Pendeltåg i Karlskoga kommun

Swempa_ÖTV
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 feb 2024, 19:16

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Swempa_ÖTV »

Ja, var tanken om jag nu över 25 år senare minns rätt. Det som jag minns var dock att i första steget bara rusta upp banan för 100 km/h eller vilken hastighet som pratades om. Var tanken att köra skolungdomarna till Lindeskolan. Via Ervalla Frövi med stopp i Vedevåg bland annat. Nu var det många år sen och blev ju bara prat om det.
Micke Carlsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Micke Carlsson »

Planen Nora-Örebro "eskalerade" som det heter. Man skulle bygga ny bana för hög hastighet och en ny bro över Järleån. Köpa ett Reginatåg som skulle merutnyttjas så att Gårdsjö skulle få bättre förbindelser. Räkningen landade på 250 miljoner och där slocknade ljuset.

Hade man rustat befintlig bana till sth 70 (som den haft tidigare) hade en Y1-motorvagn ändå klått bussen och varit framme samtidigt som bilen vid Örebro C. Det går ju att köra fortare efter Ervalla och medelhastigheten hade blivit riktigt bra. Det hade inte kostat fullt lika mycket heller, och det hade inte krockat med museitågen.

Skillnaden mellan att göra lagom och så bra det går kan betyda att det inte blir någonting.

Demografin såg bra ut i utredningen. Pengarna fanns faktiskt för light-varianten, Nora betalade vid den här tiden 14 miljoner årligen för EXTRA busstrafik till Örebro.

Föreningen var ju emot det här förslaget med återupprättad persontrafik, jag tror de missade "världens chans att hoppa på tåget", de skulle sagt till kommunen att "visst, det där fixar vi". Y1 kunde man få tag på, verkstad finns i Örebro (CV), banunderhållet hade varit löst och driften säkrad om kommunens bussmiljoner lagts på tåg istället.

Intäktsmässigt hade skolelever i Nora och från Hällefors som skulle till Örebro täckt driften och underhållet. Kanske någon mer hade velat åka med också. 900 reser dagligen (Hällefors)-Nora-Örebro på den tiden. 200 i tåget hade räckt, 300 hade gett vinst och råd att skaffa en Itino. (Om alla betalade lika mycket som för en bussbiljett rakt över disk) Det "nya" tåget i kvartsmiljardklassen räknade med att hälften av pendlarna skulle välja tåg. De som tar buss från Hällefors byter visst buss i Nora.

Jo, jag räknade lite på kul på den tiden, för det verkade att ta i att bygga ny bana.

Det är fortfarande genomförbart.
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Micke Carlsson skrev: 29 maj 2024, 17:56 Planen Nora-Örebro "eskalerade" som det heter. Man skulle bygga ny bana för hög hastighet och en ny bro över Järleån. Köpa ett Reginatåg som skulle merutnyttjas så att Gårdsjö skulle få bättre förbindelser. Räkningen landade på 250 miljoner och där slocknade ljuset.

Hade man rustat befintlig bana till sth 70 (som den haft tidigare) hade en Y1-motorvagn ändå klått bussen och varit framme samtidigt som bilen vid Örebro C. Det går ju att köra fortare efter Ervalla och medelhastigheten hade blivit riktigt bra. Det hade inte kostat fullt lika mycket heller, och det hade inte krockat med museitågen.

Skillnaden mellan att göra lagom och så bra det går kan betyda att det inte blir någonting.

Demografin såg bra ut i utredningen. Pengarna fanns faktiskt för light-varianten, Nora betalade vid den här tiden 14 miljoner årligen för EXTRA busstrafik till Örebro.

Föreningen var ju emot det här förslaget med återupprättad persontrafik, jag tror de missade "världens chans att hoppa på tåget", de skulle sagt till kommunen att "visst, det där fixar vi". Y1 kunde man få tag på, verkstad finns i Örebro (CV), banunderhållet hade varit löst och driften säkrad om kommunens bussmiljoner lagts på tåg istället.

Intäktsmässigt hade skolelever i Nora och från Hällefors som skulle till Örebro täckt driften och underhållet. Kanske någon mer hade velat åka med också. 900 reser dagligen (Hällefors)-Nora-Örebro på den tiden. 200 i tåget hade räckt, 300 hade gett vinst och råd att skaffa en Itino. (Om alla betalade lika mycket som för en bussbiljett rakt över disk) Det "nya" tåget i kvartsmiljardklassen räknade med att hälften av pendlarna skulle välja tåg. De som tar buss från Hällefors byter visst buss i Nora.

