Bild på ånglok.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 dec 2023, 17:50
Bild på ånglok.
Hej bästa vänner på vårt forum.Är det någon av er som vet om det finns någon bild på SJ L 970.Maskinen till-
hörde 13 ms Östersund på tidigt 1950-tal.Är väl medveten om att alla SJ:s ånglok inte finns på bilder.
Men jag gör ett försök hos er vänner,passar på tillfället att tacka för många intressanta inlägg och spännande
bilder.Tack på förhand med Vänlig Hälsning från jvm-
vän 92 i Falun CarlHenry Fahlgren.
hörde 13 ms Östersund på tidigt 1950-tal.Är väl medveten om att alla SJ:s ånglok inte finns på bilder.
Men jag gör ett försök hos er vänner,passar på tillfället att tacka för många intressanta inlägg och spännande
bilder.Tack på förhand med Vänlig Hälsning från jvm-
vän 92 i Falun CarlHenry Fahlgren.
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Bild på L 970.
Varsågod!chfahlgren skrev: ↑23 okt 2024, 13:24 Hej bästa vänner på vårt forum.Är det någon av er som vet om det finns någon bild på SJ L 970.Maskinen till-
hörde 13 ms Östersund på tidigt 1950-tal.Är väl medveten om att alla SJ:s ånglok inte finns på bilder.
Men jag gör ett försök hos er vänner,passar på tillfället att tacka för många intressanta inlägg och spännande
bilder.Tack på förhand med Vänlig Hälsning från jvm-
vän 92 i Falun CarlHenry Fahlgren.
Loket fick sin sista större revision 1951-04 (kl. IIA) men anmäldes redan 1952-11 som övertaligt inom 13 Ms. Det skulle dröja fram till 1956 innan loket fick en beredskapsreparation och ställdes därefter upp i Mora lokstall som beredskapslok. Så småningom förflyttades loket till Älmhult lokstall.
En besiktning gjordes där våren 1966 där bl.a blågel byttes samt inte minst rengöring av "fågelspillning på rundpannan gjordes (!). Takbjälkarna var säkert en utmärkt plats för duvorna som bara hade sällskap av tysta och kalla L lok. Loket slopades redan 1967 (tillsammans med en del andra L lok) 1967. Möjligen provad / kalltryckt isamband med provkörningarna av flera L lok 1967.
Bild 1 är fotografen okänd. Någon som vet vem som är fotograf?
Bild 2 anges Carl-Erik Nilsson som fotograf. Dock lite osäkert då Carl-Erik även köpte in negativ (betalde bra) av andra järnvägsfotografer. Även Järnvägsfoton från S.O Lundberg och Arvid Wallin kom ibland från andra fotografer
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: Bild på ånglok.
13 ms, maskinsektionen, hade Östersund som huvudort med Orsa och Ulriksfors som underliggande stationer. Tjänsten bör ha varit på Inlandsbanan upp till Storuman och ner till Orsa.
-
- Inlägg: 92
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Bild på ånglok.
13:e Maskinsektionen hade Östersund som huvudort. innefattade även Orsa, Mora, Sveg, Ulriksfors samt Storlien. Samma Geografiska indelning 1947 fram till Maskinsektionens upphörande 1962-12-31.Sven-Olof Johansson skrev: ↑24 okt 2024, 17:33 13 ms, maskinsektionen, hade Östersund som huvudort med Orsa och Ulriksfors som underliggande stationer. Tjänsten bör ha varit på Inlandsbanan upp till Storuman och ner till Orsa.
Lok 970 var genom 13 Ms placerad i Mora lokstall. 13 ms hade både ansvaret för uppställningen samt redovisning.
Så småningom beordrades alla L lok från 13,14 och 15 Ms (huvudorterna Ånge och Bollnäs) till sydligare nejder och Maskinsektioner.
L loken kom då att i huvudsak ställas upp i Dönhults grusgrop, Horda grusgrop och Älmhult. Senare även enstaka L lok i bl.a Alvesta och Åseda.
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Bild på L 970.
Vad är det som skymtar till höger på bild 2? Flakvagn med bussdelar?
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 17 dec 2023, 16:24
Re: Bild på ånglok.
Det som sticker fram till höger i bild liknar Volvo Snabbe alternativt Trygge, 1956-1971.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 21 dec 2023, 17:50
Re: Bild på ånglok.
Ett mycket Stort Tack till vännen på Conny Sernfalk för bilderna , och för den mycket detaljerade informationen om SJ L 970 och Tack än en gång.
Med Varma Hälsningar från
jvm-vän 92 CalleH.Fahlgren i Falun.
Med Varma Hälsningar från
jvm-vän 92 CalleH.Fahlgren i Falun.
Re: Bild på ånglok.
Snarare då 1957 premiäråret. Den första Volvo Snabbe jag såg var Luleå Bryggeris, då helt ny, som levererade till båten jag var ombord i sommaren 1957.Hans Larsson skrev: ↑25 okt 2024, 09:17 Det som sticker fram till höger i bild liknar Volvo Snabbe alternativt Trygge, 1956-1971.
-
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Bild på ånglok.
Kan det vara material från Volvo i Olofström? Felgjorda delar, spill eller något sådant. Det ser inte rostigt ut.
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04
Re: Bild på ånglok.
Historiskt skickade Olofström hela bilkarosser till Göteborg. Jag har sett bilder på vagnar lastade med PV-karosser. Kan det inte vara så att även hela lastbilshytter levererades från Olofström?Anders Sandgren skrev: ↑25 okt 2024, 14:28 Kan det vara material från Volvo i Olofström? Felgjorda delar, spill eller något sådant. Det ser inte rostigt ut.