MJ-modeller gentemot de verkliga (Resgodsvagn 30-talet)

BD-
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av BD- »

De tidiga köksvagnarna var av österrikiskt ursprung. De klarade inte av att köras 2000 km i ett svep och drabbades ofta av varmgångar. De ersattes med tyska vagnar som klarade sig något bättre men till slut hyrde DR svenska 07-boggier med rullager och då fungerade det.
Bytena verkställdes av Hvst Malmö där de tyska boggierna förvarades till dess att återbyte skedde. Köksvagnarna fick även provisoriskt anordnad elgenomgångsledning samt troligen även en transformator för något ändamål, antagligen för elkaminer.
Det finns en film från Helsingborg där en tysk köksvagn med 07-boggi syns.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av Bertil Bengtsson »

jonas_sth skrev: 11 maj 2024, 18:39 Köper färgen på taket men texten känns ändå övermålade för bilden är inte så dålig... Man ser en fyrkant och en rund förändring och där skulle väl den gamla gula texten sitta...

Bild

När det gäller Pw4ü 05 så fick den littra Fo12 som modelltillvekaren Lillput märkt ?
Jag har en måttskiss från tyska "Merkbuch" med Pw4ü28a (och Pw4ü29) och där ser man klart ett "A" och ett "B" inom en ruta! Tack för det, jag har inte brytt mig om sådana icke-tekniska ting... Förlåt! Färgerna vet jag inget om, men det finns nog litteratur även över sådant, googla på "Diener" och "Farbgebung" så kanske ni hittar... Auf deutsch, versteht sich!

Någonting som heter Pw4ü 05 eller Fo12 känner jag inte till, varken i Tyskland eller Sverige. Bagagevagnar i Tyskland fick efter DRG:s bildande 1920 så småningom nya beteckningar. Preussiska bagagevagnar för snälltåg fick beteckningen Pw4ü-prxx, varvid "pr" betecknar "preusssisk" och "xx" betecknar det år då vagnsritningen upprättades. Det finns mängder med nyutgåvor av ritningar av varje tysk vagnstyp (det finns varianter av SJ:s "standard-O", men de är inte "dokumenterade" så som tyska vagnsvarianter är). Det fanns säkert även Pw4ü-pr05 men just nu har jag inte möjlighet kolla; jag har litteratur men har precis flyttat..!

Jag kan också bidra med jämförande måttskisser mellan preussiska bagagevagnar och SJ:s Fo2 - men där gäller samma begränsning. Jag ska försöka komma ihåg att återkomma..!

Berra
Thomas Tell
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av Thomas Tell »

jonas_sth skrev: 11 maj 2024, 18:39 Köper färgen på taket men texten känns ändå övermålade för bilden är inte så dålig... Man ser en fyrkant och en rund förändring och där skulle väl den gamla gula texten sitta...
Varför skulle an tysk vagn i trafik ha texten övermålad? Bilden är ju ganska kornig vilket gör att den smutsiga texten syns dåligt.
jonas_sth
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av jonas_sth »

Thomas Tell skrev: 12 maj 2024, 00:37 Varför skulle an tysk vagn i trafik ha texten övermålad? Bilden är ju ganska kornig vilket gör att den smutsiga texten syns dåligt.
Tycker märkningen är rätt så tydlig på vagnen före och efter...
jonas_sth
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av jonas_sth »

http://www.samlingsportalen.se/digitalt ... 01_web.pdf

I den här PDF så hittar jag följande om SJ Fo12 25686 (liknade Pw4ü 05 ?)

z1y5 (broms, dubbel, Kunze-Knorr-GPS)
E3E4 (belysning, elektrisk, generator och batteri, transformator)
E1 (elektrisk tåguppvärmning "för godsvagnar: Handreglerad elvärme)
5st
25686-25688, 25690, 25707
Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Resegodsvagn DR Pw4ü (MJ-projekt)

Inlägg av Leif B »

jonas_sth skrev: 11 maj 2024, 18:39 Köper färgen på taket men texten känns ändå övermålade för bilden är inte så dålig... Man ser en fyrkant och en rund förändring och där skulle väl den gamla gula texten sitta...