Jo, jag räknade lite på kul på den tiden, för det verkade att ta i att bygga ny bana.

Det är fortfarande genomförbart.
Jag tycker att det du föreslår är mycket intressant. Det har bara ett fel: Det är just det faktum att det är ett budgetalternativ och det är politiker aldrig intresserade av. De vill visa upp nya, toppmoderna, tjusiga lösningar. En gammal Y1 på skarvspår ger inga applåder, tror de.

På 80-talet fanns det ett bolag i Sverige med namnet Scantrak, som försökte intressera politiker för billiga spårvagnar, rälsbussar och trådbussar från Tjeckoslovakien. De sålde inte ett enda fordon. Varför? Därför att de var billiga och därför man ansåg att fordon från Östeuropa inte gav pluspoäng. Nej, stort, dyrt och fint ska det vara!
Anders Persson
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:05

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Anders Persson »

Micke Carlsson skrev: 29 maj 2024, 17:56
Hade man rustat befintlig bana till sth 70 (som den haft tidigare) hade en Y1-motorvagn ändå klått bussen och varit framme samtidigt som bilen vid Örebro C. Det går ju att köra fortare efter Ervalla och medelhastigheten hade blivit riktigt bra. Det hade inte kostat fullt lika mycket heller, och det hade inte krockat med museitågen.

Demografin såg bra ut i utredningen. Pengarna fanns faktiskt för light-varianten, Nora betalade vid den här tiden 14 miljoner årligen för EXTRA busstrafik till Örebro.

Det är fortfarande genomförbart.
Frågan är väl varför stat och kommun skulle spendera några pengar alls på ytterligare ett transportsätt till Örebro?

Ett exempel från verkligheten: Avståndet mellan Hallstahammar och Västerås är cirka 20 km och däremellan går tåg en gång i timmen (rusningstid), och buss en gång i kvarten (rusningstid).
En bussresa tar 25 minuter och en tågresa 15 minuter, men trots det åker klart fler resenärer buss än tåg.
Micke Carlsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Micke Carlsson »

Gunnar Lilienberg skrev: 29 maj 2024, 18:59
Jag tycker att det du föreslår är mycket intressant. Det har bara ett fel: Det är just det faktum att det är ett budgetalternativ och det är politiker aldrig intresserade av. De vill visa upp nya, toppmoderna, tjusiga lösningar. En gammal Y1 på skarvspår ger inga applåder, tror de.
Du har väl tyvärr rätt i detta, och därför skenade projektet iväg och blev omöjligt att genomföra.

Men tiderna ändras och med det som sker just nu, kanske läget är bättre än någonsin samtidigt som det ger en betydligt tryggare framtid för en fortsättning för museitrafiken? Alla flugor i en smäll.

Y1 är borta nu men snart finns Itino och Y2 tillgängliga på begagnatmarknaden. Det är inga dåliga tåg i detta sammanhang. Y2 hade varit flott att köra på sträckan och kan utnyttja banans sth Ervalla-Örebro.
Micke Carlsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Micke Carlsson »

Anders Persson skrev: 29 maj 2024, 23:18
Frågan är väl varför stat och kommun skulle spendera några pengar alls på ytterligare ett transportsätt till Örebro?

Ett exempel från verkligheten: Avståndet mellan Hallstahammar och Västerås är cirka 20 km och däremellan går tåg en gång i timmen (rusningstid), och buss en gång i kvarten (rusningstid).
En bussresa tar 25 minuter och en tågresa 15 minuter, men trots det åker klart fler resenärer buss än tåg.
"Varför" var väl redan avklarat den gången. Man ville ha järnväg. Isåfall går det att lösa.
Sven-Olof Johansson
Inlägg: 36
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
Ort: Linköping

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Sven-Olof Johansson »

Tyvärr antagligen samma orsak som på Tjustbanan i Kalmar och Östergötlands län. Bussen vet man går medan tåget är mer osäkert och ersättningstrafik inte alltid kommer. Som min släkt i Gamleby brukade skoja. "Oj, idag gick det visst ett tåg"
Eje Larsson
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:08

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Eje Larsson »

