MJ-modeller gentemot de verkliga (Resgodsvagn 30-talet)

jonas_sth
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

MJ-modeller gentemot de verkliga (Resgodsvagn 30-talet)

Inlägg av jonas_sth »

Gick dessa vagnar i SJ regi eller DR?
Tycker man ser att märkningen är övermålade eller....

Bild
JVM skriver för bilden, DRG Pw4ü 28a
Senast redigerad av jonas_sth den 19 maj 2024, 09:06, redigerad totalt 5 gång.
Thomas Tell
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü

Inlägg av Thomas Tell »

DRGs Pw4ü gick i omlopp tillsammans med SJ Fo2 i kontinenttrafiken. SJ och Preußiska järnvägen eller senare DRG delade ju på trafikuppgifterna i kontinenttrafiken.
"JVM skriver för bilden" är jag som kompletterat med den uppgiften för sånt vet inte de som skannat bilderna/negativen.
Senast redigerad av Thomas Tell den 10 maj 2024, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
jonas_sth
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü

Inlägg av jonas_sth »

Tack för svaret och fakta, jag är överallt :D

Men finns det nån förklaring till att märkningen på vagnen är övermålade vid tidpunkten... Inte så att SJ märkte om den... bör väl ändå vara grön på bilden.

Nu har jag inte letat allt för mycket efter den generel tyska utseende men vagnens sidofärg går också upp något på taket (kupan) och ut över vulster.

När du säger omlopp med Fo2 var det typ något måste.
Hans Larsson
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av Hans Larsson »

Bildreferensen på digitalt museum är KDBA00368.
Märkningen borde varit placerad under mittfönstret. Frågan är vad det står på godsdörrarna.

Det finns ytterligare en bild på digitalt museum, ref KDAF03522. Där saknar PW4ü ägarmärkning.
(Vagnen synbarligen märkt Küchenwagen)
el_vikingo
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 18:26

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av el_vikingo »

Köksvagn kan betyda att den används i tysk trupptransport.
Thomas Tell
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü

Inlägg av Thomas Tell »

jonas_sth skrev: 10 maj 2024, 10:53
Men finns det nån förklaring till att märkningen på vagnen är övermålade vid tidpunkten... Inte så att SJ märkte om den... bör väl ändå vara grön på bilden.

Nu har jag inte letat allt för mycket efter den generel tyska utseende men vagnens sidofärg går också upp något på taket (kupan) och ut över vulster.

När du säger omlopp med Fo2 var det typ något måste.
Jag tycker mig se märkningen i takkanten till vänster om takkupan.

Taket inklusive kupan är gråmålat. Se på kanten ovan ingångsdörren ser du att den har två gråa toner. den övre grå och den smalare undre grön.

I SJs normalplaner står "Pw4ü/Fo2" så antingen var det den ena typen eller den andra.
Thomas Tell
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av Thomas Tell »

Hans Larsson skrev: 10 maj 2024, 17:47 Det finns ytterligare en bild på digitalt museum, ref KDAF03522. Där saknar PW4ü ägarmärkning.
(Vagnen synbarligen märkt Küchenwagen)
I permitenttågen gick tyska köksvagnar bestående av Pw4ü-07. Alltså likadana vagnar som gick i kontinenttågen till Stockholm på 1920-talet. De hade ofta så dåliga lager att boggierna fick bytas mot svenska när vagnarna rullade i Sverige.
BoJ
Inlägg: 49
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av BoJ »

Hittade en bild på wikipedia över Pw4ü 05 med liknande vita rutor på dörrarna. Ser ut att bara vara ett stort A på vit ruta. Möjligen är andra rutan försedd med ett B?
Photo_PfalzB_272.jpg
Photo_PfalzB_272.jpg (186.62 KiB) Visad 1604 gånger
Bertil Bengtsson
Inlägg: 57
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü

Inlägg av Bertil Bengtsson »

jonas_sth skrev: 10 maj 2024, 10:53 Tack för svaret och fakta, jag är överallt :D

Men finns det nån förklaring till att märkningen på vagnen är övermålade vid tidpunkten... Inte så att SJ märkte om den... bör väl ändå vara grön på bilden.

Nu har jag inte letat allt för mycket efter den generel tyska utseende men vagnens sidofärg går också upp något på taket (kupan) och ut över vulster.

När du säger omlopp med Fo2 var det typ något måste.
Den gröna målningen går inte upp på taket. Det är skuggningen som ger den effekten; taken på tyska vagnarna av "generation 1928" avslutades med en tämligen lodrät kant, det finns alltså ett veck ca 7-8 cm upp på taket!

För övrigt, SJ:s vagnar Fo2 var "kopior" av motsvarande preussiska vagnar, men med annorlunda konstruktion.

Berra
jonas_sth
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av jonas_sth »

Köper färgen på taket men texten känns ändå övermålade för bilden är inte så dålig... Man ser en fyrkant och en rund förändring och där skulle väl den gamla gula texten sitta...

Bild

När det gäller Pw4ü 05 så fick den littra Fo12 som modelltillvekaren Lillput märkt ?
Skriv svar