Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Tåg 2 spårade ur norr om Älmhult den 7-8 maj 1912. Det skall ha varit 7 vagnar i tåget och på bilder kan man se en Tysk AB4ü och en svenska sovvagn, Ao4 nr 2007 tillverkad 1911. Vagnen som ligger på sida är nog en Ao2
Någon som vet mera om händelsen, samt vilket lok och vilka vagnar som var med i olycka?
https://digitaltmuseum.se/search/?aq=ow ... 2&o=0&n=60
Någon som vet mera om händelsen, samt vilket lok och vilka vagnar som var med i olycka?
https://digitaltmuseum.se/search/?aq=ow ... 2&o=0&n=60
Senast redigerad av BoJ den 02 okt 2024, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44
Re: Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Jag har inget att bidra med, men av bilderna att döma bör det ha varit nära stationen, i princip inne i Älmhult.
Av nedanstående bild att döma byggdes det provisoriskt spår intill för att tågen skulle komma fram:
https://digitaltmuseum.se/021018160011/ ... om-almhult
Av nedanstående bild att döma byggdes det provisoriskt spår intill för att tågen skulle komma fram:
https://digitaltmuseum.se/021018160011/ ... om-almhult
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57
Re: Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Olyckan finns utförligt beskriven i Lokomotivmanna och Maskinist tidning nr 6 1912.
Tåget avgick 40 minuter sent från Malmö eftersom det ordinarie lokets vakumbromsledning uppvisade något fel. I stället fick man ta över loket från det 10 minuter senare avgående snälltåg 12 inklusive dess lokpersonal. Till Hessleholm (det stavades så på den tiden) hade man kört in 15 minuter och ytterligare 7 minuter till Älmhult. Tåget passerade Älmhult med 58 km/t enligt föraren (tillåten hastighet 40). Vid omläggningen av bangården hösten 1911 hade man vid de yttersta växlarna i norr lagt banan i en skarp S-kurva. Loket och första vagnen blev kvar på spåret och fortsatte genom kurvan. De två följande vagnarna urspårade och la sig på var sin sida av banan. Ytterligare tre boggievagnar spårade ur men den sista stod kvar på spåret.
Lokföraren dömdes till tio dagars löneavdrag, vilket i jämförelse ansågs som mycket milt.
Tyvärr anges inte loktyp i denna beskrivning.
Kent
Tåget avgick 40 minuter sent från Malmö eftersom det ordinarie lokets vakumbromsledning uppvisade något fel. I stället fick man ta över loket från det 10 minuter senare avgående snälltåg 12 inklusive dess lokpersonal. Till Hessleholm (det stavades så på den tiden) hade man kört in 15 minuter och ytterligare 7 minuter till Älmhult. Tåget passerade Älmhult med 58 km/t enligt föraren (tillåten hastighet 40). Vid omläggningen av bangården hösten 1911 hade man vid de yttersta växlarna i norr lagt banan i en skarp S-kurva. Loket och första vagnen blev kvar på spåret och fortsatte genom kurvan. De två följande vagnarna urspårade och la sig på var sin sida av banan. Ytterligare tre boggievagnar spårade ur men den sista stod kvar på spåret.
Lokföraren dömdes till tio dagars löneavdrag, vilket i jämförelse ansågs som mycket milt.
Tyvärr anges inte loktyp i denna beskrivning.
Kent
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Du får alla svar genom boken "Olyckshändelser och missöden vid Sveriges Järnvägar del II 1900-1917". Författare Kenneth Landgren. Finns 4 sidor om olyckan. Inget lok skadades i olyckan, då det höll sig på spåret. Snälltåg nr 2 (som olyckan avser) drogs planenligt av A lok.BoJ skrev: ↑02 okt 2024, 12:02 Tåg 2 spårade ur norr om Älmhult den 7-8 maj 1912. Det skall ha varit 7 vagnar i tåget och på bilder kan man se en Tysk AB4ü och en svenska sovvagn, Ao4 nr 2007 tillverkad 1911. Vagnen som ligger på sida är nog en Ao2
Någon som vet mera om händelsen, samt vilket lok och vilka vagnar som var med i olycka?
https://digitaltmuseum.se/search/?aq=ow ... 2&o=0&n=60
-
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Maskinbyråns ritning 10259 visar en skiss över olycksplatsen.
Sammansättningen som jag tyder den från ritningen är.
A-lok, CFo2, Ao2, tysk ABBü, Ao4, Ao1, AFo2, Co1 och C4.
Konstigt lite resgodsutrymmen.
Sammansättningen som jag tyder den från ritningen är.
A-lok, CFo2, Ao2, tysk ABBü, Ao4, Ao1, AFo2, Co1 och C4.
Konstigt lite resgodsutrymmen.
- Bilagor
-
- mbr 10259 skiss Olyckan Älmhult 1912.tif (1.3 MiB) Visad 2522 gånger
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Enligt Ulf Diehls utmärkta bok om A-loken var det A 1022 som drog tåget.
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57
Re: Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Två kommentarer:
Det provisoriska spåret byggdes med stor sannolikhet inte förbi olycksplatsen efter olyckan utan är ett provisoriskt förbigångsspår som ligger kvar sedan banombyggnaden.
Även om tåg 2 normalt drogs av A-lok var det ju så att man bytte ut detta mot snt 12:s lok, som uppenbarligen också var ett A-lok.
Kent
Det provisoriska spåret byggdes med stor sannolikhet inte förbi olycksplatsen efter olyckan utan är ett provisoriskt förbigångsspår som ligger kvar sedan banombyggnaden.
Även om tåg 2 normalt drogs av A-lok var det ju så att man bytte ut detta mot snt 12:s lok, som uppenbarligen också var ett A-lok.
Kent
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Enligt boken tursattes St 1/2, 7/8, 11/12 och 17/18 Malmö-Stockholm med A-lok vid denna tid (ca 1910). De flesta loken (16 av 26) fanns inom IIID fördelade på Nässjö och Malmö. När F-loken kom fick A-loken lättare tjänst. Tågparet 11/12 var det sista som reguljärt drogs av A-lok.
Jag misstänker att B-loken tog över en del av A-lokens jobb inom ID när A-loken flyttades till IIID.
Jag misstänker att B-loken tog över en del av A-lokens jobb inom ID när A-loken flyttades till IIID.
Re: Olycka. Tåg 2. Älmhult 1912
Så här såg tåget ut, före olyckan.