Pendeltåg i Karlskoga kommun

Olof W
Inlägg: 48
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Olof W »

I tråden om NBVJ står det att "Karlskoga hade ju t o m haft egna vidlyftiga planer på "pendeltågstrafik" på industrispår i kommunen med rälsbussar man t o m köpte in"

Det här är järnvägshistorik. Är det någon som kan berätta mer om detta? När fanns dessa planer och vad var det för fordon man köpte in?

/Olof
K Lemming
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av K Lemming »

Minns jag inte fel var det rälsbuss(ar?) av Y6 generationen. Från Danmark har jag för mig.
Björn Arvidsson
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Björn Arvidsson »

K Lemming skrev: 26 maj 2024, 10:34 Minns jag inte fel var det rälsbuss(ar?) av Y6 generationen. Från Danmark har jag för mig.
Nja var det inte från föreningen i Falun de köpte dom
Besc
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Besc »

Olof W skrev: 26 maj 2024, 09:11 I tråden om NBVJ står det att "Karlskoga hade ju t o m haft egna vidlyftiga planer på "pendeltågstrafik" på industrispår i kommunen med rälsbussar man t o m köpte in"

Det här är järnvägshistorik. Är det någon som kan berätta mer om detta? När fanns dessa planer och vad var det för fordon man köpte in?

/Olof
Fordonen var Y7 1001 och Y8 1076, numera tillhöriga Örnsköldsviks Järnvägssällskap respektive Landeryds järnvägsmuseum i nämnd ordning. Trafikens omfattning kan säkert någon berätta om.
Björn Arvidsson
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Björn Arvidsson »

Besc skrev: 26 maj 2024, 13:10
Olof W skrev: 26 maj 2024, 09:11 I tråden om NBVJ står det att "Karlskoga hade ju t o m haft egna vidlyftiga planer på "pendeltågstrafik" på industrispår i kommunen med rälsbussar man t o m köpte in"

Det här är järnvägshistorik. Är det någon som kan berätta mer om detta? När fanns dessa planer och vad var det för fordon man köpte in?

/Olof
Fordonen var Y7 1001 och Y8 1076, numera tillhöriga Örnsköldsviks Järnvägssällskap respektive Landeryds järnvägsmuseum i nämnd ordning. Trafikens omfattning kan säkert någon berätta om.
ingick inte UBF7Z 2069 med i den fordonsflottan? även den finns ju i Landeryd nu
Besc
Inlägg: 17
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Besc »

Passade på att titta i den utmärkta boken Svenska Rälsbussar och där finns ingen notering om att släpet UBF7Z 2069 skulle tillhört Karlskoga kommun.
Bengt Löfgren
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:21

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Bengt Löfgren »

Här kan man läsa om ägarförhållandena och användningen:

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... d&id=49640
Granis
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Granis »

Saken har (som så ofta) varit uppe här förr. Ja, på "gamla forumet" då såklart. Projektet kallades för "Jernets Bana" och mycket riktigt köptes rälsbussar in från museiföreningar. mfDGJ främst (väl?). En storstilat projekt med EU-pengar, varvid en modern linjekarta av "tunnelbaneomfattning" skapades med alla linjer som skulle trafikeras. Och det -iallafall i början- på NBVJs trafiktillstånd. Frågan är väl hur mycket som egentligen kom i gång, och varför det upphörde (helt)? Har för mig det hade just nåt med NBVJs tillstånd att göra, men mycket möjligt fick väl kommunen kalla fötter när de insåg var skattepengarna egentligen behövdes... 8-) Här en tidningsartikel jag hittade just på gamla forumet.

/ L G
Bilagor
fb54_o.jpg
fb54_o.jpg (90.58 KiB) Visad 1380 gånger
Swempa_ÖTV
Inlägg: 15
Blev medlem: 19 feb 2024, 19:16

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Swempa_ÖTV »

Var det då som några pratade om att köra tåg mellan Nora och Örebro liksom till Lindesberg med skolungdomar?
Granis
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 dec 2023, 11:54

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Granis »

Planerna på pendeltrafik Örebro- Nora kom väl något efter dessa i Karlskoga. Som ju "bara" omfattade industrispåren inom Karlskoga kommun. Iallafall det som kallades "Jernets bana". Trafiken Nora- Örebro skulle väl gå till så att sträckan Ervalla- Järle- Nora gjordes "fullt modern", elektrifierades mm, vilket alltså minst sagt skulle påverkat museitrafiken och stationsmiljön i Nora (och Järle?). Det skapade en del debatt, varvid Karlskogalinjen lyftes fram som museibanealternativet. Om det skulle kunnat samsas med dom moderna tågen i Nora. Sen blev det ju inget av med dessa planer och, sammanträffande eller inte, NBVJ fokuserade på traditionell museitrafik till Järle/ Pershyttan. Hur nån trafik till Lindesberg (från?) skulle hängt ihop med detta vet jag inte. Via Ervalla då, om från Nora iallafall....?

/ L G
Skriv svar