Har rest norröver utmed stambanan från Vännäs till Boden och slås över alla stationer som idag är fjärrstyrda och avbemannade. Finns någon förteckning över hur personalen där såg ut, såg 1930-1980? Ställen som Vännäs, Hällnäs, Mellansel, Jörn, Älvsbyn - hur mycket personal fanns på rullorna på den tiden? Om man räknar med ban-, signal- och telepersonal kan man ju lätt föreställa sig att ställen som Mellansel och Jörn hade en rätt betydande personal. När infördes fjb på dessa sträckor?
Jag antar att övergång till eldrift under 1940-talet bör ha inneburit en stor förändring. Men ånglok i beredskap fanns väl lång tid efter detta?
Tänker också på rent obetydliga stationer som Åsträsk och Vitvattnet. Hur såg personalrullorna ut säg 1950?
Hjälp till självhjälp uppskattas också. Finns någonstans man kan läsa på själv så vore det ju fint.
Med tack på förhand
Personal utefter SbÖN
Re: Personal utefter SbÖN
På samlingsportalen finns en del om forskning för järnvägen.
Under fliken "skannat material" kan man hitta personalförteckning.
http://www.samlingsportalen.se/all/bibl ... arnvag.htm
Under fliken "skannat material" kan man hitta personalförteckning.
http://www.samlingsportalen.se/all/bibl ... arnvag.htm
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Personal utefter SbÖN - Vännäs - Boden
Förutom tidigare nämnda personalförteckningar finns i viss omfattning samlade uppgifter om bemanning på stationer i verket Sveriges Järnvägsstationer från ORBIS. Bandet med IV:e och V:e distrikten utgavs 1949 och innehåller bl.a. följande information.JakobE skrev: ↑08 sep 2024, 23:03 Har rest norröver utmed stambanan från Vännäs till Boden och slås över alla stationer som idag är fjärrstyrda och avbemannade. Finns någon förteckning över hur personalen där såg ut, såg 1930-1980? Ställen som Vännäs, Hällnäs, Mellansel, Jörn, Älvsbyn - hur mycket personal fanns på rullorna på den tiden? Om man räknar med ban-, signal- och telepersonal kan man ju lätt föreställa sig att ställen som Mellansel och Jörn hade en rätt betydande personal. ...
Tänker också på rent obetydliga stationer som Åsträsk och Vitvattnet. Hur såg personalrullorna ut säg 1950?
...
Vännäs station anlades 1889. Byggnaden har sedermera moderniserats. Personal: stins, 1 fsts, 1 sts, 4 fknt, 5 tm, 17 knr, 2 knt, 3 stfm, 9 tb, 75 stk, 3 kb, 3 sb.
Hällnäs station anlades 1892. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stins, 1 fknt, 2 knt, 1 tb, 11 stk, 1 kb.
Jörn. Stationsbyggnaderna moderniserades helt 1946. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stins, 1 fknt, 3 knt, 3 tb, 22 stk, 2 kb.
Älvsbyns station anlades 1893. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stins, 1 fknt, 2 knt, 15 stk.
Åsträsks station anlades 1892. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stm, 1 tb, 2 stk, 1 pb.
Vitvattnets station (ej på SbÖN) anlades 1911 och blev 1947 delvis moderniserad. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stm, 1 knt, 7 stk.
Till detta finns också aktuell personalia med detaljer om karriärkarusellen vid järnvägen.
Utöver de efterfrågade även:
Tväråbäcks station anlades 1918. Personal: stm, 1 stk, 1 pb.
Tvärålunds station anlades 1889. Stationshuset har sedermera förlängts och blivit sammanbyggt med magasinet. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stm, 2 stk.
Vindelns station anlades 1892. Byggnaden blev 1923 ombyggd invändigt och sammanbyggd med godsmagasinet. 1933 företogs modernisering. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stm, 1 knt, 4 stk.
Yttersjöns trafikplats anlades 1919. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: 1 tb, 1 stk.
Ekträsks trafikplats anlades 1892. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: 1 knt, 1 stk, 1 pb
Bastuträsks station anlades 1892. I samband med m skellefteåbanans öppnande tillbyggdes stationshuset 1910. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stins, 1 fknt, 2 knt, 1 stfm, 1 tb, 20 stk, 2 kb. Dessutom hör till stationen 1 rpr och 11 stk vid ma.
Kusfors station anlades 1900. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stm, 1 stk, 1 pb.
Storträsks hållplats anlades 1915. Byggnaden undergick reparationer 1941. Personal: 1 stk.
Träskholms trafikplats anlades 1919. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: 1 tb, 1 stk.
Myrheden. Stationshuset moderniserades 1944. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stm, 2 stk, 1 pb.
Långträsks station anlades 1893 och har sedermera delvis försetts med moderna bekvämligheter. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stm, 1 Stk, 1 pb.
Kolers station anlades 1908. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: stm, 1 stk, 1 pb.
Storsunds trafikplats anlades 1893. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: 1 tb, 2 stk, 1 pb.
Korsträsk. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: 1 knt, 1 stk, 1 pb
Bergträsks lastplats, som ligger i Älvsbyns kommun, Norrbottens län, lyder under Älvsbyns station. Personal: 1 stk.
Brännberg. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: 1 tb, 2 stk.
Degerbäckens hållplats anlades 1896. Personal: 1 stk.
Hednorets trafikplats anlades 1894. Växelförreglingen är mekanisk. Personal: 1 knt, 1 stk.
Boden C. Personal: stins, 3 fsts, 6 sts, 2 bgm, 4 fknt, 12 tm, 17 knr, 8 knt, 13 rbsf, 6 stfm, 19 tb, 112 stk, 3 kb, 3 sb, 2 kv, 3 tstäd.
Re: Personal utefter SbÖN
Lysande - tack. Det där verket/verken skall jag nog försöka komma över.
Jag trodde nog att jag hade rätt bra koll på förkortningar, men det här var ju något utöver det vanliga. Det går ju att gissa i viss mån, men finns någon förteckning över fsts, sts, fknt, pb, sb, kb, tm... ?
Jag trodde nog att jag hade rätt bra koll på förkortningar, men det här var ju något utöver det vanliga. Det går ju att gissa i viss mån, men finns någon förteckning över fsts, sts, fknt, pb, sb, kb, tm... ?
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: Personal utefter SbÖN
Jodå. Särtryck 40, senare 171. Finns på denna sida.
Re: Personal utefter SbÖN
Utmärkt - tack.
Det enda jag inte får ihop här är "pb" - det kan ju knappast vara "platsbegäran"
Det enda jag inte får ihop här är "pb" - det kan ju knappast vara "platsbegäran"
-
- Inlägg: 69
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: Personal utefter SbÖN
Sant. Det står för postbiträde.