YEJ 6 / NOJ 10

Ola Ahlström
Inlägg: 23
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Ola Ahlström »

Idag besökte jag Malmö Stadsarkiv för att i Kockumsarkivet se om jag kunde hitta uppgifter om loket YEJ 6, senare NOJ 10. Jag hade ett datum 1870-06-23 runt vilket det skulle kunna finnas in- och utgående handlingar som möjligen skulle kunna ge besked om YEJ lokets tillverkningsnummer i England.
För ett tiotal år sedan sökte jag en annan uppgift i Kockumsarkivet gällande en tillverkad vagn 1890 och då hittade jag delvis svar på vad jag sökte. Denna gång tog det lång tid att söka i Kockumsarkivets upplägg, även med hjälp av personalen, men inga ingående eller utgående handlingar från aktuell tidsperiod kunde hittas. Efter en stunds sökande och funderande kom jag på att förra gången jag letade hittade jag svaret i "kontrakt" och jag noterade nu att i "F 15 D vol 1, järnvägskontrakt 1860-1884" fanns kontrakt för bland annat Ystad-Eslöfs Järnväg. Lådan kom snabbt fram men dessvärre hittade jag inget där om loket. Jag noterade dessutom att det tycktes saknas en del kontrakt gentemot Statens Järnvägar så uppenbart har det gallrats.

Så hur gör vi nu? Eftersom Kockumsarkivet finns i Nationella Databasen, dock inte specifika dokument utan "rubriker", kanske någon med kunskap i arkivsökande kan lotsa mig vidare så i så fall är jag beredd att göra ett nytt försök.

Ola Ahlström
Malmö
Richard Loe
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2023, 19:01

Re: YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Richard Loe »

Tja, det finns ju en bild på loket på Digitalt Museum och enligt bildrubriken så har loket Beyer Peacock tillverkningsnummer 1526 och är byggd 1875.

https://digitaltmuseum.se/021018121011/ ... -x-med-tag

Beyer Peacocks historiska arkiv finns på Science Museum webplats och du kan begära ett utdrag ur Locomotive order book (referens YA1966.24/3/4/1/4 Locomotive order book, numbers 849-2095).
Olof W
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Olof W »

Richard Loe skrev: 20 aug 2024, 20:21 Tja, det finns ju en bild på loket på Digitalt Museum och enligt bildrubriken så har loket Beyer Peacock tillverkningsnummer 1526 och är byggd 1875.

https://digitaltmuseum.se/021018121011/ ... -x-med-tag

Beyer Peacocks historiska arkiv finns på Science Museum webplats och du kan begära ett utdrag ur Locomotive order book (referens YA1966.24/3/4/1/4 Locomotive order book, numbers 849-2095).
Tyvärr gäller den bilden och tillverkaren YEJ andra lok med nummer 6 medan jag tror att Ola letar efter den första sexans rötter. Den första sexan var tillverkad av Manning Wardle.

Se också tidigare tråd

/Olof
Richard Loe
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2023, 19:01

Re: YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Richard Loe »

Det är fortfarande arkivet vid Science Museum som gäller. Manning Wardles Locomotive Order Book finns där med referens ALS3/103/C/1, ALS3/103/C/2, ALS3/103/C/2 och ALS3/103/C/4. Det är nog den första referensen som gäller, och leveransnummer bör vara rätt lågt om loket är byggt i början på 1860-talet eftersom Manning Wardle levererade sitt första lok 1859. Notera att Manning Wardle numrerade lok i ordningen dom lämnade verkstaden, inte i ordningen dom beställdes, så det gäller att veta när loket levererades till den ursprungliga beställaren.
Ola Ahlström
Inlägg: 23
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

Re: YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Ola Ahlström »

Här är ursprungsdiskussionen
viewtopic.php?p=3410#p3410

När jag tittade på tillverkningslistorna från Manning Wardel fanns det några tänkbara kandidater, nr 315 och 325. Nr 325 finns där noterad som levererad till NOJ och där fått nummer 11 Storebro medan nr 315 var beställd/levererad till Danmark.

Inget i tillverkningslistorna säger något om att Ystad-Eslövs Järnvägar beställt något lok med trots det fanns ett Manning Wardel lok hos YEJ 1863 med nummer 6 och namnet Eslöv.

Tyvärr är därför inte Manning Wardles Locomotive Order Book till nytta då YEJ troligen inte var beställaren. Uppgiften om att Kockums varit mellanhand vid försäljningen från YEJ till NOJ var ett intressant uppslag men jag fick inte napp vid första sökningen i Kockumsarkivet men har nu fått ett nytt förslag, så jag återkommer.

