Abisko turiststation 1973
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 01 jan 2024, 19:16
Abisko turiststation 1973
Ett östgående persontåg på ingång till Abisko turiststation år 1973. Tåget dras av Da 794 (dock svårtytt på bilden). Vilket tåg kan det vara, kanske någon kan bedöma det? Gissar själv på 4805 till Luleå (har dock ingen för tiden gällande tidtabell), verkar inte vara sovvagnar med i alla fall.
Bilden är ju från tiden innan vägen E10 fanns och alla leveranser skedde väl med spårgående fordon. Vad kan då tunnorna fyllt för funktion kan man undra. Eget foto.
Bilden är ju från tiden innan vägen E10 fanns och alla leveranser skedde väl med spårgående fordon. Vad kan då tunnorna fyllt för funktion kan man undra. Eget foto.
- Bilagor
-
- img078.jpg (252.81 KiB) Visad 3604 gånger
Re: Abisko turiststation 1973
Tack för en trevlig bild!
Kanske kan det vara Lapplandspilen? Vill dock minnas att de genomgående vagnarna Narvik-Malmö utgjordes av en AB2 och BF1, samt B5 på sommaren och då stämmer det dåligt med bilden. Men vi vet å andra sidan att man på den tiden tog vad man hade och det kan ha varit en sådan dag!
Minns att jag vid något tillfälle åkte i en AB4R, som var genomgående Narvik-Malmö!
Tunnorna är väl förmodligen tomma nu, men har kanske innehållit diesel. Bakom fotografen fanns ett stickspår, där det brukade stå en tankvagn, som jag tror innehöll olja för uppvärmning!
Kanske kan det vara Lapplandspilen? Vill dock minnas att de genomgående vagnarna Narvik-Malmö utgjordes av en AB2 och BF1, samt B5 på sommaren och då stämmer det dåligt med bilden. Men vi vet å andra sidan att man på den tiden tog vad man hade och det kan ha varit en sådan dag!
Minns att jag vid något tillfälle åkte i en AB4R, som var genomgående Narvik-Malmö!
Tunnorna är väl förmodligen tomma nu, men har kanske innehållit diesel. Bakom fotografen fanns ett stickspår, där det brukade stå en tankvagn, som jag tror innehöll olja för uppvärmning!
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 01 jan 2024, 19:16
Re: Abisko turiststation 1973
Ja, det är ett lite brokigt tåg får man väl säga. Svårt att avgöra tid på dygnet också eftersom det troligen är under midnattssolstiden. Har en (dålig) bild åt andra hållet, kanske man på kontaktledningsstolparna kan ana en växel där borta.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 20 dec 2023, 15:24
Re: Abisko turiststation 1973
Vagnarna är från lok räknat: B3 + AB3 + BF2 + BC1Anders Rinäs skrev: ↑14 maj 2024, 21:43 Ett östgående persontåg på ingång till Abisko turiststation år 1973. Tåget dras av Da 794 (dock svårtytt på bilden). Vilket tåg kan det vara, kanske någon kan bedöma det? Gissar själv på 4805 till Luleå (har dock ingen för tiden gällande tidtabell), verkar inte vara sovvagnar med i alla fall.
Bilden är ju från tiden innan vägen E10 fanns och alla leveranser skedde väl med spårgående fordon. Vad kan då tunnorna fyllt för funktion kan man undra. Eget foto.
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Abisko turiststation 1973
Min gissning är - naturligtvis - Karven!Anders Rinäs skrev: ↑14 maj 2024, 21:43 Ett östgående persontåg på ingång till Abisko turiststation år 1973. Tåget dras av Da 794 (dock svårtytt på bilden). Vilket tåg kan det vara, kanske någon kan bedöma det? Gissar själv på 4805 till Luleå (har dock ingen för tiden gällande tidtabell), verkar inte vara sovvagnar med i alla fall.
Berra
Re: Abisko turiststation 1973
Hm, den bilden gör mig fundersam. Hade för mig (nåja 51 år sedan bilden togs!) att stickspåret gick vid skylten Abisko Turiststation t v i bild. Tittar man på första bilden igen, så ser man makadam på norrsidan av plattformen, så där borde spåret legat, men gick det t v i bild eller gick det sedan rakt fram? Någon som kan komplettera?Anders Rinäs skrev: ↑14 maj 2024, 22:51 Ja, det är ett lite brokigt tåg får man väl säga. Svårt att avgöra tid på dygnet också eftersom det troligen är under midnattssolstiden. Har en (dålig) bild åt andra hållet, kanske man på kontaktledningsstolparna kan ana en växel där borta.
img077.jpg
Tunnorna och lastkajen fick nu när du visar den andra bilden, en annan innebörd. Efter att stickspåret har rivits, så har tankvagnen ersatts med dessa tunnor med bränsle till Turiststationen.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53
Re: Abisko turiststation 1973
Men liggvagn i Karven verkar inte normalt.
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 27 dec 2023, 09:44
Re: Abisko turiststation 1973
Jag tror att det är första södergående långväga morgontåget 751 som inte medförde sovvagn utan endast liggvagn.Anders Rinäs skrev: ↑14 maj 2024, 21:43 Ett östgående persontåg på ingång till Abisko turiststation år 1973. Tåget dras av Da 794 (dock svårtytt på bilden). Vilket tåg kan det vara, kanske någon kan bedöma det? Gissar själv på 4805 till Luleå (har dock ingen för tiden gällande tidtabell), verkar inte vara sovvagnar med i alla fall.
Bilden är ju från tiden innan vägen E10 fanns och alla leveranser skedde väl med spårgående fordon. Vad kan då tunnorna fyllt för funktion kan man undra. Eget foto.
