Ny bok om stambanorna?

Ola Ahlström
Inlägg: 23
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

Ny bok om stambanorna?

Inlägg av Ola Ahlström »

Tidigt i somras läste jag att det kommit ut en ny bok om Stambanorna av Lars Berggrund. Denna bok skall tydligen vara en fristående fortsättning av boken "De första stambanorna, Nils Ericsons storverk" och skall enligt uppgift vara utgiven av Järnvägsmuseum men jag hittar ingen information om boken på Järnvägsmuseums hemsida eller i deras butik. Hur förhåller det sig, är boken inte utgiven? Är inte Järnvägsmuseum utgivaren? Oavsett vilket undrar jag om järnvägsmuseums butik skickar beställningar och inte minst; Vad finns i butiken.

Ola Ahlström
Malmö
Peter Lidskog
Inlägg: 31
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:15

Re: Ny bok om stambanorna?

Inlägg av Peter Lidskog »

Boken finns, kom ut ungefär vid museets återöppnade. Jag har själv avslutat läsningen för ett par veckor sedan. Huruvida järnvägsmuseets butik skickar beställningar vet jag ej.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Olof W
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Ny bok om stambanorna?

Inlägg av Olof W »

Tack Peter!
Skulle du kunna dela med dig av ISBN och titel?

Järnvägsmuseets butik har åtminstone tidigare skickat ut böcker till oss som bor längre bort från detta järnvägscentrum.

Tack på förhand
/Olof
Ola Almquist
Inlägg: 65
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36

Re: Ny bok om stambanorna?

Inlägg av Ola Almquist »

Det hittar man snabbt i LIBRIS.
Ola Ahlström
Inlägg: 23
Blev medlem: 02 jan 2024, 18:09

Re: Ny bok om stambanorna?

Inlägg av Ola Ahlström »

Peter Lidskog skrev: 25 aug 2024, 22:20 Boken finns, kom ut ungefär vid museets återöppnade. Jag har själv avslutat läsningen för ett par veckor sedan. Huruvida järnvägsmuseets butik skickar beställningar vet jag ej.
Tack, då fick jag det bekräftat men svaret väcker några ytterligare frågor; En sådan "tegelsten" och intressant bok, om jag utgår från min uppfattningen av den första boken, borde väl givits större uppmärksamhet från Järnvägsmuseums sida om inte minst genom information på deras hemsida. Vill minnas att jag tidigare köpt böcker från Järnvägsmuseum direkt men förutsättningarna har kanske ändrats men oaktat vilket tycker jag nog att "hemsidan" har klar utvecklingspotential, något som jag tycker man borde kunna förväntat sig av ett statligt museum.

Tack vara Ola Almquists svar som gav en titel och ett ISBN nummer, sökte jag hos några webbokhandlar men utan resultat, uppenbart är informationen bristfällig om bokens existens från Järnvägsmuseums sida vilket jag bara kan beklaga.

Ola Ahlström
Malmö
BD-
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Ny bok om stambanorna?

Inlägg av BD- »

Kan nämna att jag erhöll boken för "länge sedan" men trots anmaning inte fått någon räkning. Dessutom vet jag inte hur mycket jag är skyldig.
Leif B
Inlägg: 84
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Ny bok om stambanorna?

Inlägg av Leif B »

Det vore naturligtvis önskvärt om allt fungerade pefekt, även Järnvägsmuseums hemsida och bokförsäljning. Jag tycker ändå man får tänka på att Statens resurser inte är oändliga och dessutom är det bara ne mycket liten bråkdel av Statens alla pengar som går till just Järnvägsmuseum. Vidare har Järnvägsmuseum varit stängt i sju år och majoriteten av personalen har slutat i brist på arbetsuppgifter under den tiden.

Nu har man sparkat igång museet igen - och jag tycker mig ana att det skett med en Hercules-ansträngning. Jag tycker det är en fantastisk insats att man lyckade få iordning lokalerna, få ordning på rutinerna och skola in all ny personal! Dessutom bjöd man på en jättrevlig Ånglokshelg för några dagar sen. Även det lär krävt en Hercules-ansträngning bakom kuliserna.

Jag ser fram emot en mera innehållsrik hemsida och en väl fungerande webshop, men jag tycker det är OK om det tar ett tag.
Bobo L
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 jan 2024, 12:18

Re: Ny bok om stambanorna?

Inlägg av Bobo L »

Leif B skrev: 28 aug 2024, 13:13 Det vore naturligtvis önskvärt om allt fungerade pefekt, även Järnvägsmuseums hemsida och bokförsäljning. Jag tycker ändå man får tänka på att Statens resurser inte är oändliga och dessutom är det bara ne mycket liten bråkdel av Statens alla pengar som går till just Järnvägsmuseum. Vidare har Järnvägsmuseum varit stängt i sju år och majoriteten av personalen har slutat i brist på arbetsuppgifter under den tiden.

Nu har man sparkat igång museet igen - och jag tycker mig ana att det skett med en Hercules-ansträngning. Jag tycker det är en fantastisk insats att man lyckade få iordning lokalerna, få ordning på rutinerna och skola in all ny personal! Dessutom bjöd man på en jättrevlig Ånglokshelg för några dagar sen. Även det lär krävt en Hercules-ansträngning bakom kuliserna.

Jag ser fram emot en mera innehållsrik hemsida och en väl fungerande webshop, men jag tycker det är OK om det tar ett tag.

Så är det nog. Instämmer, med acklamation!
Skriv svar