Järnvägsbro i Finland 1967 - men vilken?
Järnvägsbro i Finland 1967 - men vilken?
Bilder från en järnvägsbro i trakten av Orivesi, Finland 23 juli 1967. Vill minnas att någon då sade att denna järnvägsbro var nr 2 i ett visst avseende i Finland överträffad endast av en järnvägsbro I Heinola.
Kan någon identifiera bron och järnvägslinjen på bilderna?
Mvh Gunnar
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 15 dec 2023, 16:39
Re: Järnvägsbro i Finland 1967 - men vilken? - Sulkusalmi
Enligt den samlade järnvägsexpertisen på den östra sidan om vattnet är det frågan om bron över Sulkusalmi på sträckan Orivesi-Jämsä mellan trafik-platserna Orivesi och Torkkeli ungefär vid km 236+800. Sträckan Orivesi-Torkkeli är öppnad för trafik 1/12 1946. Brons längd är 22+26+22 m och den står på en betongkonstruktion på fast grund.
Länk till järnvägsmuseets bilddatabas: https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/s ... 7579104300
Jag har många gånger kört över bron med samma typ av Dm7-fordon som syns i bilden. Om man förbiser från kontaktledningen och dagens tyngre räler skulle bilderna gå att återskapa i dag.
Sundet Sulkusalmi förbinder sjöarna Aurikkojärvi och Laasojärvi med varandra. Sjöarna utgör en del av Kumo älvs vattensystem.
Länk till järnvägsmuseets bilddatabas: https://rautatiemuseo.finna.fi/Record/s ... 7579104300
Jag har många gånger kört över bron med samma typ av Dm7-fordon som syns i bilden. Om man förbiser från kontaktledningen och dagens tyngre räler skulle bilderna gå att återskapa i dag.
Sundet Sulkusalmi förbinder sjöarna Aurikkojärvi och Laasojärvi med varandra. Sjöarna utgör en del av Kumo älvs vattensystem.
Telefonmästare. Lokförare.
Re: Järnvägsbro i Finland 1967 - men vilken?
Jag tackar så mycket för dessa uppgifter!
Enligt tidtabell 1967 gick linjen Orivesi-Jämsänkoski men idag är den alltså förlängd till Jyväskylä? Är det elektrifierat enkelspår hela vägen?
Mvh Gunnar
Enligt tidtabell 1967 gick linjen Orivesi-Jämsänkoski men idag är den alltså förlängd till Jyväskylä? Är det elektrifierat enkelspår hela vägen?
Mvh Gunnar
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 15 dec 2023, 16:39
Re: Järnvägsbro i Finland 1967 - men vilken?
Banan förlängdes till Jyväskylä år 1977 och elektrifierades under 1990-talet (svag minnesbild). Det är enkelspår hela vägen. Banan har flera långa tunnlar.
Telefonmästare. Lokförare.
Re: Järnvägsbro i Finland 1967 - men vilken?
Tack, det vore roligt att återse bron och järnvägen.
Hur kunde bron i Heinola komma in som referens 1967? Broarnas höjd/längd?
Mvh Gunnar
Hur kunde bron i Heinola komma in som referens 1967? Broarnas höjd/längd?
Mvh Gunnar