4805 Karven medförde aldrig liggvagn. Det tåget gick ju bara till Luleå.
De övriga två långväga södergående tågen 901 och 93 medförde både ligg-och sovvagn.
Vad beträffar stickspåret som uppfördes 1950 för uppställning av materielvagnar för turisthotellets uppbyggnad efter branden 1949, kom senare att användas som uppställningsspår för tankvagnar som medförde olja till hotellet. Det fanns en rörpåkoppling i slänten till vänster som syns på din andra bild. Växeln till detta spår låg ca 50 bortom de två som står och samtalar
Detta spår revs ju redan under senare delen av 60-talet samband med projekteringen av vägen. Det är väl inte helt omöjligt att faten på den upphöjda bryggan var ersättning för oljevagnarna.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 01 jan 2024, 19:16
Re: Abisko turiststation 1973
Det kan nog vara som du säger om tågnummer. Den andra bilden verkar vara mer kvällsljus men antagligen är inte bilderna tagna direkt efter varandra även om det är samma resa.
Man kan konstatera att oljeanvändningen var så allmän i samhället på 60- och 70-talen att t o m en turistanläggning utan väganslutning i fjällmiljö använde olja för uppvärmning.
Man kan konstatera att oljeanvändningen var så allmän i samhället på 60- och 70-talen att t o m en turistanläggning utan väganslutning i fjällmiljö använde olja för uppvärmning.
Re: Abisko turiststation 1973
Anders Rinäs skrev: ↑14 maj 2024, 21:43
Vad beträffar stickspåret som uppfördes 1950 för uppställning av materielvagnar för turisthotellets uppbyggnad efter branden 1949, kom senare att användas som uppställningsspår för tankvagnar som medförde olja till hotellet. Det fanns en rörpåkoppling i slänten till vänster som syns på din andra bild. Växeln till detta spår låg ca 50 bortom de två som står och samtalar
Detta spår revs ju redan under senare delen av 60-talet samband med projekteringen av vägen. Det är väl inte helt omöjligt att faten på den upphöjda bryggan var ersättning för oljevagnarna.
Jag ägnade en kopp kaffe åt att borra i frågan om stickspåret. Även jag är ju gammal nog att ha rest på Malmbanan på 60-talet i sällskap med föräldrar och lillebror. Och, visst tror även jag mig minnas ett stickspår vid Abisko Turiststation. Sålunda har jag tillsammans med kaffekoppen försökt hitta avtryck i historien av dess förmodade existens.
Själva stickspåret har jag inte funnit bilder på, och flygfotot från ca 1960 på Kartbild.com är alldeles för grynigt för att kunna tolkas på den detaljnivå. Någon flygbilden från 1970 finns inte över området och på bilden från år 2000 är förstås nya vägen byggd och hela närområdet helt omdanat.
Alltså marsch iväg till Digitalt museum!
På en bild från 1966 syns en smal perrongdel i Narviks-änden som förefaller vara byggd för spår på båda sidor om perrongen. Något stickspår skönjes däremot icke. Å andra sidan kan man begrunda en vitmålad signalmast(?) med märkliga installationer. Den syns nära den smala perrongdelen, men på spårets andra sida. En lutningsvisare ger information om terrängen på platsen, och bakom denna syns Tage Erlander resa med lätt packning
https://digitaltmuseum.se/021018072964/ ... -nordpilen
En bild åt andra hållet visar inte heller något stickspår, men däremot ser vi kanske den plats där ett stickspår KUNDE varit anlagt, eller varit TÄNKT att anläggas? Däremot ser vi en enhästars ekologiskt fossilfri transportmoppe, redan på den tiden, och framför allt ser vi lite mera av kontaktledningsstolpsdansen och möjligen en förklaring till detta? Lite svårtolkat är det, men kan anledningen vara en korsning mellan kontaktledningen och det bakomliggande matningsledningen? Hur var det med denna? Var det som byggdes hela vägen från Porjus, med spänningen 30 kV? Eller ser vi på bilden en mera sentida ersättande ledning? Eller någon helt annan ledning?
I vart fall brukar ledningsägare vara mycket reserverade mot närgångna ledningar och vilja ha separering i både höjdled och sidled. Kanske det var lättare att klara höjdsepareringen om inte en eller några kontaktledningsstolpar fanns rakt under den korsande ledningen, särskilt vid en sned korsningsvinkel? I synnerhet som dessa ktl-stolpar är påbyggda med en 3-4 meters förlängningsdel i toppen.
Kan någon för övrigt se vagnsnumret på den närmast lok gående resgodsvagnen?
https://digitaltmuseum.se/021018072961/nordpilen
Nästa intressanta bild är denna, som uppges vara tillkommen 1952, alltså när den efter branden återuppbyggda turistanläggningen var alldeles ny. Redan bildens presentation förklarar att ett stickspår byggts, och varför. Därtill får vi veta att stickspåret naturligtvis måste skyddas av en semafor, vilken också syns på bilden. Men var i Kapernaum ("Åsa-Nisse åker tåg"! ) är själva stickspåret?
https://digitaltmuseum.se/021018100844/ ... iststation
Även på denna (odaterade) bild syns semaforen.
https://digitaltmuseum.se/021018098624/ ... ia?slide=0
Nu stänger Nörd Gräv & Schakt AB för dagen, men förväntar sig att det vid kontorets öppnande i morgon förmiddag vid halv sex-tiden finns utförliga kompletteringar och korrigeringar att taga del av efter att Femte Världskriget med husse i sträckt koppel avverkat morgonens nyhetsrunda (**sniff sniff** **sniff sniff sniff**).