Bild

När det gäller Pw4ü 05 så fick den littra Fo12 som modelltillvekaren Lillput märkt ?
Bilden på digitalt museum:
https://digitaltmuseum.se/021018181717/ ... -draget-av

Bilden är tagen innan 1933 och då kan den mycket väl vara tagen med ortokromatisk film som avbildar gult som en mycket mörk färg. Det kan väl vara förklaringen till att den gula märkningen nästan försvinner i det mörkgröna. De svenska vagnarna har ju däremot vit märkning som syns tydligt.

Svensk flagga på ortokromatisk film:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortokromatisk_film

När det gäller Liliput så gjorde de ett antal "svenska" vagnar genom att ta modeller av tyska vagnar som de redan hade formar till och måla dem i brunt och märka med SJ-märkning. En rimlig kompromiss i modellsammanhang kan jag tycka, men man kan inte ta dessa modeller som sanningsvittnen hur det var i verkligheten.

En svensk Fo2 hade samma utrymmen som en den preussiska vagnen men var en teakvagn med högvälvt tak och utan lanterinen och såg ut så här:
https://digitaltmuseum.se/021018040266/ ... ia?slide=0

Här är fler vagnar som är, så vitt jag vet, svenskliknande snarare en exakta avbildningar av svenska vagnar:
https://auctionet.com/sv/796281-tagvagn ... sj-liliput

Har för mig att de också hade en "hechtwaggon" i SJ-brunt som påminde mycket om SJ:s f d OKB-vagnar men inte hade exakt rätt antal fönster.

Fråga till vagnexperterna, fanns det någon SJ Fo12 som var förebild till Liliput-vagnen och hur såg den ut?Eller är den hittepå?


PS. Bilden med köksvagnen ("Küchenwagen") är tagen minst 10 år senare och i en helt annan situation än bilden med kontinenttåget i Lund. Vid det laget var vagnen inte heller märkt KPEV utan snarare DR även om märkningen är utanför bilden. Här är köksvagnen:
https://digitaltmuseum.se/021018168857/ ... har-anvand
jonas_sth
Inlägg: 17
Blev medlem: 26 feb 2024, 13:33

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av jonas_sth »

Jag döpte om tråden för det blir lite av en mix av vagnstyper...

Jag hänger med nu på fototekniken och har förstorat upp bilden och tycker mig kunna tyda några större siffror under taklinjen.

Thomas T visade några bra bilder på FB av just Küchenwagen vid någon station.

Den finns också med i snälltåget till Malmö 1927.
Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av Leif B »

jonas_sth skrev: 12 maj 2024, 09:38 Jag döpte om tråden för det blir lite av en mix av vagnstyper...

Jag hänger med nu på fototekniken och har förstorat upp bilden och tycker mig kunna tyda några större siffror under taklinjen.

Thomas T visade några bra bilder på FB av just Küchenwagen vid någon station.

Den finns också med i snälltåget till Malmö 1927.
Fast på bilden från 1927 var den inte köksvagn utan helt vanlig resgodsvagn. Då var det ännu fred och inga tyska soldater som transisterades genom Sverige.

Man kan f ö undra varför snälltåget gjort uppehåll i Norsholm? Var anslutningen till Västervik så viktig att kontinenttåget hade uppehåll där, eller var det oplanenligt? Bron som krånglade?
johanmmolin
Inlägg: 37
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av johanmmolin »

Man ser ju trots allt nationalitetsmärkningen, på samma plats som på modellen.
Är de4t inte helt enkelt så att vagnen är rätt smutsig?
Ola Almquist
Inlägg: 52
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Resegodsvagn 30-talet)

Inlägg av Ola Almquist »

Om riktiga Fo12 skrivs här.
Skriv svar