Prov utan värde

OlleThåström
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Prov utan värde

Inlägg av OlleThåström »

Tänkte passa på att prova det nya forumet med några bilder på olika sätt.
1. Den här bilden finns på min egen webbplats.
Bild

2. Och om jag infogar en bild som bilaga blir det så här:
GC-Rc4-1309_2227.jpg
GC-Rc4-1309_2227.jpg (143.49 KiB) Visad 2078 gånger
3. Länk till FB?
https://www.facebook.com/photo/?fbid=72 ... 3300618828

4. Drag and drop?
fb-cargo.jpg
fb-cargo.jpg (93.46 KiB) Visad 2078 gånger
Det var ju det smidigaste! Men det fungerar alltså som en bilaga.
Har noterat att det ibland stå "BILAGOR" vid inlägget? Varför, vad är skillnaden?
harald
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Prov utan värde

Inlägg av harald »

OlleThåström skrev: 07 jan 2024, 18:33 Tänkte passa på att prova det nya forumet med några bilder på olika sätt.
1. Den här bilden finns på min egen webbplats.
Bild

2. Och om jag infogar en bild som bilaga blir det så här:
GC-Rc4-1309_2227.jpg
3. Länk till FB?
https://www.facebook.com/photo/?fbid=72 ... 3300618828

4. Drag and drop?
fb-cargo.jpg
Det var ju det smidigaste! Men det fungerar alltså som en bilaga.
Har noterat att det ibland stå "BILAGOR" vid inlägget? Varför, vad är skillnaden?
En skillnad är som synes att bilagor inte följer med när man citerar.
OlleThåström
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: Prov utan värde

Inlägg av OlleThåström »

Men om man vill ha med en bilaga från ett annat inlägg kanske man kan göra så här?
Då har jag kopierat bildadressen från tidigare inlägg, men det fungerade inte alls som jag tänkte mig. :o
Detta står inom "quote"
Men jag hittar inte ens var man sätter på "inkludera citat", måste kolla lite bättre! :geek:
harald
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Prov utan värde

Inlägg av harald »

Man måste lägga bildadressen inom img-taggar, som man får fram genom att klicka på bild-ikonen över redigeringsrutan.

Bild

Citerar gör man genom att klicka på citat-ikonen uppe till höger i ett inlägg. Om man bara klickar på den så citeras hela inlägget (utom bilagor). Om man först markerar en del av inlägget, så citeras det markerade.
OlleThåström
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:47

Re: Prov utan värde

Inlägg av OlleThåström »

harald skrev: 08 jan 2024, 20:06 Man måste lägga bildadressen inom img-taggar, som man får fram genom att klicka på bild-ikonen över redigeringsrutan.
Tack, jag hade just kommit på att så måste det vara. Tacka vet jag html :mrgreen:

Bild
Citerar gör man genom att klicka på citat-ikonen uppe till höger i ett inlägg. Om man bara klickar på den så citeras hela inlägget (utom bilagor). Om man först markerar en del av inlägget, så citeras det markerade.
Finemang, nu börjar jag bli lite hemtam, nu gäller det att hitta något ämne. Vad sägs om vattentorn och vattenhästar? :D
Jan_Murberger
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: Prov utan värde

Inlägg av Jan_Murberger »

Kör!
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Ulf L Eriksson
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Prov utan värde

Inlägg av Ulf L Eriksson »

harald skrev: 08 jan 2024, 20:06 ... Om man först markerar en del av inlägget, så citeras det markerade.
Måste man ha någon särskild behörighet för att detta selektiva sätt att citera? Eller måste man ha en nätbläddrare som självmant tar hjälp av AI?
Att den här kommentaren ser ut att vara framställd på det beskrivna sättet är bara fejk. I själva verket fugerade det inte, så att jag i stället valde att manuellt redigera citatet.
Vad är haken?
harald
Inlägg: 89
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Prov utan värde

Inlägg av harald »

Då antar jag att du har använt snabbsvar. Där går det inte, utan man måste använda den fullständiga redigeraren. Då kan man göra så här:
Ulf L Eriksson skrev: 09 jan 2024, 01:43 Måste man ha någon särskild behörighet för att detta selektiva sätt att citera?
När man gör det ska man se upp så att man klickar på rätt citatknapp. Om man citerar från slutet av ett långt inlägg kanske man inte ser citatknappen i det utan att scrolla upp. Då är det lätt hänt att man klickar på citatknappen i inlägget under, vilket leder till att fel person tillskrivs citatet, så här:
Jan_Murberger skrev: 08 jan 2024, 20:45 I själva verket fugerade det inte, så att jag i stället valde att manuellt redigera citatet.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Prov utan värde

Inlägg av Ulf L Eriksson »

harald skrev: 09 jan 2024, 15:49 Då antar jag att du har använt snabbsvar. Där går det inte, utan man måste använda den fullständiga redigeraren. Då kan man göra så här:
Ulf L Eriksson skrev: 09 jan 2024, 01:43 Måste man ha någon särskild behörighet för att detta selektiva sätt att citera?
När man gör det ska man se upp så att man klickar på rätt citatknapp. Om man citerar från slutet av ett långt inlägg kanske man inte ser citatknappen i det utan att scrolla upp. Då är det lätt hänt att man klickar på citatknappen i inlägget under, vilket leder till att fel person tillskrivs citatet, så här:
Jan_Murberger skrev: 08 jan 2024, 20:45 I själva verket fugerade det inte, så att jag i stället valde att manuellt redigera citatet.
Ingen av de föreslagna felkällorna är i mitt fall relevanta.
Jag startar nytt inlägg direkt genom att citera markerad text i ett föregående inlägg och hamnar automatiskt i den fullständiga redigeraren. Och som sagt struntar citatfunktionen totalt i att jag velat begränsa citatet till markerad text utan jag får ändå alltid hela källinlägget med.

Att använda "fel" citatknapp diskvalificerar sig själv direkt genom att hämta fel tidsstämplings- och källänk till citatet och är därmed helt klart inte tillämpligt som förklaring till fenomenet.

Nu är olägenheterna med detta ytterst begränsade eftersom det går precis lika bra att manuellt redigera citatet till önskad omfattning och utseende.
Ulf L Eriksson
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Prov utan värde

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Ulf L Eriksson skrev: 09 jan 2024, 01:43 Vad är haken?
Haken är funnen!

Men jag avvaktar med vidare besked tills jag sett när harald kommer på rätt spår.
Skriv svar