Upprätning av bilder

anders_w
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 dec 2023, 06:47

Upprätning av bilder

Inlägg av anders_w »

En metafråga: Kan någon fotograf på forumet tipsa om en tutorial för att räta upp bilder som blivit skeva? (Exempel: om ett hus inte går att fotografera rakt framifrån, men man vill ha en "rätvinklig" frontvy.) Gärna för fri programvara.
BoJ
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av BoJ »

Med gratisprogrammet Gimp kan man räta upp bilder.
Hämtas här: https://www.gimp.org/
Gimp.JPG
Gimp.JPG (166.53 KiB) Visad 2436 gånger
Ulf L Eriksson
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Avancerade bildredigeringsprogram finns några stycken, men de brukar inte vara gratis. Det finns dock några av vilka jag känner till två.

1. GIMP - GNU Image Manipulation Program
Ett sedan länge välkänt och fritt (open source) program som bör vara fullt kompetent att lösa uppgiften med någon händig operatör bakom spakarna.
gimp.org skrev skrev:GIMP is a cross-platform image editor available for GNU/Linux, macOS, Windows and more operating systems. It is free software, you can change its source code 
Sök nedladdningsoption hos gimp.org!

2. Paint Shop Pro (PSP) ursprungligen från Jasc Software, numera tillhörigt Corel Corp.
Också rätt gammal, välkänd och kompetent utmanare till framför allt Adobe Photoshop. Ursprungligen till humant pris licensierat alternativ. Efter Corels övertagande vidareutvecklat och utgivet i åtskilliga uppdaterade versioner. Men den sista som Jasc själva släppte redan 2004, ver 9.01 har "övergivits" och är numera populär och fritt nedladdnings- och körbar utan licensvillkor.

Info om installation:

https://archive.org/details/Jasc_Paint_ ... s_2004_Eng
Reviewer: Harley Keen - - March 9, 2021 skrev skrev: Subject: Serial
For those who are still waiting/looking for a serial key - forget about it, you don't really need one. It's just the CD launcher that asks for it, the actual app does not. All you need to do is navigate to hidden PSP9 folder and install your apps from there. And if that launcher was meant to be a protection then it's the biggest joke I've ever seen.
Det senare är vad jag själv funnit kompetent att lösa alla uppgifter som jag kräver för att kunna åstadkomma nöjaktiga resultat.

För att få kläm på hur man kan gå tillväga kan jag rekommendera att börja med "Bildredigeringsskolan", en samling artiklar i ämnet författade av numera framlidne SJK-medlemmen Daniel Nordling. I sin helhet består den av 14 "kursbrev" varav # 3 behandlar just upprätning av bilder. Den är beskriven utifrån det användargränssnitt Photoshop tillhandahåller men kan lätt "transkriberas" till andra program.

https://web.archive.org/web/20190921103 ... ngsskolan/
anders_w
Inlägg: 31
Blev medlem: 17 dec 2023, 06:47

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av anders_w »

Tack för svaren!

Daniels bildredigeringsskola är precis vad jag letat efter - i synnerhet #9.
K Lemming
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av K Lemming »

Ulf L Eriksson skrev: 10 jul 2024, 00:20 ...av numera framlidne SJK-medlemmen Daniel Nordling.
Lever in Daniel längre?
Jag kände inte honom irl men hade en del mailkontakt med honom under den tiden då han gjorde Bildredigeringsskolan. Jag var då nybörjare och okunnig inom digital bildredigering och han var alltid väldigt hjälpsam med mina frågor.
Göran Kannerby
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av Göran Kannerby »

K Lemming skrev: 10 jul 2024, 17:47
Ulf L Eriksson skrev: 10 jul 2024, 00:20 ...av numera framlidne SJK-medlemmen Daniel Nordling.
Lever in Daniel längre?
Jag kände inte honom irl men hade en del mailkontakt med honom under den tiden då han gjorde Bildredigeringsskolan. Jag var då nybörjare och okunnig inom digital bildredigering och han var alltid väldigt hjälpsam med mina frågor.
Lever han lär han göra det under namnet Sara Nordling.
Bernt Talbrant
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 jan 2024, 14:42

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av Bernt Talbrant »

Det är ett antal år sedan Sara Nordling (tidigare Daniel) lämnade jordelivet.
K Lemming
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av K Lemming »

Bernt Talbrant skrev: 10 jul 2024, 22:25 Det är ett antal år sedan Sara Nordling (tidigare Daniel) lämnade jordelivet.
Usch vad trist att höra. Verkligen sorgligt, Sara (Daniel) var ju inte så värst gammal.
johanmmolin
Inlägg: 43
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:09

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av johanmmolin »

Med all respekt för det sorgliga att en människa lämnar jordelivet alldeles för tidigt,

tack Ulf för tipset om GIMP! Jag kom på att jag faktiskt har det nedladdat men aldrig använt det. Men det ter sig synnerligen användbart. Vill också meddela för dem av er som till äventyrs har de allra senaste generationens macar med Apples egna M2/M3-processorer att det finns nya GIMP-versioner som understöder dem också.
OlleThåström
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av OlleThåström »

Ulf L Eriksson skrev: 10 jul 2024, 00:20
...... "Bildredigeringsskolan", en samling artiklar i ämnet författade av numera framlidne SJK-medlemmen Daniel Nordling. I sin helhet består den av 14 "kursbrev" varav # 3 behandlar just upprätning av bilder.
Ursäkta, jag tror den ursprungliga frågan av anders_W egentligen gäller det som kallas 'restitution' och som avhandlas i #6. Och det är nog det som övriga har gett svar på. I Photoshop kallas det för 'perspektivbeskärning'. Ibland kallas det 'skevning' när man vill åstadkomma motsatsen.
Senast redigerad av OlleThåström den 20 jul 2024, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar