Dellenbanan 1959-1985?

Leif B
Inlägg: 84
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Dellenbanan 1959-1985? Omlastning i Nådendal?

Inlägg av Leif B »

Annars bytte man ju hjulaxlar på normalspårsvagnar i Nådendal så att de kunde fortsätta in i Finland. Gällde inte det för vagnar som skulle visaren in i Sovjet?
Ulf L Eriksson
Inlägg: 66
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Dellenbanan 1959-1985? Omlastning i Nådendal?

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Leif B skrev: 08 jul 2024, 21:50 Annars bytte man ju hjulaxlar på normalspårsvagnar i Nådendal så att de kunde fortsätta in i Finland. Gällde inte det för vagnar som skulle visaren in i Sovjet?
Hur stor vagnpark kompatibel med omaxlingsförfarande mellan 1435 och 1520/1524 fanns då tillgänglig (hos SJ/VR)? En Gbs (1502 ...) var det inte. Det var väl först senare som sådan kapacitet byggdes ut ordentligt av t.ex. Nordwaggon, Railship m.fl.? Men 1969, hur såg det ut då?
Gunnar Lilienberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Dellenbanan 1959-1985? Omlastning i Nådendal?

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Ulf L Eriksson skrev: 08 jul 2024, 22:58
Leif B skrev: 08 jul 2024, 21:50 Annars bytte man ju hjulaxlar på normalspårsvagnar i Nådendal så att de kunde fortsätta in i Finland. Gällde inte det för vagnar som skulle visaren in i Sovjet?
Hur stor vagnpark kompatibel med omaxlingsförfarande mellan 1435 och 1520/1524 fanns då tillgänglig (hos SJ/VR)? En Gbs (1502 ...) var det inte. Det var väl först senare som sådan kapacitet byggdes ut ordentligt av t.ex. Nordwaggon, Railship m.fl.? Men 1969, hur såg det ut då?
Jag ställer mig tveksam till uppgiften. Det var nog omlastning som gällde i Nådendal. Dessutom var det uteslutande sovjetiska vagnar som gick över gränsen. VR hade lärt sig den hårda vägen att om man lät några av sina vagnar gå över gränsen, då såg man dem inte mer.
Lennart Strömquist
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2023, 05:55

Re: Dellenbanan 1959-1985?

Inlägg av Lennart Strömquist »

Som jag minns det hela så är det korrekt att banan delvis elektrifierades med äldre stolpar och huvudsyftet var strömmatning till OKB. De enda motorvagnar jag såg på slutet av persontrafiken var av X16 typ, aldrig dieselfordon. På den tiden åkte jag ofta OKB från Uppsala till Sundsvall och kollade de anslutande tågen i Hudiksvall. Något år efter persontrafikens nedläggning 1985 gick det i alla fall genomgående virkeståg till industrierna i Iggesund. Tror med Dg lok. Skall kolla gamla dia. Mvh LSQ
Lennart Strömquist
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 dec 2023, 05:55

Re: Dellenbanan 1959-1985?

Inlägg av Lennart Strömquist »

Som jag minns det hela så är det korrekt att banan delvis elektrifierades med äldre stolpar och huvudsyftet var strömmatning till OKB. De enda motorvagnar jag såg på slutet av persontrafiken var av X16 typ, aldrig dieselfordon. På den tiden åkte jag ofta OKB från Uppsala till Sundsvall och kollade de anslutande tågen i Hudiksvall. Något år efter persontrafikens nedläggning 1985 gick det i alla fall genomgående virkeståg till industrierna i Iggesund. Tror med Dg lok. Skall kolla gamla dia. Mvh LSQ
Leif B
Inlägg: 84
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Dellenbanan 1959-1985? Omlastning i Nådendal?

Inlägg av Leif B »

Gunnar Lilienberg skrev: 09 jul 2024, 09:34
Ulf L Eriksson skrev: 08 jul 2024, 22:58
Leif B skrev: 08 jul 2024, 21:50 Annars bytte man ju hjulaxlar på normalspårsvagnar i Nådendal så att de kunde fortsätta in i Finland. Gällde inte det för vagnar som skulle visaren in i Sovjet?
Hur stor vagnpark kompatibel med omaxlingsförfarande mellan 1435 och 1520/1524 fanns då tillgänglig (hos SJ/VR)? En Gbs (1502 ...) var det inte. Det var väl först senare som sådan kapacitet byggdes ut ordentligt av t.ex. Nordwaggon, Railship m.fl.? Men 1969, hur såg det ut då?
Jag ställer mig tveksam till uppgiften. Det var nog omlastning som gällde i Nådendal. Dessutom var det uteslutande sovjetiska vagnar som gick över gränsen. VR hade lärt sig den hårda vägen att om man lät några av sina vagnar gå över gränsen, då såg man dem inte mer.
Tack för intressant svar. Jag ger mig genast!
/Leif
Skriv svar