MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)

Bertil Bengtsson
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Betr diskussion om SJ vagn Ao2 m fl.

SJ hade inga personvagnar för trafiken till Tyskland. Det var Preussens ansvar att stå för personvagnarna. SJ stod för sovvagnarna. Postvagnarna och de kombinerade person- och bagagevagnarna delade KPEV och SJ på.

Här skiss på den tyska sovvagnen enligt ritning preussiska statsbanornas ritning Bc36:
Bc36.jpg
Bc36.jpg (168.36 KiB) Visad 767 gånger
Även Mecklenburg hade sådana vagnar, för färjetrafiken till Danmark. Korglängden är 19200 mm.

SJ:S Ao2
Ao2.jpg
Ao2.jpg (134.74 KiB) Visad 767 gånger
Korglängden är 19420 mm.

Skiss på den tyska kombinerade tredjeklass- och bagagevagnen enligt ritning Be286:
Be286.jpg
Be286.jpg (174.6 KiB) Visad 767 gånger
De var en variant på den vanliga C4ü-vagnen enligt ritning Ia1A. 1925 byggdes de om till att bli just sådana vagnar, skiss C4ü-pr09/25.

SJ:s CFo2
CFo2.jpg
CFo2.jpg (136.05 KiB) Visad 767 gånger
Även SJ:s vagnar hade ursprungligen i godsutrymmet en precis likadan bänk för tullklarering, som de tyska vagnarna hade.

Den tyska postvagnen (okänd ritningsbeteckning, men eventuellt DIV B):
Post4 DIVb.jpg
Post4 DIVb.jpg (203.92 KiB) Visad 767 gånger
Vagnarna ingick i en liten serie med provvagnar. Färjevagnarna var tre stycken med nummer 2704-2706. De var de enda vagnarna med just den planlösningen.

SJ:s Do2:
Do2.jpg
Do2.jpg (148.51 KiB) Visad 767 gånger
Berra
Hans Larsson
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)

Inlägg av Hans Larsson »

Bertil, tack för den fylliga informationen!

Några svenska kontinentvagnar har producerats som byggsatser.

Passande till 1907 års trafikavtal:
Ao2, första generationens plåtklädd (PERL; konverteringssats till Fleischmann art nr 5078.
Fleischmann-vagnen är aningen kort, men det blir en snygg modell.)
CFo2 (Vagnverkstaden, art nr S 004)

Till den återupptagna trafiken efter kriget:
Do5 (vagnverkstaden)

Lima har producerat en PW4ü artnr 309349 som med rätt mycket arbete, tex montering av bälgar, lackering och ny märkning möjligen kan fungera i ett kontinenttåg.

Det finns säkert mer kunskaper i ämnet. Sätter mig och väntar...
PeO
Inlägg: 5
Blev medlem: 09 apr 2024, 13:55

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)

Inlägg av PeO »

Lars Ryderberg beskriver kort i järnvägar! 4/84 hur han snabbt byggde ett 1909 års kontinenttåg med Fleischmanns vagnar som bas. Även ritning i hel och halv nolla på Do2
LYR hänvisar till en artikel av Lars-Erik Bernström i Tåg 6.84, där mer fakta finns.
johanmmolin
Inlägg: 37
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)

Inlägg av johanmmolin »

Med LYR som inspiration har jag lyckats få ihop såväl Ao2, som CFo2, ACo2 och Do2 med tyska Fleischmannvagnar som utgångspunkt. De två sistnämnda krävde dock en myckenhet sågande och filande med flera Fleischmannvagnar inblandade.

Men några alldeles äkta färdigmodeller av dessa vagnar torde inte finnas.

OBS! Man får inte glömma bort att vagnarna ska ha färjekrokar! Äldre vagnar hade betydligt fler än senare modeller, men här måste man ta fotografier till hjälp.
Thomas Tell
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: MJ-modeller gentemot de verkliga (Personvagnar 30-talet)

Inlägg av Thomas Tell »

Bertil Bengtsson skrev: 20 maj 2024, 14:50 SJ:s CFo2
CFo2.jpg
Även SJ:s vagnar hade ursprungligen i godsutrymmet en precis likadan bänk för tullklarering, som de tyska vagnarna hade.
Här en ritning från 1908 där bänken syns.
Bilagor
Mbr 8909 CFo2.jpg
Mbr 8909 CFo2.jpg (265 KiB) Visad 469 gånger
Skriv svar