SJ Byggnader: Vasagatan 1 i Stockholm

Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

SJ Byggnader: Vasagatan 1 i Stockholm

Inlägg av Bobo L »

Vid Vasagatan i Stockholm, där Hotell Royal Viking nu ligger sedan 1980-talet, låg en delikatessbakelse byggd av SJ (eller Kungliga Järnvägstyrelsen?) på 1890-talet.De sista årtiondena innan huset revs ca 1982 huserade SJ Centralförvaltning i huset. Om huset byggdes för att vara förvaltningsbyggnad i sin helhet, eller om det från början helt eller delvis innehöll lägenheter, vet jag inte. Jag lutar åt det senare.

Salig Staffan Sävenfjord och jag har var för sig i postvagnar och andra forum beskrivit interiören som vi sett vid våra respektive besök i huset. Vi har både haft flera ärenden dit, i mitt fall besök till centrala Banavdelningens tjänstemän. Min minnesbild är att huset föreföll ha gått från lägenheter till kontor utan annan förändring än att möbler burits ut och skrivbord och hyllor burits in. I huset fanns några trapphus, medan resten var fd paradlägenheter med hur många rum som helst och därtill halvtrappor, vinklar och vrår i mängd, kakelugnar och fd kakelugnar, djupa fönsternischer och allt annat som hör påkostade hus till.

Via en grupp om gamla Stockholm i Fäjsboken leddes jag till ett bildrikt inlägg på Instagram. I den mån ni är behäftade med dessa tidförstörare ger jag länkarna här. Fäjjan-länken är ett inlägg som jag gjorde med en bild från husets sista tid i livet. I en kommentar till mitt inlägg ger en annan person en länk till ett Instagram-inlägg han gjort om samma hus. I det senare finns 10 bilder som visar huset yttre förändringar (och förfall) från 1890-tal till 1980-tal med tillhörande korta texter.

I den korta diskussionen om Vasagatan 1 berörs även det sk SWB-huset mitt emot SJ-huset på Vasagatan, även det med länk till Instagram.

https://www.facebook.com/groups/2948133 ... 7562003998


Direkt länkar till Instagram-inläggen:


SJ-huset, Vasagatan 1
https://www.instagram.com/p/C1Ly4YnM0e0

SWB-huset
https://www.instagram.com/p/Cgd1W4Ujxyb
Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: SJ Byggnader: Vasagatan 1 i Stockholm

Inlägg av Bobo L »

Och, für übrigens, jag har inte heller konto på Instagram men jag överlevde likväl att läsa där.
Rolf Johansson
Inlägg: 11
Blev medlem: 16 dec 2023, 20:31

Re: SJ Byggnader: Vasagatan 1 i Stockholm

Inlägg av Rolf Johansson »

I detta hus började jag min anställning vid SJ den 1 januari 1977 som ingenjör på Banavdelningens Teletekniska Sektion, direkt under chefen där, överingenjör Gösta Knall. Huset var en gigantisk labyrint av korridorer och rum. Själv hamnade jag ensam i ett jättestort rum mot en bakgård på våning 3 medan Knall satt en våning upp och nåddes via diverse korridorer och upptagna hål i fd bostadsrum. Fysiskt har jag aldrig för eller senare arbetat på en så spännade arbetsplats, men det låg kanske något i att Centralförvaltningen (vi som höll till i huset) ibland kallades för "centralförmultningen". Men Gösta Knall var en synnerligen kreativ herre och både järnvägen och samhället i övrigt skulle ha stor nytta av sådana entrepenörer!
Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: SJ Byggnader: Vasagatan 1 i Stockholm

Inlägg av Bobo L »

Tack, skönt att få bekräftelse av 45 år gamla minnesbilder! :)
Ulf L Eriksson
Inlägg: 74
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: SJ Byggnader: Vasagatan 1 i Stockholm

Inlägg av Ulf L Eriksson »

I det där huset lyckades jag med hjälp av dess outgrundliga labyrinter med knapp nöd för 45 år sedan undgå att tillskansa mig anställning vid SJ Banavdelning. Fick i stället respass från kungliga huvudkommunen till en utomordentligt harmonisk tillvaro på tryggt avstånd därifrån och hos "maskinfränder". Puuh, så det kunde ha blivit!
Bertil Bengtsson
Inlägg: 65
Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30

Re: SJ Byggnader: Vasagatan 1 i Stockholm

Inlägg av Bertil Bengtsson »

För 60 år sedan flyttade jag från Nårrpåtten till Stockholm ( " Stockholm är bra men avsides " ) . Min far, lokmästare i Boden, hade ibland ärenden till Vasagatan 1; jag hängde med en gång eller två. Jag har vaga minnesbilder av att det var nivåskillnader i korridorerna, som om olika byggnader hade "byggts samman".
Thomas Tell
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
Ort: Vallentuna

Re: SJ Byggnader: Vasagatan 1 i Stockholm — Maskinbyråns ritningsarkiv

Inlägg av Thomas Tell »

Jag behövde några ångloksritningar och hade fått tips om att ta mig in i huset till Maskinavdelningen och ritningsarkivet. Där berättade jag mitt ärende och två ritningar kopierades fram utan kostnad. Det var kring 1970.
Många år senare när de flyttat till Kungsgatsviadukten var det betydligt svårare att få ritningar. De hade ju då fått en ny chef som inte var så trevlig.

Här är den ena ritningen jag fick och den visar den framskärm till tendrarna som snart byggdes på de 1918 från Tyskland importerade Ga-loken. Ritningen är daterad den 17 augusti 1918.
Bilagor
Mbr12794 Ga tendskärm.jpg
Mbr12794 Ga tendskärm.jpg (286.47 KiB) Visad 1593 gånger
Skriv svar