Gt m Rc4 1156 och hjulaxlar till ? Laxå 2011-07-05

Leif Jakobsson
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 jun 2024, 22:53

Gt m Rc4 1156 och hjulaxlar till ? Laxå 2011-07-05

Inlägg av Leif Jakobsson »

Hej, en kort presentation. Var tidigare på de två äldre Postvagnarna och lägger då och då upp bilder även på den nu befintliga upplagan av Pv. Pensionerad sedan 2010 och fotar inte så mycket längre. Min fotohistoria börja först 2009 med digitala bilder. Några historiska rekord lär jag inte slå.

Nåväl en sommarkväll besökte jag Laxå och var där ungefär halvannan timme. Koncentrerade mig på de gt som fick gå åt sidan i Laxå till spår 3 för att släppa förbi snabbare saker. Det här tåget var redan på sidan när jag kom, under sin väg mot Hallsberg. Inga bilder på loket som duger att visa.

Högerklicka för att se bilderna, som ligger på en "egen" server, i större format i en ny flik..

Bildtexter i den mån de förekommer, under resp. bild.

Bild
1.2011:07:05 20:58:23

Bild
2. 2011:07:05 20:59:35
Vagnen tillhörde SweMaint och enligt skylten på bild 1, hade den hemstation Göteborg Fjällbo.
Min fundering, vart var hjulaxlarna på väg? De är ju synligt slitna. Omsvarving i Örebro?

Bild
3. 2011:07:05 21:03:58
Den vakne iakttagaren kan se att 1156 har startat från spår 3, men det är rött i nästa signal. Samtidigt syns det ett möte uppe i backen. Jag fotade några godståg senare som kom på nedspåret, här det högra. Dock inte det här vad det nu var, som jag tror måste ha svängt "höger" in på det östra benet i Laxåtriangeln och mot Värmland på vad som förut hette Nordvästra Stambanan, numera Värmlandsbanan.

Varför skulle det annars vara rött i nästa signal för 1156? mvh/Leif J
Ulf L Eriksson
Inlägg: 67
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Gt m Rc4 1156 och hjulaxlar till ? Laxå 2011-07-05

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Leif Jakobsson skrev: 05 jun 2024, 20:40 ...
Vagnen tillhörde SweMaint och enligt skylten på bild 1, hade den hemstation Göteborg Fjällbo.
Min fundering, vart var hjulaxlarna på väg? De är ju synligt slitna. Omsvarving i Örebro?
...
Det är med god sannolikhet hjulpar tillhöriga SweMaint hjulpool. 2011 fanns bara två hjulverkstäder som upparbetade godsvagnshjul för hjulpoolen. Dit hörde inte Euromaint verkstad i Örebro. De avbildade hjulparen var nog på väg till vagnens hemstation, där Swemaint även har sin hjulverkstad. Alternativet att destinationen skulle vara Duroc Rail verkstad i Luleå verkar mycket osannolikt.
Anders.k.
Inlägg: 25
Blev medlem: 31 dec 2023, 09:47

Re: Gt m Rc4 1156 och hjulaxlar till ? Laxå 2011-07-05

Inlägg av Anders.k. »

Lite historisk är ju bilden.
För Q som littera är på väg bort , idag heter vagnen Llps.
För det är ju ingen tjänstevagn , själva begreppet tjänstevagnar är ju idag ganska urvattnat ,tex denna vagnen är ju privatägd som det kallas.

M.V.H Anders.k.
Leif Jakobsson
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 jun 2024, 22:53

Re: Gt m Rc4 1156 och hjulaxlar till ? Laxå 2011-07-05

Inlägg av Leif Jakobsson »

Svar till Ulf L.Eriksson
Tack för ditt svar som lärde mig om hjulpoolen vid SweMaint.
Tåget kom ju från Göteborgshållet och fortsatte, som visas i bild 3, mot Hallsberg. Luleå är ju i så fall ett möjligt alternativ. Fjällbo kanske hade p-brist p.g.a. semester? Juli månad. /mvh Leif J
M.Svenson
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 dec 2023, 12:55

Re: Gt m Rc4 1156 och hjulaxlar till ? Laxå 2011-07-05

Inlägg av M.Svenson »

Jag är inte helt säker på att hjulen är slitna, jag tycker de ser ny svarvade ut men med delvis ytrost på löpytan, tjocka flänsar och hjuldiameter på skrivet med krita på insidan hjulringen. Min gissning är på väg från Fjällbo till driftverkstad någonstans i Sverige!

Mvh Martin 🙂
Per Ljungberg
Inlägg: 40
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: Gt m Rc4 1156 och hjulaxlar till ? Laxå 2011-07-05

Inlägg av Per Ljungberg »

Enligt vagnsnumret (...946...) är vagnen registrerad som tjänstevagn. Och axlarna verkar var nyrenoverade och nysvarvade som M.Svenson skrivit ovan.
BD-
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Hjulsvarvning

Inlägg av BD- »

Bild

För tiotalet år sedan var Duroc kända för att svarva hjulen med mycket stora skär om hjulet hade en djup skada. För att kunna göra det användes medbringare som trycktes in i hjulet. De prudentliga tyskarna gillade/gillar fortfarande? inte metoden men det fungerade utmärkt.

Bild

Bild

Bild

Bild

EuroMaint visade en portabel hjulsvarv för användning i fält för en del år sedan. Vet inte om den fortfarande är aktuell. Antagligen var skärdjupet inte så stort.
Alla bilder copyfria.
Skriv svar