Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6

Göran Kannerby
Inlägg: 76
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6

Inlägg av Göran Kannerby »

M.Svenson skrev: 25 sep 2024, 23:37 Det lilla S:et i frontrutan på Rc2 1076 har med service insattsen på loket att göra, tror det betydde förstärkt service på loket, om det kom en sôndag till en sköttselhall.

Mvh Martin 🙂
Har för mig att äldre lok alltid hade två veckodagar angivna, antingen M+To eller Ti+Fr.
Ulf Smedbo
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 dec 2023, 11:30

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6

Inlägg av Ulf Smedbo »

Jag vill minnas att det var så här.
På lokets ram eller nere på korgsidan fanns en dekal. Där kunde det stå Måndag och under det Torsdag. En av dagarna hade understrukna bokstäver. Det fanns troligen tio olika dekalvarianter för det fanns en koppling till sista siffran i lokets individnummer. På understruken dag skulle man utföra underhållsåtgärden tillsyn och på ej understruken dag skulle man göra den något enklare underhållsåtgärden förstärkt service. Övriga dagar den ännu enklare underhållsåtgärden service. Vid denna tid fanns det gott om driftverkstäder och skötselhallar vid SJ.
Om då loket dök upp vid en verkstad en torsdag och det stod O (=onsdag) på den lilla skyltsatsen i fönstret då tog man en titt på dekalen. Om det då stod Torsdag med understrukna bokstäver så skulle man utföra tillsyn på loket. Efter utförd åtgärd skyltade man om med aktuell veckodag.
Detta var innan datorerna tog över styrningen av det dagliga underhållet.
Peter Bolin
Inlägg: 19
Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26

Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 6

Inlägg av Peter Bolin »

Tack för alla sena kommentarer till augustiomgången av Björns bilder. Nu har jag konsulterat Björns egna anteckningar, och där står det mycket riktigt att bilderna från Göteborg C är tagna i december 1971.

Jag hade inte riktigt koll på var de bilderna var tagna, men nu faller pusselbitarna på plats med tanke på leveransdagen för Rc2 1076. Loket hade således bara varit i trafik någon vecka eller två när bilden togs.

I dag har loket byggts om till Rd2. Nu ser det ut så här: https://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorS ... 6_2012.jpg. Jag tycker att loket var snyggare när det var nylevererat.

/Peter Bolin
Skriv svar