Per Ljungberg skrev: ↑28 jun 2024, 13:39
Båda vagnarna på bilden verkar ha handbroms och bromsslangar. Huruvida den högra har tryckluftbroms framgår inte tydligt. Man ser ingen styrventil i alla fall som på den vänstra vagnen.
1952 hade båda vagnarna Kunze-Knorrbroms och bromsplattform.
39765 lastade 16,5 ton som Os i allmänhet men 23443 lastade ovanligtvis 20 ton.
Per Ljungberg skrev: ↑28 jun 2024, 13:39
Båda vagnarna på bilden verkar ha handbroms och bromsslangar. Huruvida den högra har tryckluftbroms framgår inte tydligt. Man ser ingen styrventil i alla fall som på den vänstra vagnen.
Jag trodde två hörnlinjer indikerade truckluftsbroms. Därav min slutsats. Ska läsa på godsvagnsboken igen.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Lite förbryllande är det ju.
Man ser inte skuggan av regleringsventilen på 39765.
Följande kan man läsa sig till:
Fotodatum anges till 1950-59.
Särtrycken anges utgivna per 1 Januari angivet år.
Om hörnmärkning står i vagnläran utg 1944 (finns på samlingsportalen), sid 242.
STR 77 anger som Thomas mycket riktigt påpekar att vagnen är försedd med tryckluftbroms. STR 77 anger vagnen som (z1) [dubbel skruvbroms med bromsplattform] y [KK G broms] alla år mellan 1950 och 1958. 1959 anges vagnen som skrotad, vilket borde betyda att skrotningen eller iaf beslutet därom skedde 1958. Kanske levde vagnen sin sista tid utan KK broms, endast försedd med skruvbroms vid plattformen? Om vagnen inte heller har genomgångsledning stämmer hörnmärkningen. Mot detta talar närvaron av bromsslangar, vilket vore en säkerhetsmässig motsägelse. Något är fel här.
Om vagnen haft KK G broms i enlighet med STR 77 borde man se spår av hörnmärkningen, trots rostangreppen.
23443 å andra sidan finns fortfarande bland de levande i STR 77 -1959 men är angiven skrotad 1961, med samma antagande som ovan, gällande genomförande och/eller beslut. Den vagnen förefaller utrustad som angivet och rätt märkt på bilden.
Kan bilden vara tagen i mening att dokumentera två vagnar som skulle skrotas?, bilden bör i så fall vara tagen 1958-1959 eller om vagnarna inte fysiskt skrotats enligt STR 77 angivet år, något senare? Kan man tänka sig att 39765 fått släppa till tryckluftbromsapparaten till en vagn som inte skulle skrotas?
Det ser inte ut som om adresskorten suttit där i evighet. Slutstation Vs?
Bara spekulationer, inga ifrågasättanden av tidigare poster. Ser fram emot färska argument.
Jag tycker mig seen väldigt sliten linje för genomgångsledning på buffertbalken. Längst till höger i bild står en I3? Eller är det till och med en I1? Inte vanligt att se dom i trafik på femtiotalet?
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Det där är ingen målad linje. De sattes i hörnen och inte ovan buffertarna.
Om man tittar noga ser man en linje under dragögglan längst ut och runt kanten på buffertbalken.
Vagnen har gammal, omodern, bromsrörelse; se bromsblockshängena som fortsätter ner förbi bromsblocken. Får mig att tro att vagnen kanske aldrig haft KK-broms.
Det där är ingen målad linje. De sattes i hörnen och inte ovan buffertarna.
Om man tittar noga ser man en linje under dragögglan längst ut och runt kanten på buffertbalken.
Om man tittar noga på hörnet till vänster på 39765 kan man se två vita linjer målade runt balkänden. De sitter i samma höjd som på 234443.