NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk

Dag Bonnedal
Inlägg: 8
Blev medlem: 04 mar 2024, 10:31

Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk

Inlägg av Dag Bonnedal »

Aclassifier skrev: 11 jun 2024, 10:34 Interessant!
Jeg fant ingen videoer som viser produksjon av hjulringer og stamme separat, ...
Här är en video som visar hur man smider valsade hjulringar. https://www.youtube.com/watch?v=v_oaPywanrc
T.ex. Urskog Hölandsbanen har för några år sedan köpt hjulringar till lok från Kihlbergs Stål i Göteborg.

Dag B
Användarens profilbild
Aclassifier
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 jun 2024, 11:14
Ort: Trondheim
Kontakt:

Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk

Inlägg av Aclassifier »

Veldig artig å se!
Øyvind Teig
Per Ljungberg
Inlägg: 33
Blev medlem: 17 dec 2023, 11:18

Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk

Inlägg av Per Ljungberg »

Intressant detta med material. Jag antar att det måste vara en kompromiss mellan hjulring och räls. Vilket är mest ekonomiskt totalt? Att hjulringen slits ned eller att rälsen slits ned. Då det är olika intressenter så antar jag att man har bestämt någonstans vilka värden på slitstyrka som ska gälla.
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Per Ljungberg skrev: 12 jun 2024, 20:30 Intressant detta med material. Jag antar att det måste vara en kompromiss mellan hjulring och räls. Vilket är mest ekonomiskt totalt? Att hjulringen slits ned eller att rälsen slits ned. Då det är olika intressenter så antar jag att man har bestämt någonstans vilka värden på slitstyrka som ska gälla.
Nja, att det är olika intressenter är en sanning idag, men det har det definitivt inte varit, historiskt sett. Att andra än banans ägare trafikerade ett spår var ju ett undantagsfenomen.
Leif B
Inlägg: 71
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk

Inlägg av Leif B »

Gunnar Lilienberg skrev: 12 jun 2024, 21:49
Per Ljungberg skrev: 12 jun 2024, 20:30 Intressant detta med material. Jag antar att det måste vara en kompromiss mellan hjulring och räls. Vilket är mest ekonomiskt totalt? Att hjulringen slits ned eller att rälsen slits ned. Då det är olika intressenter så antar jag att man har bestämt någonstans vilka värden på slitstyrka som ska gälla.
Nja, att det är olika intressenter är en sanning idag, men det har det definitivt inte varit, historiskt sett. Att andra än banans ägare trafikerade ett spår var ju ett undantagsfenomen.
Även på den tiden hade avdelningschefer sina budgetera att ansvara för. Det har berättats för mig att under någon period så tävlade chefen för vagnavdelning på tunnelbanan med chefen för banavdelningen om hårdaste materialet i hjul resp räl. Tyvärr är det inte längre möjligt att fråga källan om detaljerna, men det måste varit mer än 40 år sedan, antagligen betydligt mer. Så, jo, suboptimeringar förekom även förr. ...

Frånsett det, så får varken hjul eller räl vara så hårda att de blir spröda. Båda måste vara lagom elastiska och sega också.
Jørgen Schwartz
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 dec 2023, 08:17

Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk

Inlägg av Jørgen Schwartz »

BD- skrev: 12 jun 2024, 10:07
Leif B skrev: 11 jun 2024, 20:39


Beträffande engelskan håller jag med:
rolling = valsning
turning = svarvning
För valsning tillkommer även "mill", "milling". Jämför steel mill = valsverk.

Numera är helhjul nästan allenarådande för vagnar och lok. Även Rc-lok får numera helhjul när hjulstommarna av någon anledning behöver ersättas.
En fördel med ringade hjul är att hjulskivan kan bestå av ett segt material och hjulringen av ett hårdare och slitstarkare material.
Milling = fräsning
Peter Lidskog
Inlägg: 26
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: NSB EL 1 med hjul fra Surahammars Bruk

Inlägg av Peter Lidskog »

Jørgen Schwartz skrev: 13 jun 2024, 12:40
BD- skrev: 12 jun 2024, 10:07
Leif B skrev: 11 jun 2024, 20:39


Beträffande engelskan håller jag med:
rolling = valsning
turning = svarvning
För valsning tillkommer även "mill", "milling". Jämför steel mill = valsverk.

Numera är helhjul nästan allenarådande för vagnar och lok. Även Rc-lok får numera helhjul när hjulstommarna av någon anledning behöver ersättas.
En fördel med ringade hjul är att hjulskivan kan bestå av ett segt material och hjulringen av ett hårdare och slitstarkare material.
Milling = fräsning
Valsverk är väl rolling mill på engelska, åtminstone i USA där jag tillbringat 35 år av min karriär i processindustrin.

Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Skriv svar