Signaltekniska ”mackapärer” i Ryttaren

Ulf Smedbo
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 dec 2023, 11:30

Signaltekniska ”mackapärer” i Ryttaren

Inlägg av Ulf Smedbo »

En god vän till mig besökte för en tid sedan museet vid Ryttarens torvströfabrik söder om Falköping. Vid denna fabrik fanns tidigare ett stickspår från järnvägen Falköping–Jönköping. På ett golv stod två signaltekniska mackapärer från denna tid, han ställde frågan om vad detta var för något, men fick uppfattningen att föreningsmedlemmarna i Ryttaren inte var säkra på deras tidigare funktion. Min vän har i sin tur frågat mig, men jag insåg snart att mina kunskaper var för begränsade, så jag vänder mig därför till forumexpertisen.
Det rör sig alltså om två mackapärer, vardera med den gröna plåtlådan underst och med något som ser ut som en apparattavla överst. I plåtlådorna finns nyckelhål för kontrollåsnycklar, på apparattavlorna kan man ana att det har funnits ytterligare mackapärer monterade. Man kan se skruvhål för dessa, dessutom anar jag att en hel del av hålen tidigare har använts som kabelgenomföringar.
På den vänstra finns en stor emaljskylt med texten ”m4, Medgivande från Ryttaren”, dessutom längst ner ett nyckelhål för kontrollåsnyckel K8 samt till höger något som ser ut som ett handtag, även här med en skylt K8.
På den högra emaljskyltar med texterna ”m4, Medgivande från Sandhem”, ”m5, Medgivande från Kättilstorp” samt ”n, Frigivning genom rälskontakt”. Längst ned två nyckelhål märkta ”K9” samt även här något handtagsliknande, här med skylten K9.
Kan forumexpertisen berätta mer om dessa?
Bilagor
Signaltekniska makapärer Ryttaren.jpg
Signaltekniska makapärer Ryttaren.jpg (251.44 KiB) Visad 1721 gånger
Göran Kannerby
Inlägg: 74
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Signaltekniska ”mackapärer” i Ryttaren

Inlägg av Göran Kannerby »

Sannolikt är det något som idag skulle kallas för linjeplatsförregling. För att kunna frigöra stickspårsväxeln användes dessa kombinerat med dialog med tkl på närliggande station.
Användarens profilbild
Carl Olof Mossberg
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:38

Re: Signaltekniska ”mackapärer” i Ryttaren

Inlägg av Carl Olof Mossberg »

Den högra stod i den kur som tidigare fanns vid växeln i Ryttaren.
Den vänstra troligen på tågx i Sandhem.
Bör ha funnits en liknande på tågx i Kättilstorp.
Eller vad säger Ulf Pålsson ?
Har för mig att jag har läst att detta är en mycket tidig elektrisk fjärrstyrning från säg 1920-talet.
Ulf Pålsson
Inlägg: 34
Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27

Re: Signaltekniska ”mackapärer” i Ryttaren

Inlägg av Ulf Pålsson »

Det är blockapparater som har använts för att från stationen Sandhem (där apparaten till vänster fanns) kontrollera växlar vid lastplatsen Ryttaren (där apparaten till höger fanns). En liknande apparat som den i Sandhem torde ha funnits på angränsande station på andra sidan om Ryttaren, Kättilstorp.

Blockapparatar har i Sverige använts för tre olika tillämpningar:
1) Lastplatsblockering, som det är fråga om här. För att från angränsande station frige manövreringen av växel/växlar vid en lastplats, och för att lämna tillbaka medgivandet från lastplatsen.
2) Stationsblockering. För att från en tågexpedition frige manövreringen i ett ställverk av en viss tågväg och huvudsignal. Också för att från tågexpeditionen medge upplåsning av tågväg som är låst i ställverket.
3) (Manuell) linjeblockering. För att från en station/blockpost (= B) frige manövreringen av utfartssignalen/huvudsignalen vid föregående station/blockpost (= A). Också för att vid B blockera utfartssignalen/huvudsignalen sedan ett tåg har passerat, tills frigivning sker från A.

I SJH 325.1 Signalteknisk handbok från 1968 beskrivs blockapparaten allmänt på sid 176-179. Tillämpningen vid lastplatsblockering beskrivs särskilt på sid 194-195. På sid 196 finns en figur som är väl tillämplig för lastplatsen Ryttaren. SJH 325.1 finns tillgänglig på Gunnar Ekevings webbplats, https://ekeving.se/t/sthb/index.html .
/up
Sune Göthe
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 jul 2024, 09:23

Re: Signaltekniska ”mackapärer” i Ryttaren

Inlägg av Sune Göthe »

När jag reste längs Falköping-Nässjö på 60-talet hade de flesta stationer mekaniska ställverk i form av hävstångs- eller vevapparater. Däremot var semaforerna utbytta mot ljussignaler. Vid lastplatsen Ryttaren fanns däremot envingade semsemaforer som i ett annat exempel i Signalteknisk handbok.
Vad hade då hänt med "mackapärerna"? Kanske hade blivit gamla och svåra att underhålla. I stället för att veva på blockapparaten fick man medföra K16-nyckel från grannstationen.
Skivan ovanför apparaten användes för att fästa anordningar som ringklockor, tryckknappar och blänkare, ett slags elektromekanlsk signaldosa som kunde visa rött/vitt eller helrött..
Blockapparater användes mellan Ytterby station och svängbron över Nordre älv. Blockapparaterna kunde inte monteras utomhus på grund av sin käslighet. Vevställverket i Ytterby var därför uppställt i en kur, på bron användes brovaktens kur.
Skriv svar