Har någon sett en karta/skiss/ritning över Vaimats grusgrop som fanns mellan Arvidsjaur och Jokkmokk, och i så fall var? Jag tänker snarast på själva grusgropen som låg i änden av det spåret och alltså inte själva anslutningsväxeln nere vid Inlandsbanan.
Det finns ett femtiotal bilder från platsen hos Digitalt museum och jag försöker förstå mig på ungefärligt hur byggnaderna låg på platsen utefter flygfotot från 1960-talet.
Karta Vaimats grusgrop?
- Carl Olof Mossberg
Re: Karta Vaimats grusgrop?
Välj generalkarta2 i bifogade länken till flygfotot på kartbild.com så får du upp mer information om sträckningen från växeln på inlandsbanan.
-
Även Ekonomiska kartan ger en god bild över sträckningen trots att spår enl. Järnvägsdata revs upp redan 1953. Med den fotodokumentationen + kartorna torde det inte vara så svårt att göra en spår karta inklusive personalhusen, vattentorn m.m från tiden för bilderna (1936-1937?)Rasmus Axelsson skrev: ↑31 okt 2024, 18:49 Har någon sett en karta/skiss/ritning över Vaimats grusgrop som fanns mellan Arvidsjaur och Jokkmokk, och i så fall var? Jag tänker snarast på själva grusgropen som låg i änden av det spåret och alltså inte själva anslutningsväxeln nere vid Inlandsbanan.
Det finns ett femtiotal bilder från platsen hos Digitalt museum och jag försöker förstå mig på ungefärligt hur byggnaderna låg på platsen utefter flygfotot från 1960-talet.
Mer info finns även på banvakt.se.
Vilka år var lokstationen i grusgropen i bruk? Från 1936 när grusgropen sägs ha blivit anlagd och fram till 1937 efter invigningen? Eftersom Arvidsjaur redan 1928 hade lokstation torde lokstation och verksamhet i grusgropen (enbart?) syftet att anlägga järnvägen Arvidsjaur - Jokkmokk. Enligt banvakt.se lastades det 240.000 kubikmeter grus från Vaimat
-
Sträckningen till grusgropen är inget problem att hitta, det är som sagt någon karta över spåren och byggnaderna i själva grusgropen jag söker. Jag har gjort ett eget försök att strukturera upp det men är självklart intresserad av något mer officiellt också...