KDZ skrev: ↑24 sep 2024, 13:11
Trevligt, med dokumentation och detaljer.
Loket konserverades i Åhaga 1963 och fanns i Enköping 1972. Var fanns loket innan det sändes från Hagalund till Vislanda?
Som driftlok på 1950 talet fanns loket på 10 Ms (huvudort Malmö) . Flyttades i mitten av 50 talet till 27 Ms (huvudort Växjö). OBS! att Ms var geografiskt stora så det säger inget om lokstations tillhörighet.
Fick sin sista revision (kl. IIIA) i Kalmar 1957-12-30 (märkning på en bild).
Enligt dokumentation från 27 Ms tillhörde loket 1958 Nässjö lokstation både som tjänstgörings station och underhålls station.
Överfördes till Beredskapsloksparken 1963-11, samtidigt som loket fick beredskapsreparation i Borås Åhaga 1963. Utgick 1963-11.
Sannolikt flyttades loket därefter till Enköpings lokstall. Fanns iaf i lokstallet från 1965 och framåt. 1970-1971 flyttades loket ut från lokstallet och stod utomhus flera år innan det transporterades i mitten av 1970 talet till Tomteboda och ställdes upp där. Inget tyder på att loket torrluftkonserverades.
Slopades 1978-02-01 och avfördes som beredskapslok. Transporterades från Tomteboda via Hagalunds lokstation 1979-10-23. 1979-10-30 hade loket endast hunnit till Norrköping (långsam transport?). Anlände till Vislanda november 1979-11 och fanns vid Vislanda station 1979-11-17. Skrotades i Vislanda 1980-06.
Bifogar foto från Enköping 1971-05-06
- 1154 1971-05-06 Enköping foto Conny Sernfalk.jpg (100.57 KiB) Visad 1408 gånger