Pullman är bäst
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Pullman är bäst
Redan år 1933 hade Pullman tagit fram en motorvagn av krom-molybdenstål och aluminiumlegering. 50 sittplatser, 11,5 ton, 150km/h. Jämför med en HC rälsbuss.
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Pullman är bäst
Användningen är olika. Pullmanvagnen var en snabbvagn och vägde säkert betydligt mer än HC-bussarna.
HC-bussarna var en vidareutveckling av motordressinen och skulle vara lätt, billig och inte speciellt snabb.
Pullmanvagnen skall nog närmast jämföras med de tunga motorvagnar som fanns samtidigt från flera tillverkare. HNJ tog senare fram sina snabbvagnar som var stålrälsbussar.
HC-bussarna var en vidareutveckling av motordressinen och skulle vara lätt, billig och inte speciellt snabb.
Pullmanvagnen skall nog närmast jämföras med de tunga motorvagnar som fanns samtidigt från flera tillverkare. HNJ tog senare fram sina snabbvagnar som var stålrälsbussar.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Pullman är bäst
Hur mycket väger HC-rälsbussarna per sittplats ?
Y6 väger 0,36 ton per sittplats.
Xoa5 väger 0,875 ton per sittplats.
Y6 väger 0,36 ton per sittplats.
Xoa5 väger 0,875 ton per sittplats.
Re: Pullman är bäst
229 kg/pass eller 333 kg/pass beroende på vilken Hilding Carlsson trådskaparen avser.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Pullman är bäst
Både Pullman och Hilding Carlsson använde exklusiva material för att få ett bra passagerare till viktförhållande.
Hilding Carlsson använde askträ.
Hilding Carlsson använde askträ.
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Pullman är bäst
Nej pullmanvagnen vägde 222 kg/sittplats, alltså något mindre än HC-bussarna.Anders Sandgren skrev: ↑14 maj 2024, 12:57 Pullmanvagnen var en snabbvagn och vägde säkert betydligt mer än HC-bussarna.
Pullmanvagnen drevs av två 160hk bensinmotorer.
Finns här någon som har ett fotografi av pullmanvagnen ?
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Pullman är bäst
Sulzer är sämst skulle man vilja påstå. År 1928 tog Sulzer fram en motorvagn 250 hk, 60 km/h, 58 ton och 50 sittplatser. Alltså 1160 kg/ sittplats. Motorn var placerad mitt i motorvagnen.
Jämför med
1) Nohab 220 hk, 110 km/h, 23,7 ton och 53 sittplatser. 447 kg/sittplats.
2) Motala Verkstad 270hk, 90 km/h, 24,7 ton och 64 sittplatser. 386 kg/sittplats.
3) Kockums 480hk, 90 km/h, 45,2 ton och 70 sittplatser. 646 kg/sittplats.
4) ASEA 450hk, 40,4 ton, och 65 sittplatser. 622 kg/sittplats.
Jämför med
1) Nohab 220 hk, 110 km/h, 23,7 ton och 53 sittplatser. 447 kg/sittplats.
2) Motala Verkstad 270hk, 90 km/h, 24,7 ton och 64 sittplatser. 386 kg/sittplats.
3) Kockums 480hk, 90 km/h, 45,2 ton och 70 sittplatser. 646 kg/sittplats.
4) ASEA 450hk, 40,4 ton, och 65 sittplatser. 622 kg/sittplats.