Abisko turiststation 1973

Magnus Lindman NÄSSJÖ
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:10

Re: Abisko turiststation 1973

Inlägg av Magnus Lindman NÄSSJÖ »

På den första bilden du länkar till ser man ju ett växelklot som borde vara i höjd med T-semaforen på övriga bilder. Spåret bör alltså ha varit direkt öster om plattformen.

Lindman
Instruktionsförare på Krösatågen
http://lindman.dk
Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Abisko turiststation 1973

Inlägg av Leif B »

Magnus Lindman NÄSSJÖ skrev: 08 jun 2024, 21:18 På den första bilden du länkar till ser man ju ett växelklot som borde vara i höjd med T-semaforen på övriga bilder. Spåret bör alltså ha varit direkt öster om plattformen.

Lindman
Här syns stickspårsväxeln:
https://digitaltmuseum.se/021018061391/ ... -stationer
Bobo L
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: Abisko turiststation 1973

Inlägg av Bobo L »

av Leif B » 09 jun 2024, 11:21

Magnus Lindman NÄSSJÖ skrev: ↑08 jun 2024, 21:18
På den första bilden du länkar till ser man ju ett växelklot som borde vara i höjd med T-semaforen på övriga bilder. Spåret bör alltså ha varit direkt öster om plattformen.

Lindman
Här syns stickspårsväxeln:
https://digitaltmuseum.se/021018061391/ ... -stationer


Aha, tack båda, det missade jag. Kanske blev jag lite förvirrad av någon formulering i tidigare inlägg, vilket antydde att stickspår och andra anordningar hade funnits i andra änden av plattformen. Därav mina tidigare funderingar rörande den änden.

Ja, men dåså, ska det vara något mer innan butiken stänger? :)



Jo, ett par funderingar med anledning av Ingschenjör Lindmans och Ingschenjör B:s bidrag:


Hur länge fanns T-semafor kvar på platsen? Svaret bör vara (kanske redan givet tidigare i diskussionen?) att när Fjb infördes togs både stickspår och semafor bort?

Bakom tåget ser vi några kontaktledningsstolpearsom liknar Bates-stolpar, men ÄR det vi ser Bates-stolpar?

Da-loket står på ekerhjul, SAB-hjulen kom väl ett årtionde senare? Därtill ser näromgivningen till värmekabelupphängningen i främre vänstra hörnet lite mera bearbetat ut än i södra delen av landet. Jag tror jag förstår orsak och syfte med detta. För övrigt, Da utan plogbillar ser ju lite vilsekomna ut...


/Bobo L
Magnus Lindman NÄSSJÖ
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 dec 2023, 19:10

Re: Abisko turiststation 1973

Inlägg av Magnus Lindman NÄSSJÖ »

Denna typ av kontaktledningsstolpar fanns även kvar 2010 respektive 2015. Hur det är idag vet jag inte.

Bild

Bild

Elektronikingenjör Lindman ;-)
Instruktionsförare på Krösatågen
http://lindman.dk
Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Abisko turiststation 1973. Batesstolpar och andra

Inlägg av Leif B »

Nej, det är inte batesstolpar. Batesstolpar tillverkas i ett stycke, genom att man hettar upp en I-balk, slitsar upp den och drar isär den. Batesstolpar fanns på NKlJ och även som belysningsstolpar:
https://www.elmuseum.se/?/vagbelysning_ ... stolpe.htm

Stolparna på Malmbanan (Kiruna - Riksgränsen ) och Saltsjöbanan är gjorda av tre delar: två U-balkar och ett plattjärn som veckats. Delarna nitades ihop.

Elektroingenjör B
Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Abisko turiststation 1973. Stickspåret

Inlägg av Leif B »

Bobo L skrev: 27 jun 2024, 18:28
---

Hur länge fanns T-semafor kvar på platsen? Svaret bör vara (kanske redan givet tidigare i diskussionen?) att när Fjb infördes togs både stickspår och semafor bort?

---

/Bobo L
Enligt Järnvägsdata 2009, SJK 83 så var Abisko turiststation hps till 1980 och hp är därefter. Jag förstår det som att hps är "hållplats med sidospår" även om det är otydligt i förkortningsförklaringen.

Automatiskt linjeblock kom ca 1956 och fjärrblockering 1958-06-01 enligt samma källa. Så semaforen bör ca 1956 ha ersatts av förreglingen i närliggande blocksignaler.
Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Abisko turiststation 1973. Da-lok

Inlägg av Leif B »

Bobo L skrev: 27 jun 2024, 18:28
---

Da-loket står på ekerhjul, SAB-hjulen kom väl ett årtionde senare? Därtill ser näromgivningen till värmekabelupphängningen i främre vänstra hörnet lite mera bearbetat ut än i södra delen av landet. Jag tror jag förstår orsak och syfte med detta. För övrigt, Da utan plogbillar ser ju lite vilsekomna ut...

/Bobo L
Kan bara instämma i att Da-lok ser konstiga ut utan plogbillar. Jag förmodar att man tyckte att norrlandsplogen var så i vägen vid växling att man tyckte det vara mödan värt att ta ner den under de snöfria månaderna.

Man har i varje fall hunnit vända bromsslangarna uppåt. Det dröjde väl längre på "sydligare" lok?

SAB-hjul på Da kom under 70-talet enligt jarnvag.net:
https://www.jarnvag.net/lokguide/da

Svenskmjwiki precicerar till 1969-1981:
https://www.svenskmjwiki.se/SJ_ellok_litt_Da
Skriv svar