- x665 S1 1928 Bollnäs 9-7-70 16.JPG (128.28 KiB) Visad 1598 gånger
S1 1928 i Bollnäs - 1970 -
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: S1 1928 i Bollnäs - 1970 -
Är det en E10 som står bakom?
-
- Inlägg: 209
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: S1 1928 i Bollnäs - 1970 -
Det skulle kunna vara E10 1743, se JvmKDAJ08448
https://digitaltmuseum.se/021018125626/ ... ia?slide=0
https://digitaltmuseum.se/021018125626/ ... ia?slide=0
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: S1 1928 i Bollnäs - 1970 -
Stämmer! det är E10 1743. E10 1741 kan uteslutas då det ännu inte anlänt till Bollnäs som driftånglok.
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: S1 1928 i Bollnäs - 1970 -
Var hade E10 1741 då varit på utflykt?Conny Sernfalk skrev: ↑11 jan 2024, 11:03 Stämmer! det är E10 1743. E10 1741 kan uteslutas då det ännu inte anlänt till Bollnäs som driftånglok.
Vid eget besök i Bollnäs 1969-06-21 fanns där 1741 under ånga, vilket resulterade i en omfattande svit av bilder på ånglok i drift utan uppenbart samband med provkörning eller utflykt för nostalgiker.
-
- Inlägg: 81
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: S1 1928 och övriga ånglok i Bollnäs 1970 - 1971
Loket på bilden är E10 1743. Jag har ett foto taget någon vecka innan där det klart framgår att det är 1743 som står bakom S1 1928.Ulf L Eriksson skrev: ↑11 jan 2024, 19:51Var hade E10 1741 då varit på utflykt?Conny Sernfalk skrev: ↑11 jan 2024, 11:03 Stämmer! det är E10 1743. E10 1741 kan uteslutas då det ännu inte anlänt till Bollnäs som driftånglok.
Vid eget besök i Bollnäs 1969-06-21 fanns där 1741 under ånga, vilket resulterade i en omfattande svit av bilder på ånglok i drift utan uppenbart samband med provkörning eller utflykt för nostalgiker.
Din bildserie på E10 1741 från 1969-06-21 är f.ö mycket trevlig. Loket var driftånglok då inom distriktet. 1969-07-11 var loket dock tillbaka till Mora noret.
1741 tycks ha rört på sig mellan 1966 - 1969 mellan främst Mora Noret och Bollnäs. Mellan 1969-07 och 1970-08 finns dock 8 observationer av loket och samtliga är i Mora Noret (som driftlok).
1741 verkar ha haft en gles tjänst sista åren. Tjänstgjorde dock i SJK tåg 1970-10-25 Falun - Kil. Någon gång därefter blev loket stadigt stationerat i Bollnäs som driftlok och ersatte då 1743. Fanns under alla omständigheter i Bollnäs fr.o.m. våren 1971. När jag besökte Bollnäs då stod det kallt inne i lokstallet.
Perioden blev dock kort för 1741 och loket avfördes som driftlok redan 1972-01-01. Då avvecklades SJ:s sista lokstation för oljeeldade ånglok.
Det finns flera observationer av E10 1743 i Bollnäs under 1970 som styrker att det var Bollnäs driftånglok då (men inte alltid under ånga) . Var t.ex. i drift 1970-06-22. När 1743 blev avlöst av 1741 1971 tycks loket ha hamnat permanent utomhus i avställt skick. Alla underlag tyder på att loket stod kvar i Bollnäs fram till transporten för skrotning i Kalmar 1974.
Även B 1321 var driftånglok i Bollnäs fram till 1971-09-01. Utöver detta var B 1428 och S1 1928 också driftlok vid Bollnäs men avställdes tidigare. 1428 avställdes 1969 och 1928 c:a 1968.