Interiör i FLJ verkstad. Fin bild och vagnfråga.

Jan_Murberger
Inlägg: 134
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Interiör i FLJ verkstad. Fin bild och vagnfråga.

Inlägg av Jan_Murberger »

Det finns ganska mycket att beskåda i denna bild från när det var bättre. I alla fall tycker jag tågen var trevligare med större mångfald. I bakgrunden ser man att någon lyft upp en malmvagn i ena änden för att företa reparation. Kanske är det därför man dragit fram en gassvets som i mina ögon ser väldigt modern ut? Vagnen närmast till höger i bild ser ut att vara lastad med slig eller stybb. Nästa vagn har en extra spak till höger om bromsveven som börjar bli svår att nå från bromsarsätet. Vad är det man ser? Den syns även på en annan vagn. Det står även en finka i verkstaden med genomgångsdörr. Jag som alltid haft svårt för att hålla i kallt stål tycker inte arbetsmiljön ser något vidare ut. Verkstaden är ouppvärmd. Det ligger snödrev på golvet. Olja, fett och gummi blir trögt att jobba med. Ska man svetsa måste stora partier förvärmas för att materialet inte senare ska spricka. Kanske har bilden diskuterats tidigare.

https://digitaltmuseum.se/021018194665/ ... mitten-ser
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Anders Sandgren
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Interiör i FLJ verkstad. Fin bild och vagnfråga.

Inlägg av Anders Sandgren »

Är det inte en nödbromsspak som sitter bredvid handbromsveven? Om tåget är tryckluftsbromsat så satt det i de flesta fall ingen på bromspallen.
Skriv svar