Nu måste vi hyfsa samtalet. Det var jag som gjorde utredningen om Länspendeln. Att köra gymnasieeleverna från Nora till Lindesberg med tåg har över huvud taget inte diskuterats! De flesta eleverna går i Örebro. Under utredningens gång fördes det fram ett antal mer eller mindre fantasifulla motargument. Ett var att tågtrafiken skulle innebära försämrade resmöjligheter för de som bodde mellan Nora och Örebro. Statistiken från biljettmaskinerna på bussarna visade att det från hållplatserna mellan Nora och väg 50 reste mindre än fem (5) resenärer per dag i riktning Örebro och ännu färre mot Nora. Den senare gruppen var överhuvudtaget inte berörd eftersom busstrafiken Nora - Lindesberg skulle byggas ut för att att ge bättre pendlingsmöjligheter till Lindesberg. Genom tidsmässig samordning mellan bussarna Lindesberg - Örebro och Nora - Lindesberg skulle omstigning bli möjlig i anslutning till vägskälet väg 50/244. Bussresandet var och är starkt koncentrerat till relationen Nora - Örebro. Banan skulle få eldrift och spårbyte. Olika förslag fanns till bangårdsutformning i Nora. Ett var att spåret närmast stationshuset skulle få eldrift. Eftersom hastigheten var låg skulle spåret ha grusballast och kontaktledning med gammaldags utformning. Sth skulle vara 30 på bangården. Därmed skulle veterantågstrafiken störas minimalt. Jag föreslog även att en vagnhall skulle byggas längs Boforslinjen, för att möjliggöra inomhusförvaring av de vagnar som året om stått utomhus. Detta avvisades av föreningen. Ett uppställningsspår på sjösidan skulle också få kontaktledning. Spårduglig räls och sliprar från Ervallalinjen skulle NBVJ få. Ett mötesspår skulle byggas i Tingstorp. Eftersom föreningen intog en rabiat inställning till hela projektet gick det inte att föra en dialog om utformningen av Järle. Även i Järle skulle det vara möjligt med grusballast och träslipers. P.ga. kurvorna i anslutning till Järlebron skulle sth där ändå vara 70 km/tim. Bron bedömdes av broexperter vara i gott skick och inte kräva annat än normalt underhåll. I övrigt skulle linjen ha sth 120 - 140 eftersom spårgeometrin är bra. Det som enligt min åsikt förstör miljön kring Nora station är de anskrämliga SJ-vagnarna med tillbyggda altaner som stör vyn över Norasjön. De har ju aldrig trafikerat Nora och hör därför inte hemma där.
Micke Carlsson
Inlägg: 63
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Micke Carlsson »

Bra att du hoppar in här, du har ju betydligt mer info än mig. Jag har läst utredningen men det är ett tag sedan, jag har den sparad någonstans i alla fall. Visst landade det på 250 miljoner i alla fall, varav 50 av dessa måste ha varit ett X50 motorvagnstågsätt? Var det inte en ny bro också då, och ett delvis nytt läge på banan?

Antalet skolelever tog jag ur demografidelen i din utredning, och det var jag som satte dem på tåget som ett "överslagsvärde".

Om sth är 70 Nora-Ervalla (17 km) så är man ju i Ervalla på en dryg kvart, säg 20 minuter om man gör ett uppehåll i Järle också. Sedan är sth Ervalla-Örebro 130 om jag inte missminner mig? Med sth 70 är man i Örebro på kanske 35 minuter, för en bra mycket lägre kostnad än för elektrifiering, sth 120-140 och en Regina.

Jag tror att ett kommunalägt bolag skulle mäkta med att driva ett eget sådant lokalt trafiksystem för pengar de redan har. Om man accepterar "lagom" standard istället för "jämförbar" standard. "Lagom" betyder här med sth 70 och t ex med fordon som redan går i den typen av trafik och strax är övertaliga på annat håll.

Det skulle freda stiftelsens egendom och uppdrag samtidigt som Nora skulle få "riktig" trafik.
Swempa_ÖTV
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 feb 2024, 19:16

Re: Pendeltåg i Karlskoga kommun

Inlägg av Swempa_ÖTV »

Kul Eje, jag minns det bara som en diskussion på SSU och i tidningarna, främst då NA. Som sagt jag minns bara pratet om det. Tillägg, ingen pratade om Svartåbanan tyvärr. Var ju borta och där hade nog några herrar i Örebro missat en chans.
Skriv svar