Tyska vagnar i svenska snälltåg.

Thomas Tell
Inlägg: 74
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Tyska vagnar i svenska snälltåg.

Inlägg av Thomas Tell »

Här tre exempel på autentiska sammansättningar från 1930-talet. Antecknade gjorde Bo Hasselqvist.

3/10-37
Snt 7 Hässleholm-Lund
Dk 430, DR Pw4ü-28a 105138, Post-4b/17 2705 Stettin, Bo5b 2860, Bo4b 2935, Co8d.3166, Ro3b 3149, Co8c 3135, Co8b 2890, Co8d 3169.

13/1-38
Snt 1 Linköping-Mjölby
Dk 437, Fo1 25637, Do2 1878, Co9b 2856, DR ABC4ü-35 14209, Ao4b 2388, ACo2b 1952, Ao1c 1293, Co14 2867.

31/1-38
Snt 1 Malmö-Trellborg
Dg 233, F1 25563, Co15 1851, Co14 2867, Ao1b 1293, ACo2b 1952, Ao2b 2809, DR ABC4ü-35 14223 Stettin, Co9b 2798, BCo11b 3073.

Nu har jag ändrat lokens litt.
Senast redigerad av Thomas Tell den 27 maj 2024, 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Leif B
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg.

Inlägg av Leif B »

Thomas Tell skrev: 27 maj 2024, 13:24 Här tre exempel på autentiska sammansättningar från 1930-talet. Antecknade gjorde Bo Hasselqvist.

3/10-37
Snt 7 Hässleholm-Lund
Ds 430, DR Pw4ü-28a 105138, Post-4b/17 2705 Stettin, Bo5b 2860, Bo4b 2935, Co8d.3166, Ro3b 3149, Co8c 3135, Co8b 2890, Co8d 3169.

13/1-38
Snt 1 Linköping-Mjölby
Dk 437, Fo1 25637, Do2 1878, Co9b 2856, DR ABC4ü-35 14209, Ao4b 2388, ACo2b 1952, Ao1c 1293, Co14 2867.

31/1-38
Snt 1 Malmö-Trellborg
D 233, F1 25563, Co15 1851, Co14 2867, Ao1b 1293, ACo2b 1952, Ao2b 2809, DR ABC4ü-35 14223 Stettin, Co9b 2798, BCo11b 3073.
Intressant! Jag förmodar att det bara var en del av de svenska vagnarna som färjades över till Sassnitz och vidare till Berlin. Och att DR i gengäld kopplade till fler egna vagnar i Sassnitz eller Stralsund.
Bertil Bengtsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg.

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Leif B skrev: 27 maj 2024, 13:35 Intressant! Jag förmodar att det bara var en del av de svenska vagnarna som färjades över till Sassnitz och vidare till Berlin. Och att DR i gengäld kopplade till fler egna vagnar i Sassnitz eller Stralsund.
3/10-37, Snt 7 Hässleholm-Lund: det kan bara ha varit de två första, tyska, vagnarna som skeppades över. Alla svenska vagnar i tåget var otillåtna på kontinenten (vagnsbredd 3150 mm). Alltså: DR Pw4ü-28a 105138, DR Post-4b/17 2705 Stettin.

13/1-38, Snt 1 Linköping-Mjölby: Vagnar som KAN ha skeppats över var Do2 1878 och ACo2b 1952. Förutom den tyska ABC4ü-35 förstås.

31/1-38, Snt 1 Malmö-Trellborg: ACo2b 1952 och Ao2b 2809, samt DR ABC4ü-35 14223.

De tyska ABC4ü-35 var högmoderna helsvetsade vagnar.
Litterasiffra "2" betecknade färjevagnar, tillåtna att gå åtminstone till Berlin. Vagnar med annan litterasiffra var i princip förbjudna på färjorna till Tyskland.

I SMJ:s bok om nitade 30-talsvagnar är det på sidan 106 ett foto av en Co14 ur den nitade serien, på kajen i Sassnitz. Bildtexten anger att vagnen måste ha rymt [från Sverige], den fick bara segla i Öresund! Eftersom den rymt, blev den nog arresterad i Sassnitz och tillbakaskickad!

