SS linje 10 1964

Gunnar D
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 dec 2023, 17:26

SS linje 10 1964

Inlägg av Gunnar D »

Bild

A25 438 + okänd B25 vid Tegeluddsvägen i sep 1964.

Mvh Gunnar
Besc
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Besc »

Tack för, som vanligt en mycket intressant bild, men den synliga vändslingan i förgrunden har jag glömt! Var det någon linje som vände där eller är det en anslutning mot Tessinparken?
Gunnar D
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 dec 2023, 17:26

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Gunnar D »

Bild

En vändslinga anlades vid Tegeluddsvägen 1943 för extravagnar på linje 10. Slingan avkortades till ett stickspår 1961 som användes "in i det sista". Här väntar två tåg med A25 458 + B25 992 främst 6 maj 1967 när The Who spelade på Kgl Tennishallen.

Mvh Gunnar
Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:24

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Johan »

The Who spelade nog just då Pictures of Lily som var deras hit på våren 1967, men kanske också fortfarande Happy Jack, La-la-la-lies och Bucket-T.
Besc
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Besc »

Gunnar D skrev: 13 sep 2024, 17:32 Bild

En vändslinga anlades vid Tegeluddsvägen 1943 för extravagnar på linje 10. Slingan avkortades till ett stickspår 1961 som användes "in i det sista". Här väntar två tåg med A25 458 + B25 992 främst 6 maj 1967 när The Who spelade på Kgl Tennishallen.

Mvh Gunnar
Tack för den informationen!
Anders Sandgren
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Anders Sandgren »

Johan skrev: 13 sep 2024, 21:37 The Who spelade nog just då Pictures of Lily som var deras hit på våren 1967, men kanske också fortfarande Happy Jack, La-la-la-lies och Bucket-T.
Spellistan i Helsingfors några dagar tidigare var:
Substitute,
Run Run Run,
Boris the spider,
I'm a Boy,
Happy Jack,
Pictures of Lily,
My Generation.

Möjligen hade man samma låtlista på alla åtta konserter på den skandinaviska turnén. Men någon jan ju ha bytts ut.

I slutet av My Generation slog Pete, Roger och Keith sopor av gitarr, förstärkare och trummor. John lär ha lugnt tittat på.
Detta lär ha gällt i Helsingfors men de gjorde nog likadant på alla konserter. Någon spellista eller recension har jag inte sett.
Conny Sernfalk
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 16 sep 2024, 22:39
Johan skrev: 13 sep 2024, 21:37 The Who spelade nog just då Pictures of Lily som var deras hit på våren 1967, men kanske också fortfarande Happy Jack, La-la-la-lies och Bucket-T.
Spellistan i Helsingfors några dagar tidigare var:
Substitute,
Run Run Run,
Boris the spider,
I'm a Boy,
Happy Jack,
Pictures of Lily,
My Generation.

Möjligen hade man samma låtlista på alla åtta konserter på den skandinaviska turnén. Men någon jan ju ha bytts ut.

I slutet av My Generation slog Pete, Roger och Keith sopor av gitarr, förstärkare och trummor. John lär ha lugnt tittat på.
Detta lär ha gällt i Helsingfors men de gjorde nog likadant på alla konserter. Någon spellista eller recension har jag inte sett.
2 månader senare såg spellistan ut såhär i Vancouver:
Substitute
Summertime Blues
I'm A Boy
Happy Jack
Pictures Of Lily
Boris The Spider
So Sad About Us
My Generation

När jag inte var ute och åkte spårvagn och samlade tidtabeller/turlistor , var jag på många konserter. Inte minst The Who på Gröna Lund 1966-06-02. En av de två bästa konserterna jag någonsin varit på.
Enligt Who experter började deras speciella framträdande med att Pete T slog sönder sin gitarr mot en förstärkare i ilska under en konsert när halsen på hans gitarr dessförinnan gått av. På nästa spelning hängde Keith M på och sedan blev det hela gruppens signum att i sista låten, My Generation göra tändved av musik utrustningen.
Avslutet på Gröna Lunds konserten var att Keith vräkte det som var kvar att trumset över scen kanten. Men dom var samtidigt ett fantastiskt band.

