Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Erik Andersson
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 jan 2024, 13:25

Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av Erik Andersson »

Från och med lördag 20/7 kommer Skånska Järnvägar börja använda den nyrenoverade vagnen ECo5 8135 i trafiken.

Vagnen har en lång och brokig historia. Den är ursprungligen byggd 1882 som en ångvagn, tillhörande ångspårvägen CTJ (Cimbrishamn - Tomelilla järnväg). I mitten av 1890-talet lät man Kockums dela på den, så att man fick ett litet växellok och en personvagn. Personvagnen fick då namnet MSJ Co 6.

I samband med att SJ förstatligade MSJ skickades vagnen till huvudverkstaden i Malmö som genomförde en omfattande ombyggnad av vagnen. Korgen byttes ut i sin helhet och stora delar av underredet konstruerades om. 1945 kom vagnen åter i trafik. Då i skepnaden ECo5 8135. Så småningom döptes den om till Bo15 8135. År 1964 slopades den och såldes till saltsjöbanan, som byggde om den till kontaktledningsrevisionsvagn, med bl.a. platt tak med en vridbar arbetsplattform och en strömavtagare.

När saltsjöbanan skulle avveckla vagnen i början av 2007 var SkJ framme och tog över den. Efter att ha stått och bidat sin tid på bangården i Brösarp under några års tid påbörjade vi renoveringsarbete 2014. Således har vi under ca 10 års tid, med varierande intensitet arbetat för att återställa vagnen till i stort sett det skick den hade i början av 1950-talet.

Vagnen är mycket kort. Bara 14,74 m över buffertarna. Den är utrustad med boggier M91 med rullager. Den har KKP-broms med bromsregulator D. Vi har återuppbyggt ångvärme i vagnen. Belysningssystemet är numera SkJ:s standard med 12V-ledlampor i vagnen och ett bilbatteri i en av lådorna under vagnen.
2024-07-16 21.36.13.jpg
2024-07-16 21.36.13.jpg (294.13 KiB) Visad 2440 gånger
2024-07-16 18.20.28.jpg
2024-07-16 18.20.28.jpg (212.81 KiB) Visad 2440 gånger
BoJ
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av BoJ »

Trevlig och snygg vagn. Bra jobbat
Ulf Pålsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av Ulf Pålsson »

Förklara gärna vad bokstaven E i litterabeteckningen ECo5 innebär.
Thomas Tell
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av Thomas Tell »

Ulf Pålsson skrev: 18 jul 2024, 09:45 Förklara gärna vad bokstaven E i litterabeteckningen ECo5 innebär.
De mindre enskilda järnvägarna hade ofta vakuumbroms och batteribelysning på personvagnarna. När dessa järnvägar förstatligades ville man särskilja dess vagnar, som inte kunde rulla på hela nätet, från övriga och då satte man till ett E före litterat. Vagnarna numrerades dessutom i speciella nummerserier. Boggivagnarna fick från början nummer från 1 men höjdes sen med 8000. Resgodsvagnarna hamnade i 8600-serien och tvåaxliga personvagnar i 9000-serien. Vissa vagnar bytte nummerserie vid ombyggnad.
Senast redigerad av Thomas Tell den 18 jul 2024, 12:04, redigerad totalt 1 gånger.
PeO
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 apr 2024, 13:55

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av PeO »

Går vi 100 år tillbaks i tiden mottog vagnar med littera E bara speciellt inbjudna resenärer. Då stod E för fångvagnar.
Vid omlittrering fick de sist byggda fångvagnarna, E3, littera C7b. Vilket år genomfördes detta?
Erik Andersson
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 jan 2024, 13:25

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av Erik Andersson »

Thomas Tell skrev: 18 jul 2024, 09:55 De mindre enskilda järnvägarna hade ofta vakuumbroms och batteribelysning på personvagnarna. När dessa järnvägar förstatligades ville man särskilja dess vagnar, som inte kunde rulla på hela nätet, från övriga och då satte man till ett E före litterat. Vagnarna numrerades dessutom i speciella nummerserier. Boggivagnarna fick från början nummer från 1 men höjdes sen med 8000. Resgodsvagnarna hamnade i 8600-serien och tvåaxliga personvagnar i 9000-serien. Vissa vagnar bytte nummerserie vid ombyggnad.
Med tanke på omkorgningen direkt vid förstatligandet är det rätt märkligt att vagnen fick E i början av litterat. SJ hade ju alla möjligheter att låta vagnen uppfylla sina normala krav. Fast vid omkorgningen utrustade man inte vagnen med axelgenerator eller elektrisk värme (gissningsvis pga materialbrist efter kriget). Dessa detaljer kom istället vid en kompletterande ombyggnad 1951.
Anders Sandgren
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av Anders Sandgren »

PeO skrev: 18 jul 2024, 10:20 Går vi 100 år tillbaks i tiden mottog vagnar med littera E bara speciellt inbjudna resenärer. Då stod E för fångvagnar.
Vid omlittrering fick de sist byggda fångvagnarna, E3, littera C7b. Vilket år genomfördes detta?
Under år 1941.
Thomas Tell
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av Thomas Tell »

Erik Andersson skrev: 18 jul 2024, 21:13
Thomas Tell skrev: 18 jul 2024, 09:55 De mindre enskilda järnvägarna hade ofta vakuumbroms och batteribelysning på personvagnarna. När dessa järnvägar förstatligades ville man särskilja dess vagnar, som inte kunde rulla på hela nätet, från övriga och då satte man till ett E före litterat. Vagnarna numrerades dessutom i speciella nummerserier. Boggivagnarna fick från början nummer från 1 men höjdes sen med 8000. Resgodsvagnarna hamnade i 8600-serien och tvåaxliga personvagnar i 9000-serien. Vissa vagnar bytte nummerserie vid ombyggnad.
Med tanke på omkorgningen direkt vid förstatligandet är det rätt märkligt att vagnen fick E i början av litterat. SJ hade ju alla möjligheter att låta vagnen uppfylla sina normala krav. Fast vid omkorgningen utrustade man inte vagnen med axelgenerator eller elektrisk värme (gissningsvis pga materialbrist efter kriget). Dessa detaljer kom istället vid en kompletterande ombyggnad 1951.
Vagnen gick ju ett år utan ombyggnad. I juni 1945 hade ju korgen byggts om med välvt tak med raka ändar, fått nya fönster modell 38 och stålrörssoffor. Vakuumbromsen var ersatt med tryckluftbroms men centralbatteribelysningen var kvar. I underredet hade dragbalkarna av trä ersatts med U-balk av stål.
Ulf Diehl
Inlägg: 33
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av Ulf Diehl »

8135 Karlsborg 5906 592711.JPG
8135 Karlsborg 5906 592711.JPG (211.9 KiB) Visad 1813 gånger
Så här såg vagnen ut i Karlsborg 1959. Vad hände med systervagnen MSJ 5 som stod på Järnvägsmuseum i Tomteboda länge och var mer i ursprungligt skick (efter ombyggnad från ångvagn)?
Ulf Diehl
Björn Arvidsson
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:43

Re: Ny trävagn i trafik - ECo5 8135

Inlägg av Björn Arvidsson »

Ulf Diehl skrev: 20 jul 2024, 10:02 8135 Karlsborg 5906 592711.JPG
Så här såg vagnen ut i Karlsborg 1959. Vad hände med systervagnen MSJ 5 som stod på Järnvägsmuseum i Tomteboda länge och var mer i ursprungligt skick (efter ombyggnad från ångvagn)?
Ulf Diehl
MSJ 5 finns även den i Brösarp
Skriv svar