Berra
Thomas Tell
Inlägg: 74
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg - fler tåg.

Inlägg av Thomas Tell »

Här är några tågsätt till och "ny" vagntyp.
I tåg 2 den 22/9 ser vi en svensk Do2 i stället för en tysk Post 4 b/17. De gick ju i samma omlopp.

Som ni ser åkte Hasselqvist en sträcka med Snt 98 och bytte sedan i Alvesta till Snt 88.

1/9-38
Snt 98 Hässleholm-Alvesta
Dk 410, DR Pw4ü-28a 105145, Bo4b 2935, Bo4a 1506, Co8c 2968, Co8d 3177, Ro3b 3150, Co8c 3129, Co8b 2888, Co8d 3173, Bo4b 3198, BCo11b 2794, F5 25796.

Snt 88 Alvesta-Nässjö
D 322, DR Post4b/17 2705, Fo1 25730, F5 25777, Co8c 2965, Co8d 3174, Co8d 3180, Co8c 3126, Ro2a 2768, BCo7b 3210, Bo4a 1437.

20/9-38
Snt 7 Alvesta-Lund
D 418, DR Pw4ü-28a 105140, DR Post4 b/17 2706, Bo5b 2962, Bo4b 2935, Co8d 3177, Bo3b 3150, Co8c 3129, Co8d 3162, Co8d 3090.

22/9-38
Snt 2 Trelleborg-Malmö
Dg 227, Co9b 2801, DR ABC4ü-29a 14020, ACo2c 3223, Ao1b 1218, Ao2b 2388, Co14 2862, ACo2b 1961, DR Pw4ü-28a 105138, Do2 1876.

25/9-38
Snt 8 Lund-Hässleholm
Dk 420, DR Post4 b/17 2706, DR Pw4ü-28a 105141, Bo5b 2962, Bo4b 2935, Co8d 3177, Ro3b 3150, Co8c 3129, Co8d 3090, Co8d 3162.
BoJ
Inlägg: 49
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg.

Inlägg av BoJ »

DR Post4b/17 ser ut att finnas i H0. Men är det verkligen denna Fleischmann vagn?
https://www.reynaulds.com/products/Flei ... /5788.aspx

Bör väll ha varit denna vagn:
https://www.reynaulds.com/products/Flei ... /5678.aspx
Bertil Bengtsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg.

Inlägg av Bertil Bengtsson »

BoJ skrev: 28 maj 2024, 18:16 DR Post4b/17 ser ut att finnas i H0. Men är det verkligen denna Fleischmann vagn?
https://www.reynaulds.com/products/Flei ... /5788.aspx

Bör väll ha varit denna vagn:
https://www.reynaulds.com/products/Flei ... /5678.aspx
Den övre är en vagn enligt ritn IVa/17 eller IVb/17. Sådana kom inte till Sverige.

Den nedre är visserligen en vagn enligt ritn D IVa/17 eller D IVb/17. Bokstaven "D" i ritningsbeteckningen betyder, att den var avsedd för snälltåg och har bälgövergångar (jag avstår från "tysk" förklaring). Tre sådana vagnar, nummer 2704 - 2706, kom regelbundet till Sverige (se diverse inlägg ovan med vagnsnumren i olika tåg). MEN - de var inte av vagntypen på bilden! De vagnar som kom till Sverige hade sidodörrarna osymmetriskt placerade, så som jag visat i tidigare inlägg.
Thomas Tell
Inlägg: 74
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg.

Inlägg av Thomas Tell »

Jag har två tågsammansättningar till att redovisa.
I tåget i Killeberg var det övervägande trävagnar och sen saknas två vagnar enligt normalplanen. Postvagnen och en BCo11b efter restaurangvagnen. De kan ha missats av Hasselqvist, då han skrev av från mötande tåg, eller saknades på riktigt.
Beteckningen på den tyska postvagnen bör varit Post4ü-bI (romersk 1:a)/17. "ü" var bälg och 17 var väl golvytan på postdelen?
Sen var det DRG Deutsche Reichsbahn Gesellschaft.

Obs tågnumret i Killeberg ändrat till 7.

Ti 1/8 1933
Snt 7 Killeberg
F 1201, DRG Pw4ü-28a 105145, Bo5a 2678, Bo4a 1505, Co8 2692, Ro2a 1962, Co8b 2891, Co8a 2581, Co8a 2685, Co8a 2680.

28/2-39
Snt 8 Lund-Hässleholm
Dk 434, DRG Post4ü-bI/17 2705 Stettin, Bo4b 2935, Bo5b 2962, Co8d 3126, Ro3a 2942, Co8c 3127, Co8b 2889.

Här en bild på Post4ü-bI/17. Den har dörrplacering som svenska Do2.
Jag tänkte såga om den andra vagnen i BoJ inlägg till den Do2.
https://www.reynaulds.com/products/Flei ... /5678.aspx
Bilagor
Post4ü-2704.jpg
Post4ü-2704.jpg (273.69 KiB) Visad 734 gånger
Senast redigerad av Thomas Tell den 29 maj 2024, 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
Björn Arvidsson
Inlägg: 68
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg.

Inlägg av Björn Arvidsson »

Thomas Tell skrev: 28 maj 2024, 21:07 Jag har två tågsammansättningar till att redovisa.
I tåget i Killeberg var det övervägande trävagnar och sen saknas två vagnar enligt normalplanen. Postvagnen och en BCo11b efter restaurangvagnen. De kan ha missats av Hasselqvist, då han skrev av från mötande tåg, eller saknades på riktigt.
Beteckningen på den tyska postvagnen bör varit Post4ü-bI (romersk 1:a)/17. "ü" var bälg och 17 var väl golvytan på postdelen?
Sen var det DRG Deutsche Reichsbahn Gesellschaft.

Ti 1/8 1933
Snt 8 Killeberg
F 1201, DRG Pw4ü-28a 105145, Bo5a 2678, Bo4a 1505, Co8 2692, Ro2a 1962, Co8b 2891, Co8a 2581, Co8a 2685, Co8a 2680.

28/2-39
Snt 8 Lund-Hässleholm
Dk 434, DRG Post4ü-bI/17 2705 Stettin, Bo4b 2935, Bo5b 2962, Co8d 3126, Ro3a 2942, Co8c 3127, Co8b 2889.

Här en bild på Post4ü-bI/17. Den har dörrplacering som svenska Do2.
Jag tänkte såga om den andra vagnen i BoJ inlägg till den Do2.
https://www.reynaulds.com/products/Flei ... /5678.aspx
Av vagnarna i snt 8 28/2-39 finns 3 bevarade 2935 hos JVM, 2962 och 2942 hos SKÅJ. Även 2889 fanns hos SKÅJ men skrotades för ett antal år sedan
Leif B
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg - fler tåg.

Inlägg av Leif B »

Thomas Tell skrev: 27 maj 2024, 22:45 ---
22/9-38
Snt 2 Trelleborg-Malmö
Dg 227, Co9b 2801, DR ABC4ü-29a 14020, ACo2c 3223, Ao1b 1218, Ao2b 2388, Co14 2862, ACo2b 1961, DR Pw4ü-28a 105138, Do2 1876.
---
I ovanstående tåg finns ytterligare tre svenska vagnar med "2" i litteran men som du inte har markerat med fetstil. Fick dessa också gå till Berlin? Kom (någon av) dem från Berlin i detta tåg.

/Funderar
Leif
Thomas Tell
Inlägg: 74
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Tyska vagnar i svenska snälltåg - fler tåg.

Inlägg av Thomas Tell »

Leif B skrev: 28 maj 2024, 22:40
Thomas Tell skrev: 27 maj 2024, 22:45 ---
22/9-38
Snt 2 Trelleborg-Malmö
Dg 227, Co9b 2801, DR ABC4ü-29a 14020, ACo2c 3223, Ao1b 1218, Ao2b 2388, Co14 2862, ACo2b 1961, DR Pw4ü-28a 105138, Do2 1876.
---
I ovanstående tåg finns ytterligare tre svenska vagnar med "2" i litteran men som du inte har markerat med fetstil. Fick dessa också gå till Berlin? Kom (någon av) dem från Berlin i detta tåg.

/Funderar
Leif
Jag markerade bara tyska vagnar men även ACo2c 3223 gick över till Tyskland.
Skriv svar