/a bandelar, ägare osv som avses

och som alltid - det finns de som kan det här mycket bättre än mig.
Jan_Murberger
Inlägg: 123
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Jan_Murberger »

Vänersborg stationshus ”kråkslottet” var målat i samma kulör som allt annat på stationen, det vill säga kontaktledningsstolpgrön. När detta skedde eller om huset hade en annan kulör från början vet jag dock inte. Huset målades om kring nittiotalet och blev gult.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Bobo L
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: Färger på trästationshus

Inlägg av Bobo L »

Visst var väl stationshuset i Arvidsjaur ganska skarpt blått en period?
Skriv svar