Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?

Ulf Diehl
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?

Inlägg av Ulf Diehl »

KTJ anger 980929:
Loket som inköpts från NOJ är tillverkat 1876 av Manning Wardle i Leeds men har under innevarande år undgått reparation på MTJ reparationsverkstad i Malmö och dess pannan blivit invändigt undersökt och försedd med ny eldstad vid Ljunggrens verkstad i Kristianstad som avgivit intyg.
...... men Västra Klagstorp Tygelsjö Järnväg anger även i sina VoV rapporter att loket ”Småland” (fd STOREBRO) är tillverkat 1870.
19201231 anger VoV att loket har originalpanna. Loket används huvudsakligen då som växellok i Klagshamn.

Jag vill minnas att Mats Freding hade vissa funderingar om loket ESLÖV kanske återtogs av Milne och användes på en närmast okänd timmerbana vid hans gods på Berga, alternativt är det okända normalspåriga lok som fanns i Dannemora vid denna tid
Vågar man skriva Sladdarö (?!?). Se artikelserie Okända lok.
Ulf Diehl
Anders Sandgren
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?

Inlägg av Anders Sandgren »

Att Storebro/Småland är fd Turvey, MW 325/1870 tror jag är tämligen klart.
Men vart Eslöf tog vägen och vilket lok det i grunden är kan nog anses mer diffust även om jag tycker att MW 108/1864 är en god kandidat.
Efter att ha mätt på bilden av Wimmerby tycker jag dock att det nog är ett Old-I och inte typ K. Men gränsen mellan typerna är diffus redan hos MW.
Det borde ta bort Nothampton (MW 315/1864) som var typ K.
Ommärkningen hos NOJ borde också peka på det, men om Eslöf fortfarande var märkt med detta fanns det nog ingen anledning att märka om det.
En fundering om märkningen är att Abbott anger att blivande NOJ 1 var märkt Morton och det finns en bild på ett lok märkt Morton som inte är ett Fairlie-byggt lok utan ett Sharp/Stewart-lok om inte Morton märkte alla lok med Morton som ägarmärke och inte loknamn (som hos MJ). Om det finns orderböcker från Sharp kanske man kan se vad de fyra loken var märkta med. I så fall borde även Eslöf hetat Morton om in det inte betaldes till Milne och därmed aldrig tillhörde Morton.
Ulf Diehl
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?

Inlägg av Ulf Diehl »

Kan inte någon skåning ta sig till Kockumsarkivet (Malmö Stadsarkiv) och se om det står något om lokets ursprung i skriftväxlingen? Datum står ovan.
Annars får jag väl göra det själv.
Ulf Diehl
Ola Ahlström
Inlägg: 23
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?

Inlägg av Ola Ahlström »

Eftersom jag på omvägar initierat frågan om YEJ 6 faller det väl på min lott att besöka Malmö Statsarkiv och se vad jag kan finna. Har tidigare botaniserat lite i Kockumsarkivet så jag har en aning om var jag skall leta. Korrespondens runt 1870-06-23, inkommande och utgående, kan kanske ge mer svar i frågan. Men först skall olympiaden avverkas ....

Ola Ahlström
Malmö
Ulf Diehl
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?

Inlägg av Ulf Diehl »

Kunde inte någon i Skåne kolla i Kockums arkiv (Malmö stadsarkiv) och se om det finns något i Kockums korrespondans om loket och dess ursprung? Datum finns ovan. Annars får jag väl göra det själv
Ulf Diehl
Olof W
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Var NOJ 10 Wimmerby samma lok som YEJ 6?

Inlägg av Olof W »

Tack Ola, väntar med spänning på vad du kan hitta.

Under tiden letar jag bilder från sidan på KTJ lok 1 (NOJ 10) för att se om axelavståndet mellan axel ett och två är annorlunda än mellan två och tre. Något som skulle kunna indikerar att det rör sig om ett lok av typen Old-I (se Anders tidigare inlägg).

I Lars-Olovs bok Ånglok vid Sveriges Normalspåriga Enskilda Järnvägar del 2 finns på sidan 227 ett foto på lok 1 snett framifrån. Det är bättre än fotot på NOJ 10 Wimmerby då det inte finns några gubbar framför men jag kan inte avgöra om axelavståndet skiljer eller är lika. Skillnaden mellan K och Old-I var ungefär 18 cm så det kan vara svårt att avgöra om man inte har ett foto rakt från sidan.

/Olof
Skriv svar