M 619 och ett vattentorn - var?

OlleThåström
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

M 619 och ett vattentorn - var?

Inlägg av OlleThåström »

Hittade denna bild på en FB-grupp och trådskaparen undrade var bilden kan vara tagen. Det undrar jag också!

Det finns en bild på Picryl men där vill man inte släppa till länken till originalet på digitaltmuseum.se. Och jag lyckas inte hitta bilden själv där med alla möjliga (?) sökvarianter som jag försökt. Jag vill veta orten.
vars-ä-dä.jpg
vars-ä-dä.jpg (132.58 KiB) Visad 1656 gånger
Ola Almquist
Inlägg: 65
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: M 619 och ett vattentorn - var?

Inlägg av Ola Almquist »

Bilden finns här. Jag sökte på ellok 619 jvm*.

Platsen är Myrheden.
OlleThåström
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: M 619 och ett vattentorn - var?

Inlägg av OlleThåström »

Tack!
Men ska det behöva vara så knepigt med sökningen? Nu provade jag med sökorden Myrheden vattentorn direkt på digitaltmuseum.se och inte ens då får man träff på just den här bilden!
Allra först gjorde jag fotosökning med Google Lens och då var första svar en exakt matchning men inte på digitaltmuseum.se utan på Picryl / GetArchive.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 67
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: M 619 och ett vattentorn - var?

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Digitalt Museum är en ovärderlig källa till information ur järnvägshistorien. Men disciplinen med att innehålla en konsekvent struktur för lagring av informationen kunde bitvis vara bättre. De ovan relaterade problemen med att söka och utvärdera träffbilder är ofta förekommande utan att man tydligt kan se orsaken. En till synes fullödig sökning kan ändå lämna en oanad mängd missade träffar därför att bildinformationen är inkonsekvent eller ofullständig. Till någon del kan det väl handla om kvaliteten på den information som använts vid digitaliseringen. Men ibland tvingas man undra om arbetet inte gjorts med otillräckliga resurser för att nå ett gott resultat. Tyvärr måste man nog finna sig i att ta det "onda" med det "goda". Bilderna finns trots allt och är tillgängliga bara man lägger tillräcklig möda på att hitta dem.
OlleThåström
Inlägg: 25
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: M 619 och ett vattentorn - var?

Inlägg av OlleThåström »

Ulf, din analys av DM är otroligt "diplomatiskt" formulerad. Det som gör det svårt för gemene man vid användning av den avancerade sökningen tror jag är att begripa vad som menas med de olika fälten och hur de fungerar vid sökningen. Det verkar inte som man riktigt tänkt på användaren. Ett grundfel tror jag är att de digitala samlingarna omfattar både bilder av specifika föremål, där det är föremålet som i sig är det man letar efter och fotografier där det kan förekomma en mängd olika objekt. Jag har inte lärt mig hur man exkluderar allt utom "fotografier" så jag får väl skylla mig själv om det kommer med folkdräkter och vikingamynt när jag söker.

Ibland tröttnar jag och söker via Google i stället! Det kan ge ett annat sökresultat.
Conny Sernfalk
Inlägg: 59
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: M 619 och Myrhedens vattentorn

Inlägg av Conny Sernfalk »

Bifogar ett foto från Myrheden 1987 med temat glesbygdens avveckling. Nu långt ifrån den aktivitet som rådde på den första bilden med bl.a timmerlastning. Sedan 1987 har väl knappast Myrheden försetts med nya moderna hus, centrumpalats inklusive resecentrum för alla resenärer som vill ta sig en tur till Stockholm.
Myrheden 1987-06-26 foto Conny Sernfalk.jpg
Myrheden 1987-06-26 foto Conny Sernfalk.jpg (156.01 KiB) Visad 1099 gånger
Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: M 619 och ett vattentorn - var?

Inlägg av Bobo L »

Myrheden ansågs inom järnvägeriet vara den station med det kallaste klimatet. "Alltid tretti grader kallt!"

Jag kan bekräfta detta. Varje gång jag stannat till i Myrheden har det varit trettisex grader minus. Antalet tillfällen uppgår till ett (1). :D


Jag var på väg norrut med nattåget när vi fram på småtimmarna väcktes av konduktören som gick från kupé till kupé och förklarade att vi stod stilla ute på linjen norr om Myrheden utan spänning. Vi uppmanades att klä oss varmt och att ta filtar från obokade sängar och sedan bege oss till cafévagnen där den yrvakna personalen lämnat sin tjänstekupé för att förvandla vagnen till ett väntrum för utkylda resenärer. Någon spänning fanns inte heller i den vagnen men om folk samlades där kanske vi gemensamt kunde hålla plusgrader med kroppsvärmen.

Ja, vagnarna blev fort utkylda, och med två filtar gick även jag till cafévagnen där det iaf var något drägligare. Efter en timme kom ett arbetståg från elavdelningen (i Jörn) upp bakom oss med en Z65 som knuffade ett gäng gråa arbetsvagnar med takbryggor. De tre-fyra elgubbarna bar trästegar och jordstänger från arbetståget och pulsade med detta bagage längs hela Nordpilen (?) fram till loket där de jordade ner kontaktledningen. Därefter klättrade sedan två av dem upp på lokets tak och sågade och bröt bort ena strömavtagaren modell skatbo. Några litsar behövde justeras och nått mer sysselsatte också killarna en stund innan jordningen togs bort och loket kunde återstartas.

Utetemperaturen uppgavs vara minus trettiosex.



PS

Myrheden är nog en farlig plats vintertid. Jag erinrar mig nu att jag varit med om ytterligare en malör därstädes vintertid under myggfria förhållanden.

Den andra gången reste jag åter med nattåget norrut då loket (en Rc?) fick grav lokskada norr om Myrheden, men kunde ännu ge tågvärme. Så småningom kom i gryningsljuset ett sydgående resandetåg förspänt av en Ra. Detta tåg kröp sakta emot vårt, kopplade och tryckte sedan ner oss till Myrheden City. Därefter losskoppling och via mötesspåret gick det sydgående förbi oss och fortsatte söderut. Stationshusytterväggstemperametern på det ännu orivna stationshuset rakt utanför vagnsfönstret visade ... Tadaaa! Minus trettiolagom eller så.

Efter ännu en stunds väntan kom en Ma från Boden, vilket kopplade till och efter en massa strul med otäta luftkopplingar och fastfrusna bromsblock kom vi iväg i god fart. I Korsträsk (?) tröttnade dock Ma:n med en motorgrupp som lagt av, eller hur det nu var. Vid det laget var dock ett efterföljande persontåg nära efter oss så alla resenärerna på vårt tåg fick helt enkelt kravla över till detta. Hur fortsatta resan tedde sig minns jag dock inte. Högst sannolikt var mitt resmål Kiruna, men hur jag till slut kom dit står nog lite oklart. Likaså hur man hanterade det kvarlämnade vagnssättet i Korsträsk.

Jaja, en dag på varuhuset, eller hur man nu ska uttrycka det.


PPS

Den ena av dessa händelser bör nog ha inträffat ca 1975-1977, den andra förmodligen ca vintern 1985-86.


PPPS

Jag inser också att de båda händelserna så här snart 40-50 år efteråt kan i minnet ha kontaminerats vad avser detaljerna? Skedde tex väckningen av konduktören och den anbefallna återsamlingen i cafévagnen istället vid den andra händelsen?


Strunt samma. Myrheden! Myggfritt! :D
Skriv svar