För att inte låta tråden spåra ut helt kan nämnas på temat pop och spårvagnar, att den då framgångsrike filmaren Peter Goldman gjorde en film 1967 för svensk Tv (Popside) om bandet The Hollies som utspelar sig på ett par av SS musei spårvagnar (bl.a A1 92?) som i filmen är i trafik i Stockholm / Norrhallen. Filmen lär tyvärr ha rensats ut och bränts. ´
Om minnet är ok flyttade Peter utomlands när hans talanger som filmare uppmärksammades. Han filmade bl.a Beatles när dom var som störst. Tror att han är åter bosatt i Sverige / Stockholm.
Han filmade även Simon & Garfunkel och tjej popbandet Nursery Rhymes på ÖSlJ 1966. Lär ha varit en av de första tågen på banan efter insmalningen och gav ÖSlJ ett gott ekonomiskt överskott.
Bilden visar Nursery Rhymes och publicerades i Bild Journalen 1966-09-28
ÖSlJ 1966 Nursery Rhymes Ur bild Journalen 39 1966-09-28.jpg
ÖSlJ 1966 Nursery Rhymes Ur bild Journalen 39 1966-09-28.jpg (218.71 KiB) Visad 969 gånger

Peter
Torbjörn Jansson
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:48

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Torbjörn Jansson »

Peter Goldman avled 2005, 69 år gammal.
Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:24

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Johan »

Tack för fantastisk information alla.

Nej, Bucket T kanske inte var med. Gruppen själva lär aldrig ha gillat den låten.
Kan inte se att SR någonsin spelade in The Who i Sverige men annars brukade radion bjuda på popkonserter varje eller varannan vecka.

Märkligt med filmmaterialet med The Hollies. Jag vet absolut att jag har sett filmsekvenser med ett popband som åker spårvagn från Norrmalmstorg ut på Strandvägen. Youtube gav inget så då måste det ha varit på SVT.

Åter till spåret, där var definitivt The Troggs. Odenplan ska det väl föreställa. Visad förut på olika forum tror jag.
https://www.youtube.com/watch?v=gSWInYFVksg
Conny Sernfalk
Inlägg: 67
Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Conny Sernfalk »

Johan skrev: 17 sep 2024, 11:00 Tack för fantastisk information alla.

Nej, Bucket T kanske inte var med. Gruppen själva lär aldrig ha gillat den låten.
Kan inte se att SR någonsin spelade in The Who i Sverige men annars brukade radion bjuda på popkonserter varje eller varannan vecka.

Märkligt med filmmaterialet med The Hollies. Jag vet absolut att jag har sett filmsekvenser med ett popband som åker spårvagn från Norrmalmstorg ut på Strandvägen. Youtube gav inget så då måste det ha varit på SVT.

Åter till spåret, där var definitivt The Troggs. Odenplan ska det väl föreställa. Visad förut på olika forum tror jag.
https://www.youtube.com/watch?v=gSWInYFVksg
Tack för Troggs klippet. Hade inte sett det. Tiderna och säkerhet har förändrats sedan dess. Kidsen i filmen tilläts då att stå nära perrongkanten.
Alla inspelningar (för Tv1 - Sverige hade då endast en tv kanal) från programmen Drop in och Popside (1963-1967), sägs tidigt ha gallrats och slängts från televisionen. Endast ett program sparades och det var ett Drop in som spelades in i Karlaplans studio 1963. Beatles medverkade i inspelningen. Filmen kan ses på Youtube.
Radioprogrammen var i regel svenska popband som spelades in live på någon av studiorna vid Karlaplan. Åtminstonde i mitten av 60 talet. Även programmet Tio i topp spelades in där då.

Back to track. The Seekers gjorde en trevlig musikfilm från Puffing Billy railway i Australien. Dom två barnen som sitter med sångerskan Judith Durham ser förskräckta ut och hade kanske dessförinnan inte åkt (riktiga?) tåg.
https://www.youtube.com/watch?v=L1UXSdFlVOs
https://puffingbilly.com.au/
Skriv svar