T-semafor åter i Vena

K Lemming
Inlägg: 88
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: T-semafor åter i Vena

Inlägg av K Lemming »

Anders Rinäs skrev: 28 aug 2024, 21:09 Är det taket på godsmagasinet man skymtar till höger på den nya bilden?
Det är en grusvagn (Q32 ?) på en överföringsvagn som anas till höger på nya bilden.
Hugo K
Inlägg: 21
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:52

Re: T-semafor åter i Vena

Inlägg av Hugo K »

Anders Rinäs skrev: 28 aug 2024, 21:09 Roligt att se att T-semaforen i Vena är tillbaka! Här är en bild från 1969 som visar den gamla semaforen, signalbilden borde väl innebära att det är klart för östgående tåg antar jag (eftersom jag satt på ett sådant). Är det taket på godsmagasinet man skymtar till höger på den nya bilden? Är då stationshuset borta numera?
Rolig bild! Mycket riktigt visar semaforen kör för ditt tåg.

På min bild skymtar en grusvagn Q32 upplastad på en överföringsvagn, men godsmagasinet finns kvar till höger utanför bilden och renoverades för bara något år sedan. Här under kommer en lite bättre översiktsbild från när semaforen just kommit på plats! Visst gör det ändå lite för stationsmiljön?
Torbjörn Mårtensson skrev: 28 aug 2024, 21:43 Stationshuset brann väl ner och ersattes med en äldre tvåaxlig tjänstevagn.
Stationshuset brann inte ner utan revs under kontrollerade former efter att postombudet drogs in 1972.
Bilagor
20240823_143814.jpg
20240823_143814.jpg (312.76 KiB) Visad 1731 gånger
Ulf Pålsson
Inlägg: 34
Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27

Re: T-semafor åter i Vena

Inlägg av Ulf Pålsson »

Anders Rinäs skrev: 28 aug 2024, 21:09 Roligt att se att T-semaforen i Vena är tillbaka! Här är en bild från 1969 som visar den gamla semaforen, signalbilden borde väl innebära att det är klart för östgående tåg antar jag (eftersom jag satt på ett sådant). - - -
img708.jpg
T-semaforen i Vena var stationens infartssignal, i båda riktningarna. Det var den vänstra vingen som gällde för ett ankommande tåg. När den var ställd snett uppåt och grönt sken visades som nattsignal (signalbeskedet "kör"), fick tåget köra i på stationen. När den var ställd vågrätt och rött sken visades (signalbeskedet "stopp"), skulle tåget stanna utanför stationen, minst 100 m utanför den yttersta växeln. Den högra vingen gällde för ankommande tåg i motsatt riktning. Stationen hade ingen utfartssignal, utan tillstånd att avgå lämnades av tågklareraren endast med handsignal "avgång" med signalstav eller handsignallykta.

Jag antar att den nyuppsatta T-semaforen kommer att användas på samma sätt, när de nu uppsatta ogiltighetsskyltarna på vingarna (de svarta och vita andreaskorsen) har tagits ned. Förmodligen markeras den "stoppgräns" som gäller vid "stopp" i signalen med en tavla.
Hugo K
Inlägg: 21
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:52

Re: T-semafor åter i Vena

Inlägg av Hugo K »

Ulf Pålsson skrev: 29 aug 2024, 08:01
Jag antar att den nyuppsatta T-semaforen kommer att användas på samma sätt, när de nu uppsatta ogiltighetsskyltarna på vingarna (de svarta och vita andreaskorsen) har tagits ned. Förmodligen markeras den "stoppgräns" som gäller vid "stopp" i signalen med en tavla.
Det stämmer. Vena nedklassades till håll- och lastplats när stationen avbemannades och i samband med att den nya anläggningen tas i bruk så kommer den klassas upp till driftplats.

Tyvärr blev vi inte helt klara med grävjobben då det låg en kabel precis där den tänkta placeringen för ställbocken var. Detta gör att montaget av den och lindragningen till semaforen får vänta.
Ante Svensson
Inlägg: 11
Blev medlem: 04 feb 2024, 16:01

Re: T-semafor åter i Vena

Inlägg av Ante Svensson »

…och den äldre tvåaxliga tjänstevagnen som ersatte stationshuset rullar i trafik på Gotland imorgon…
Hans O
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2024, 10:09

Re: T-semafor åter i Vena

Inlägg av Hans O »

God kväll,

Har den blivit om bygd från från fotogen/gas till el någon gång eller var den el från den dagen den sattes upp?

Finns det någon bild på lyckt arrangemanget, det var väl 2 lyktor så mast toppen var ganska belamrad.

Mvh Hans O
Hugo K
Inlägg: 21
Blev medlem: 31 dec 2023, 17:52

Re: T-semafor åter i Vena

Inlägg av Hugo K »

Hans O skrev: 13 sep 2024, 19:59 God kväll,

Har den blivit om bygd från från fotogen/gas till el någon gång eller var den el från den dagen den sattes upp?

Finns det någon bild på lyckt arrangemanget, det var väl 2 lyktor så mast toppen var ganska belamrad.

Mvh Hans O
Hej!

I original var det en fotogenlykta i Vena, men senare har den fått elektrisk belysning. På den här bilden från Smalspårsarkivet syns kopplingslådan till semaforlyktan i höjd med signalreparatörens huvud: https://smalsparsarkivet.se/objekt/vena-47/

Semaforen i Vena har asymetriska vingar vilket gör att man klarar sig med en lykta. Den övre bilden visar hur det ser ut för tåg från Västervik och är tagen innan vi hann få upp ogiltighetsmärkena. Lyktglasen är till höger om masten och det gröna glaset är på ovansidan av vingen. Detta gör att det gröna glaset "åker ner" framför semaforlyktan när vingen går i kör.

Den undre bilden visar hur det ser ut för tåg från Hultsfred. Den vingen är av "vanlig" modell där lyktglasen är till vänster om masten och det gröna glaset är under vingen. När den sidan visar kör höjs det gröna glaset framför semaforlyktan.
Bilagor
20240823_133828.jpg
20240823_133828.jpg (88.79 KiB) Visad 337 gånger
20240825_153839.jpg
20240825_153839.jpg (108.64 KiB) Visad 337 gånger
Hans O
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2024, 10:09

Re: T-semafor åter i Vena

Inlägg av Hans O »

Hej o tack, med dessa bilder så ser man (jag:)) tydligt hjulet till vajern för lyckthissen. Noterade inte funktionen med "asymmetriska arrangemanget" på vingarna innan men det framkom bra tydligt nu, smart uttänkt en gång i tiden.
Tack för förklaringen//Mvh Hans O
Skriv svar