Upprätning av bilder

BoJ
Inlägg: 75
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:01

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av BoJ »

Ulf L Eriksson skrev: 10 jul 2024, 00:20
2. Paint Shop Pro (PSP) ursprungligen från Jasc Software, numera tillhörigt Corel Corp.
Också rätt gammal, välkänd och kompetent utmanare till framför allt Adobe Photoshop. Ursprungligen till humant pris licensierat alternativ. Efter Corels övertagande vidareutvecklat och utgivet i åtskilliga uppdaterade versioner. Men den sista som Jasc själva släppte redan 2004, ver 9.01 har "övergivits" och är numera populär och fritt nedladdnings- och körbar utan licensvillkor.

Info om installation:

https://archive.org/details/Jasc_Paint_ ... s_2004_Eng
Reviewer: Harley Keen - - March 9, 2021 skrev skrev: Subject: Serial
For those who are still waiting/looking for a serial key - forget about it, you don't really need one. It's just the CD launcher that asks for it, the actual app does not. All you need to do is navigate to hidden PSP9 folder and install your apps from there. And if that launcher was meant to be a protection then it's the biggest joke I've ever seen.
Det senare är vad jag själv funnit kompetent att lösa alla uppgifter som jag kräver för att kunna åstadkomma nöjaktiga resultat.
Tack Ulf
Provade Paint Shop Pro v9.01 i Windows 10.
Fungerar riktigt bra. Har en del funktioner som är spännande och unika tror jag.

För att installera programmets måste man starta installationen från den gömda (Hidden) mappen. För att se dessa filer se bild nedan.
hidden.jpg
hidden.jpg (28.61 KiB) Visad 908 gånger
Ulf L Eriksson
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av Ulf L Eriksson »

BoJ skrev: 19 jul 2024, 14:52 ...
Provade Paint Shop Pro v9.01 i Windows 10.
Fungerar riktigt bra. Har en del funktioner som är spännande och unika tror jag.
Jag har använt programmet i flera år ända från version 6, och aldrig funnit anledning att ompröva valet. Inte minst för att programmet även på den tiden det krävde en köpt licens förpassade närmast jämförbara Adobe-produkt till de löjeväckande överprissatta.
Men om det har några unika features vet jag inte. Vad skulle det vara? Däremot verkar det vara vanligt att samma verktyg i olika program brukar ha olika fantasieggande namn.
Programmet kan mycket mer än jag någonsin har efterfrågat för det ändamål jag använder det, att efterbearbeta foton till publiceringsbart skick.
Just möjligheterna att finjustera horisont- och vertikallinjer samt att perspektivkorrigera störtande linjer är ovärderliga. I mina ögon är det en rejält underskattad insats för att minska obehag vid bildbetraktning. Ofta krävs en kombination av båda delarna. Man bör i vart fall börja en korrigering med att justera horisonten till parallellitet med bilden horisontella kanter. Det underlättar sedan nästa steg med att göra perspektivkorrigeringar. Öva gärna på någon bild av en elektrifierad bangård med bryggor och bryggstolpar. Det en klassisk motivkategori där dessa korrigeringar ofta försummas och ger högst onaturligt intryck.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Upprätning av bilder

Inlägg av Ulf L Eriksson »

OlleThåström skrev: 19 jul 2024, 06:29 ...
Ursäkta, jag tror den ursprungliga frågan av anders_W egentligen gäller det som kallas 'restituion' och som avhandlas i #6. Och det är nog det som övriga har gett svar på. I Photoshop kallas det för 'perspektivbeskärning'. Ibland kallas det 'skevning' när man vill åstadkomma motsatsen.
Det kan säkert stämma att anders_W inte var helt klar över vad han frågade om. Restitution är ett svenska fotosammanhang sedan länge etablerat namn för åtgärden, som dock numera verkar mer bortglömd till förmån för mer genuint engelsk-/amerikanskinspirerade låneuttryck i digitaliseringens spår. I gamla analoga mörkrumsprocedurer var åtgärden rätt komplicerad för att inte säga näst intill omöjlig. Lösningen då för att redan vid fotograferingen kunna parera perspektivproblem var specialoptik. Ett annat kvarstående problem är svårigheten att stava ordet rätt. Det är väl också i grunden ett gammalt låneord någonstans ifrån (franska?).
Skriv svar