Henrik B. Backer skrev: ↑29 aug 2024, 09:50
Vogn 213 er bevart for bruk på det nasjonale jernbanenettet i Norge. Den ble i sin tid levert for å brukes i togene mellom Oslo og Malmö. Den ble levert med KK-brems fra starten, i tillegg til vacumbrems som ennå ble brukt i Norge. Så denne vognen vil passe inn på svenske MJ-anlegg der man vil gjenskape fortiden
Tack Henrik.
Hittade en BF vagn i Oslo pilen 1972. Men den vände kanske i Kornsjö.
Nu äntligen hittade jag en bild med en NSB trä sovvagn i Göteborg.
Det är Björn Malmer som är fotograf. Bilden tidigare publicerad här: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... 71#p103875
Det är Skandiapilen vid Olskroken Göteborg i mitten av 1960-talet. De två NSB sovvagnarna bör väll ha kommit från Helsingborg! Kanske från Köpenhamn också?
Intressant bild som visar en norsk sovvagn med träkorg i Sverige i mitten av 60-talet, tror detta är ett undantag då NSB redan i mitten av 50-talet anskaffade stålvagnar primärt för utlandstrafiken.
Så till min fråga; Från och med påskhelgen 1968 upphörde trafiken hos SJ med "trävagnar" i Sverige efter en svår olycka, hur påverkade detta "utländska", i första hand norska vagnar med träkorg, förbjöds dessa att passera in till Sverige?