Mått telefonstolpar

JakobE
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 apr 2024, 21:48

Mått telefonstolpar

Inlägg av JakobE »

Bild

Jag har försökt höfta mått och dimensioner på dessa klassiska telefonstolpar, men det blir väl mycket gissning och det känns som om proportionerna kanske inte är riktigt rätt. Sedan gäller det höjd på stolparna, minsta höjd över mark/rök, avstånd från banan osv.

Någon som känner till om det finns mer detaljerade ritningar någonstans?
Mats Björkelund
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 dec 2023, 09:39

Re: Mått telefonstolpar

Inlägg av Mats Björkelund »

I SJs Banlära finns en del information om sådana här telefonstolpar. Finns på Samlingsportalen.
På något sätt som jag nu inte kommer ihåg fick jag fram att en horisontell balk var 1250 mm och avståndet mellan två sådana var 400 mm.

Men det här exemplet är ovanligt maffigt. Oftast var det bara två balkar med två fyrskruvar, alltså 4 trådar som skruvar sig runt varandra längs banan för att minska störningar och överhörningar. Något som nog fascinerat många barn som åkt tåg på den tiden.

/Mats B
Arne Larsson
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 dec 2023, 08:51

Re: Mått telefonstolpar

Inlägg av Arne Larsson »

I Banlära 1915 inleds avsnittet om telestolpar med grundläggande krav på stolpsättning. Sedan följer ca 20 sidor med ytterligare detaljer.
/Arne
20240801_082131.jpg
20240801_082131.jpg (208.3 KiB) Visad 1296 gånger
JakobE
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 apr 2024, 21:48

Re: Mått telefonstolpar

Inlägg av JakobE »

Ah, utmärkt - tack för hjälpen. Där står ju allt (nästan), även om det är lite svårt att läsa av vissa mått.

Bild

Jo, de är verkligen fantastiska. Tyvärr såg jag att denna fina stolplinje utmed väg 272 Gysinge-Sandviken är borta. Bilden är från 2006 och även såpass sent kunde man ju få syn på små snuttar lite här och var. Har inte sett något de senaste tio åren. Jag gissar att de relativt snabbt börjar falla sönder utan underhåll så de får väl dessvärre plockas ner.

Bild
JakobE
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 apr 2024, 21:48

Re: Mått telefonstolpar

Inlägg av JakobE »

Jag tog en icke-måttsatt bild från Banlära och försökte skatta måtten genom att skala den utifrån diametern på stolpen.
Tele-Model.png
Tele-Model.png (77.48 KiB) Visad 1164 gånger
Med en toppdiameter på 180 mm (minimum) så verkar det som galgens längd snarare är 1500 mm och avståndet mellan dem 500 mm.
Skriv svar