Sedan undrar jag var arkivet från Ystad-Esöfs järnväg finns?

Ola Ahlström
Malmö
Anders Sandgren
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Anders Sandgren »

MW 108 är levererat till Peto, Betts & Co för användning i Flensburg, dåv Danmark.
MW 315 & 325 är båda levererade till Clark, Punchard & Co med identiteterna 1 Northampton och 3 Turvey för användning på Bedford & Northampton Rwy, en bana som togs över av Midland Rwy varför loken inte behövdes. Clark et al hade även köpt på sig mark för lokstallar och station men då Midland tog över behövdes dessa inte vilket orsakades en juridisk tvist mellan entreprenören (vars mark sjönk i värde) och Midland. Denna finns på nätet. Det fanns minst ett lok till byggt för banan, 368/1871 hade namnet Bedford (okänt nummer). Samtliga dessa MW K-klass.
Svårigheten är att veta om verkligen 108 hamnade på NOJ och om det verkligen blev kvar där men man kan tycka att NOJ 10 & 11 är tillräckligt olika för att tycka att det ena är av type Old-I medan det andra är ett K. I så fall kan MW 108 vara en bra kandidat som 10 och 325 vara en bra kandidat till NOJ 11, här har vi även Albert Engströms berättelse om loket Turfy som troligen är loket Turvey. Northampton kanske aldrig var i Sverige men vart det tog vägen är mer oklart (liksom vart loket Bedford försvann).
Månne kan man finna något i SNJ's arkiv, NOJ 10 såldes ju dit.
Mortn & Son's konkurs trasslar till det hela då det var de som via brukspatron Milne tog över YEJ 6.
Ulf Diehl
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Ulf Diehl »

Hur vet vi att YEJ 6 är en Manning Wardle? Vi vet att loket skulle köpas som ett "begagnat byggnadslok" av Adelsköld 1865 och att det säljs 5 år senare till Oskarshamn (tidningsnotis).
Sen råkar det finnas en arbetslös men nytillverkad Manning Wardle i Flensburg 1865 (som ju är rätt nära) men - ursäkta - är inte kopplingen mellan de föreslagna loken väldigt lös och obevisad ? I synnerhet om man tänker att en nytillverkad tankmaskin skulle säljas som obehövlig efter 5 år. Skäller vi nedanför fel träd ?
Ulf Diehl
Ulf Diehl
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 jan 2024, 11:00

Re: YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Ulf Diehl »

Väg och Vatteninspektörerna på mitten av 1800-talet var Väg- och vattenbyggare och jätteduktiga på att kontrollera vägar, hamnar, kanaler och järnvägsbyggnader. Men när det kom till mekaniska ting (som lok) synes de bli mer osäkra och förlitade sig på andras expertis. Vid den första besiktningen av KHJs lok 1856 så ombads tex Theofron Munktell deltaga i inspektionen. Mitt intryck är sedan att inspektionen av lok och vagnar överläts åt SJ maskiningenjörer som ett välbetalt extraknäck. I så fall bör det finns protokoll från SJ maskindirektör till VoV om detta (som säkerligen är utgallrat?). Vid leveransen av HSJ HJO så skrivs t.ex i styrelseprotokollet att loket ankommit men inte kan sättas i tjänst förrän SJs maskindirektör inspekterat loket. Det är först vid sekelskiftet som VoV upprättar en egen avdelning för inspektion av de enskilda järnvägarnas lok och vagnar.
Ulf Diehl
Anders Sandgren
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: YEJ 6 / NOJ 10

Inlägg av Anders Sandgren »

Det enda man någorlunda säkert kan anta är att NOJ 10 var ett Manning-Wardle-lok. Av axelavstånden kan man misstänka en old-I.
Fd YEJ 6 ingick i konkursboet efter John Morton & son och kan ha sålts annorstädes, men kan också ha övergått till Clark & Punchard. Fairlieloken ingick också i konkursboet men övergick till blivande NOJ medan de båda MW-loken (inkl Turvey som inte ingick i konkursboet) övergick till Wimmerby-Hultsfreds Jvg för att 1877 inregistreras hos NOJ.
Förhoppningsvis finns det någonstans ett besiktningsprotokoll i samband med att NOJ 10 såldes till SNJ som kan åtm ge uppgifter om tillverkningsår och tekniska data. För NOJ 11 stämmer ger både Albert Engströms berättelse och KTJ's noteringar om loket ganska tydliga indikationer om identiteten.
Skriv svar